Senaste nytt

British Airways - Det här gjorde Ni bra!

agehall

Medlem
Att använda GUF på resor bokade via BA är ungefär lika dumt som att spela rysk roulette med en AK4 har jag tyvärr insett. Du ska alltid använda dem på revenue bokningar via resebyråer.

Det är här resebyråer som Propeller Travel och liknande kommer in i bilden.
 
  • Gilla
Reactions: bnr
Reste hem från Sydafrika för ett par dagar sen. Vi var 3 i business och 2 i premium economy. Slutsålt till sista plats i business, gick inte att på förhand uppgradera för poäng och betald upgrade från premium till business skulle kosta ca 33 000 svenska kronor per biljett enkel väg. Jag var den enda med status, BA Gold. Fick fantastiskt bra bemötande i gulddisken när vi checkade in och efter ett flertal samtal och ca 45 min arbete lyckades hon till slut få igenom följande:
Uppgradering av mig +1 kollega från business till first. (En betald för 10 000 rand och en gratis)
Uppgradering av de två i premium economy till våra säten i business för 10 000 rand styck.

Ytterligare en bra upplevelse med BA!
 

Jonas C

Medlem
Att använda GUF på resor bokade via BA är ungefär lika dumt som att spela rysk roulette med en AK4 har jag tyvärr insett. Du ska alltid använda dem på revenue bokningar via resebyråer.

Det är här resebyråer som Propeller Travel och liknande kommer in i bilden.
Vänta lite? Nu säger du emot ett av dina budord. Jag som trodde att resebyråer enligt @agehall var djävulens påfund :p
 

agehall

Medlem
Ja. Jag vet. Det bär emot och det är till stor del därför som jag utnyttjat mina GUF på väldigt dåliga sätt. Efter att ha träffat Daniel (som står bakom Propeller Travel) så får jag erkänna att det faktiskt är en resebyrå jag skulle kunna tänka mig att anlita - de fattar vad man vill uppnå och varför och försöker inte optimera bort legs eller kostnader som förstör dagar av planering.
 

johhenrik

Medlem
Jag har precis bokat en resa med BA över telefon. När jag var klar med den, så slog det mig att jag har bokat en USA inrikes Avios-resa på fel datum, så jag tog och frågade om han kunde ändra den åt mig, eller om jag helt enkelt skulle gå online och avboka och boka en ny. Han var lite tveksam och hummade och så, så jag sa, det är lugnt jag kirrar det själv. "Ja, alltså eftersom resan är idag så kan man nog inte avboka och få tillbaka sina poäng". Ooops, den detaljen hade jag själv missat att 19/2 innebar idag. :)

Han lovade han skulle kolla med sin supervisor och sen informera mig via MMB på min andra resa om det gick. Jag sa han inte behövde lägga någon tid på det direkt. Vi snackar 7500 avios och 47kr, så jag sa det är idiotskatt man får betala ibland när man är korkad. :)

Iaf, några minuter senare dök det upp ett mail från BA som sa att min resa idag är avbokad och att inga Avios betalas tillbaka. Jaja tänkte ja, inte hela världen. Sen 5 minuter senare kom det ett meddelande via MMB från honom som sa att det inte gick att avboka och få tillbaka avios, så istället skickar de en voucher på 7500 Avios.

Rätt snyggt gjort av dem tycker jag. :)

Sen en liten parentes, han tackade mig för att jag kunde uppge bokningsklass på alla legs i min resa jag bokat innan. Det underlättade väldigt mycket för honom. Jag hade ju alla detaljer från ITA Matrix och det blev på öret samma pris som det blev prissatt där. Så, ha alla detaljer från ITA Matrix när ni bokar över telefon, det uppskattas. :)
 
Last edited:

trekker

Medlem
Idag pa bussen fran MAN till LHR 08:55 blev vi valdigt forsenade pga dimma, planet fran LHR blev tvungna att diverta till Liverpool och vi boardade inte forrens 11:15. Efter boarding ger kaptenen det roliga beskeded att pga dimman ar det mycket begransad trafik och vi kommer inte fa starta motorerna forrens om 1.5 timmar. Dock sa behover vi stanga dorrar och vara redo utifall. Vad gor da kaptenen och besattning under 1.5 timmar medans vi vantar? Drar for skynket och sover som SAS skulle gjort? Nej, vi serveras vatten/juice samt far vara rostade baconmackor medans vi vantar. Kaptenen spenderar HELA tiden med att ga upp och ner i kabinen och pratar med ALLA passagerare som vill prata. Under tiden har andre piloten oppet hus i cockpit och alla som vill far ga fram och titta samt sitta i kaptenens sate. Jag lyckades till och med fa andre piloten att ta ett kort pa mig "styrandes" planet!

Mycket bra BA, det gor att man blir glad i slutandan trots 4 timmars forsening pa en 30 minuters flight.
 

011430121

Medlem
Vad gor da kaptenen och besattning under 1.5 timmar medans vi vantar? Drar for skynket och sover som SAS skulle gjort? Nej, vi serveras vatten/juice samt far vara rostade baconmackor medans vi vantar. Kaptenen spenderar HELA tiden med att ga upp och ner i kabinen och pratar med ALLA passagerare som vill prata.Jag lyckades till och med fa andre piloten att ta ett kort pa mig "styrandes" planet!
.
Var med om samma på en SAS flygning från FRA till ARN på grund av snö så skulle vi få vänta ca 2 timmar innan det var dax att komma iväg, SAS började servering även GO passagerarna fick drickat gratis (alkoholfritt) samt alla under 15 år fick smörgås gratis i GO.
Roligt att styran tog kort hoppas du fick poäng på det, har du ingen bild på detta?
 

trekker

Medlem
Var med om samma på en SAS flygning från FRA till ARN på grund av snö så skulle vi få vänta ca 2 timmar innan det var dax att komma iväg, SAS började servering även GO passagerarna fick drickat gratis (alkoholfritt) samt alla under 15 år fick smörgås gratis i GO.
Roligt att styran tog kort hoppas du fick poäng på det, har du ingen bild på detta?
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge på en reserapport!
 

agehall

Medlem
På BA115 igår briljerade BA. Cabin Service Manager/Director kom och hälsade på mina föräldrar eftersom hennes iPad talade om att det var första gången de flög Club World. Pratade en bra stund med dem och kom sedan och pratade med mig samt @FruAgehall pga min status. Hon verkade, till skillnad från de flesta av hennes kollegor jag stött på, genuint intresserad av att prata med sina kunder och var jättetrevlig!

Personalen på Upper Deck skötte sig också bra och gjorde vad de kunde för att vi skulle få en riktigt bra resa. Tyvärr var det helt fullt i CW, så @FruAgehall's önskan om att få två olika förrätter gick inte att uppfylla, men jag ryckte in och donerade min.

@FruAgehall's spontana reaktion var även "Varför betalar någon för BA First när Club World är så här bra!?". Jag har sagt det förr och jag säger det igen - BA Club World är en ganska bra produkt men BA First är en stor besvikelse...
 

henke12

Medlem
@FruAgehall's spontana reaktion var även "Varför betalar någon för BA First när Club World är så här bra!?". Jag har sagt det förr och jag säger det igen - BA Club World är en ganska bra produkt men BA First är en stor besvikelse...

Den enda anledningen jag kan tänka på är att man vill ha någonstans att förvara sin bok och vattenflaska om man inte har fönstersäte :) (Horribelt dåligt med förvaring i CW-stolarna)
 
Toppen