Senaste nytt

British Airways, BA878, 'diversion' till Arlanda

rvarttinen

Medlem
Såg precis på FlightRadar24 att dagens flight BA878 London till S:t Petersburg fått 'divesion' till Arlanda. Ingen 7700 eller 7600, så det verkar inte ha varit en "emergency declared". Någons om har mer info om denna händelse?

Dessutom tycks maskinen ha blivit parkerad lite avsides och inte vid terminalbyggnaden....
 
Last edited:

palmen

Moderator
Jag skulle gissa på medical. De parkerar oftast inte vid gate vid diversion mig veterligen.
 

Brandten

Medlem
Var ute på Arlanda när det hände och hörde på flygradion att de hade problem med ena motorn.

Emirates hade precis landat, tätt följt av JT. Plötsligt kommer brandkår, poliser och ambulans ut mot bana 19L. Tornet skickade runt SAS och två andra som låg på approach. Resten på väg in gick ner på bana 19R. Vi trodde först att det hade hänt något med JT men när den sen taxade vidare kollade vi nyheterna och såg notis om BA787.

Tyckte dock att jag såg BA landa på bana 19R så verkar inte ha varit så allvarligt ändå, alt tyckte kaptenen att det blev kortare taxiväg från 19R till remote stand än från 19L med uppförsbacke på en motor.

BA står nu parkerad vid fraktterminalerna.

919b321a5c6dc251726a8f260488ee8c.jpg
 
Last edited:

Brandten

Medlem
"Nu ska det handla om drama på ett flygplan"......

Kartan visar rutten klart och tydligt men de säger ändå att planet var på väg till London. Nyheten upprepas två gånger och sedan säger man att det är allt man vet. Dvs de vet ingenting!!

Det är så usel journalistik att man mår dåligt!

Plan tvingades landa på Arlanda

Edit: Såg att jag råkat skriva BA787 istället för BA878 i min första post men kan inte anmäla via tapatalk och öppna i browser gick inte heller då den loopar tillbaka till tapatalk.
 
Last edited:
AvHerald får betraktas som lämpligaste källan när det gäller incidenter o.dyl. Kvällstidningarna kan ju däremot få minsta lilla tekniska problem att bli värsta katastrofen. Motorvibrationer är ju inte direkt en 7700 utan det är mer rutin, dock brukar man begära expedited approach. Skulle det däremot bli ett motorbortfall är 7700 något man tar till eftersom det blir till att lämna marschhöjden omgående och påbörja drift down till single engine ceiling i första steget.

Ofta kan man hantera en motor som vibrerar och/eller har EGT i det röda området genom att dra av gasen tills det stabiliseras och sedan ta diversion. I vissa fall behövs inte flight idle för att motorn skall gå OK, bara att man t.ex minskar från 90% N1 (fläktvarvtal) till t.ex 80% men sedan får teknikerna kolla upp fallet.

När det gäller vibrationer och liknande är det ju något som kan hända om motorn är en "leader" som ligger på gränsen till översyn. Det finns specificerat tillåtna gränser för vibrationer och EGT, när man kommer dit betyder det att motorn är "insliten" och behöver få lite omvårdnad. Däremot är det ju inte ett haveri i traditionell mening.

Med tanke på hur kvällspressen rapporterar vågar jag inte tänka på kombon uncontained engine failure OCH journalister. Då är det naturligtvis en katastrof av sällan skådat slag.
 
Toppen