Senaste nytt

British Airways B777 divertar till Arlanda 2016-12-14

Xilan

Medlem
Tar ju också en viss sträcka att sjunka så av den anledning så kan ju Arlanda passat bra.
I det här fallet var det bränsledumpningen som var begränsande. Tror att de dumpade i närmare 20 minuter. Hade det varit riktigt bråttom och de hade varit tillräckligt lätta för att kunna landa hade säkerligen inte avståndet till Riga varit för kort. 4000 fot per minut är inga problem om det är skarpt läge.
Ja någon anledning finns det ju till varför man inte väljer allianspartnerns hemmabas...
@Airbuspilot @Smithy
Visst finns det vissa flygplatser som bolagen helt enkelt föredrar av olika anledningar, när det gäller oplanerade landningar?
 

AABack2ARN

Medlem
En fundering jag fick är att HEL inte har några 777:eek:r (vad jag vet) medan ARN har några bolag som flyger just 777. Det borde kunna spela in i ekvationen i händelse av tekniskt strul - men borde inte ha någon påverkan om det är medicinskt strul. Dock antar jag att man inte gör olika diversion plans beroende på bakomliggande orsak?
 

NotRyan

Medlem
En fundering jag fick är att HEL inte har några 777:eek:r (vad jag vet) medan ARN har några bolag som flyger just 777. Det borde kunna spela in i ekvationen i händelse av tekniskt strul - men borde inte ha någon påverkan om det är medicinskt strul. Dock antar jag att man inte gör olika diversion plans beroende på bakomliggande orsak?

Well, medical borde medföra att man går dit det är närmast lämpligt, och medicinskt torde det vara egalt om man går till Stockholm eller Helsinki...
 

palmen

Moderator
Har de problem med medicinen i balt staterna?
Nej men det kanske inte rä så lämpligt att gå ner på en flygplats som normalt sätt inte tar emot B777-plan. I och med att tiden till landning mer elelr mindre blivit densamma så kunde de ju välja fritt och då är nog Helsingfors eller Stockholm att föredra framför Estland, Lettland, Litauen.
 
Kan vara så enkelt som att man inte hade tillgängliga stands i Helsingfors. Eller att ground handling i Helsingfors hade ont om folk för dagen men på Stockholm hade man extra personal, etc etc.

Jag skulle misstänka att det är ganska till synes triviala faktorer som avgör, båda flygplatserna var antagligen ungefär lika nära och tog lika lång tid att ta sig till så då väljer man rimligen det som är bäst för bolaget som helhet (minst störningar etc).
 

Kebalibre

Medlem
Nej men det kanske inte rä så lämpligt att gå ner på en flygplats som normalt sätt inte tar emot B777-plan. I och med att tiden till landning mer elelr mindre blivit densamma så kunde de ju välja fritt och då är nog Helsingfors eller Stockholm att föredra framför Estland, Lettland, Litauen.
Fortsätter lite off-topic. Förra gången jag var på VNO stod det en Lockheed C-5 Galaxy där, apropå kapacitet.
 
Toppen