Senaste nytt

Bristande säkerhet på Arlanda?

Hur ofta kollar ens som exempel SAS vid boarding ID på passagerare? Inte hänt mig senaste 3 åren tills nu senast när jag flög hem från Milano. Allt är intra-EU. Dock är de självklart med ID på intercontinental flighter.
 

nilsson

Medlem
Nej, SAS har slutat att titta på ID, vilket är lika bra det. Det har aldrig främjat säkerhet, och varje led i att avskaffa säkerhetsteater är jag för.
 

dino_81

Medlem
Även om flygplatskontrollanterna på ARN emellanåt ser väldigt uttråkade och likgiltiga ut så är min uppfattning att de gör sitt jobba bra/enligt instruktion. Till skillnad från deras dito i andra länder som verkar ägna sin uppmärksamhet åt annat än att exempelvis kolla på röntgenbilderna på handbagaget.

Enda gången jag reagerade något var på en Norwegian flight utrikes då det verkade vara en nyanställt tjej på positionen som scannar boarding pass precis innan säkerhetskontrollen hade problem med mitt egenutskrivna boarding pass. Hon lyckades inte scanna (bläckstråleskrivare med sinande bläck i kombination med dålig kvalité på papper) varpå jag antog att hon manuellt skrev av e-ticketnummer eller likande innan hon släppte in mig. När jag kom fram till gate blev det dock stopp eftersom vi inte var "incheckade". Det löste sig dock men jag antar att detta kunde likställas med att ha släppt in någon obehörig/utan boarding pass airside.

Vad gäller skandalrubrikerna i tidningar gällande den dålig säkerheten där diverse flygplatskontrollanter uttalat sig så tror jag att detta mer är ett generellt missnöje med arbetsvillkoren hos arbetsgivaren Securitas än att det de facto är brister i säkerheten. Genom att upplysa media (och därmed arbetsgivare och kunden Svedavia) kan man (fackliga organisationen) sätta press arbetsgivaren.
 

A380*G

Medlem
Resa inom EU (eg Schengen) ska vara som en inrikesresa, så inget konstigt att de inte kollat pass. Enda anledning till att kolla ID är när du checkar in bagage.

Nej, resa inom EU mellan länder som tillämpar Schengenavtalet för resa mellan stater ska vara som en inrikesresa. Det finns ett antal stater inom EU som inte implementerat Schengenbestämmelserna ännu. På samma sätt finns det länder utanför EU som tillämpar Schengenavtalet, samt att det finns länder inom EU som valt att inte tillämpa Schengenavtalet. Att generalisera och säga att resa inom EU (exempelvis Schengen) ska vara som en inrikesresa är inte helt korrekt.

Sen vet jag inte riktigt hur regelverket ser ut men flygbolagen är väl skyldiga att hålla korrekta passagerarlistor, hur kan de göra det om inte ID kollas?
 

Nemo

Medlem
EDIT: Med "eg" menas här den svenska förkortningen "egentligen". Inte att förväxla med den latinska förkortningen "e.g." som står för "exempli gratia" det vill säga "exempelvis". Beklagar att det förvirrade A380*G
 

nilsson

Medlem
Enda gången jag reagerade något var på en Norwegian flight utrikes då det verkade vara en nyanställt tjej på positionen som scannar boarding pass precis innan säkerhetskontrollen hade problem med mitt egenutskrivna boarding pass. Hon lyckades inte scanna (bläckstråleskrivare med sinande bläck i kombination med dålig kvalité på papper) varpå jag antog att hon manuellt skrev av e-ticketnummer eller likande innan hon släppte in mig. När jag kom fram till gate blev det dock stopp eftersom vi inte var "incheckade". Det löste sig dock men jag antar att detta kunde likställas med att ha släppt in någon obehörig/utan boarding pass airside.

Man kan dock inte klassa det som en säkerhetsbrist, då vem som helst kan skaffa sig att boardingpass.
 

Johan_G

Medlem
Även om flygplatskontrollanterna på ARN emellanåt ser väldigt uttråkade och likgiltiga ut så är min uppfattning att de gör sitt jobba bra/enligt instruktion. Till skillnad från deras dito i andra länder som verkar ägna sin uppmärksamhet åt annat än att exempelvis kolla på röntgenbilderna på handbagaget.

Enda gången jag reagerade något var på en Norwegian flight utrikes då det verkade vara en nyanställt tjej på positionen som scannar boarding pass precis innan säkerhetskontrollen hade problem med mitt egenutskrivna boarding pass. Hon lyckades inte scanna (bläckstråleskrivare med sinande bläck i kombination med dålig kvalité på papper) varpå jag antog att hon manuellt skrev av e-ticketnummer eller likande innan hon släppte in mig. När jag kom fram till gate blev det dock stopp eftersom vi inte var "incheckade". Det löste sig dock men jag antar att detta kunde likställas med att ha släppt in någon obehörig/utan boarding pass airside.

Vad gäller skandalrubrikerna i tidningar gällande den dålig säkerheten där diverse flygplatskontrollanter uttalat sig så tror jag att detta mer är ett generellt missnöje med arbetsvillkoren hos arbetsgivaren Securitas än att det de facto är brister i säkerheten. Genom att upplysa media (och därmed arbetsgivare och kunden Svedavia) kan man (fackliga organisationen) sätta press arbetsgivaren.

Att scanna boarding pass har inget med säkerheten att göra utan att man helt enkelt vill att folk som inte ska åka någonstans vinkar av sina nära och kära direkt innanför entrén och sedan pyser iväg hem igen.
 

dino_81

Medlem
Man kan dock inte klassa det som en säkerhetsbrist, då vem som helst kan skaffa sig att boardingpass.

Du har helt i rätt att vem som helst (i stort sätt iaf) kan skaffa sig ett boarding pass, alternativt ta sig in med någon annans boarding card. Och iom att man tillsätter någon att kontrollera dessa (genom att scanna och därmed få in boarding card i systemet) bör Svedavia (oller den som har beslutat om detta) tycka att funktionen är viktig. Och vinkar då personalen bara förbi den som har ett oläsligt boarding card utan att kontrollera varför borde detta, även om det inte är en direkt säkerhetsrisk så tyder det iaf på viss nonchalans. I mitt tycke.

Att scanna boarding pass har inget med säkerheten att göra utan att man helt enkelt vill att folk som inte ska åka någonstans vinkar av sina nära och kära direkt innanför entrén och sedan pyser iväg hem igen.

Okej. Jag trodde att anledningen var att tillse att inga obehöriga (dvs. de som inte ska flyga eller har annat ärende, exempelvis anställda) ska komma in innanför säkerhetskontrollen. Men då har jag lärt mig något nytt, tack! :eek:

Men som sagt, på det stora hela tycker jag att säkerheten på Arlanda är god!
 
Toppen