Senaste nytt

Bristande säkerhet på Arlanda?

Smuffe

Medlem
Det finns som sagt nackdelar med detta också. Finns det över huvud taget ett system som är smidigt men säkert?
 

NotRyan

Medlem
Jag tycker rent generellt att Changi är riktigt smidig med kontrollen vid gate istället för att alla ska köa i det oändliga före/efter passkontrollen.
Gör som i Singapore och ha kontrollen vid gaten. Den enda nackdelen är att man inte får ta med sig vätskor köpta i terminalen bortsett från taxfree sprit etc. men det kan jag leva med.

Usch nej. Detta är det enda RIKTIGT DÅLIGA med Changi. Jag var igenom säkerhetskontrollen typ 2 minuter före gaten stängde när jag åkte till CGK för en månad sen. Jag var inte särskilt sen från TPR heller, men hamnade bakom riktigt segkontrollerade Indonesier.

Gör om, gör rätt Changi :)

Mvh
/NotRyan
 

Dr. Miles

Expert
Usch nej. Detta är det enda RIKTIGT DÅLIGA med Changi. Jag var igenom säkerhetskontrollen typ 2 minuter före gaten stängde när jag åkte till CGK för en månad sen. Jag var inte särskilt sen från TPR heller, men hamnade bakom riktigt segkontrollerade Indonesier.

Gör om, gör rätt Changi :)
Jag gissar att det är därför Singapore och Kuala Lumpur (som har samma system som Singapore) är undantagna för införsel av förseglad taxfree vätskor vid transfer till intra-EU flygningar.
 

cantona

Medlem
Reser inrikes i SA och i sista stund kommer jag på att jag har vatten i väskan. Plockar fram det och så får jag info om att vatten är ok. Bara slarv eller ngt nytt? Flaskan större än 100 ml.
 

Smuffe

Medlem
Det är de nya reglerna som beslutades om och har tydligen genomförts.
Den amerikanska luftfartsstyrelsen i samråd med IATA tog beslutet i våras.
 

vicce

Medlem
För någon månad sedan så skulle jag besöka loungen i T5 och gick då igenom säkerhetskontrollen. Jag hade glömt att jag hade en flaska (50cl) Ramlösa i min väska. Flaskan var ca halvfull. Detta upptäckte jag när jag kommit till loungen och skulle plocka upp mina saker.

När jag sedan gick bort till T4 så "glömde" jag att min flaska fortfarande låg (fortfarande halvfull) kvar. Detta upptäckte personalen i säkerhetskontrollen på T4. Men i säkerhetskontrollen på T5 gick den igenom.
 

cantona

Medlem
Reser inrikes i SA och i sista stund kommer jag på att jag har vatten i väskan. Plockar fram det och så får jag info om att vatten är ok. Bara slarv eller ngt nytt? Flaskan större än 100 ml.

På väg hem idag så jag passade på och frågade. Inga restriktioner inrikes blev svaret.
 

cantona

Medlem
Kom hem nyligen från Berlin och kunde konstatera att ingen frågade efter mitt (vanliga) pass varken genom säkerhetskontrollen eller vid gaten. Undrade för en stund om jag verkligen befann mig i DE.
Det gjorde att allt flöt på! ;)
 

Nemo

Medlem
Kom hem nyligen från Berlin och kunde konstatera att ingen frågade efter mitt (vanliga) pass varken genom säkerhetskontrollen eller vid gaten. Undrade för en stund om jag verkligen befann mig i DE.
Det gjorde att allt flöt på! ;)
Resa inom EU (eg Schengen) ska vara som en inrikesresa, så inget konstigt att de inte kollat pass. Enda anledning till att kolla ID är när du checkar in bagage.
 
Toppen