Senaste nytt

Brisbane-Köpenhamn, Thai Business med 777-200 och A380

ACervin

Medlem
Lägger in första benet nu när jag sitter i en av Thailoungerna på Suvarnabhumi. Måste hitta elluttag snart. Får se om internet här räcker för bilder också.

Sommaren kom tidigt i år. 32 grader i september är ovanligt. Normalt är den här tiden briljant i Brisbane med 25 grader, strålande sol och klar torr luft. Men nu är det dags för lite höstväder i Sverige. US Dividend Miles som vanligt. Incheckning och security som alltid snabbt i Brisbane. Däremot fastnade jag i den där maskinen som letar efter spår av sprängämnen. Man drar över väskan och kläderna med en liten vit ja den ser ut som en pappersbit. Jag gjorde stora utslag i maskinen. Blev tillfrågad om väskan var ny. Nix, Air Bossen har varit med ett tag nu. Nya svepningar med luktmojängen. Det är kavajen som ger utslag. Sprillans ny Italienare, av märket Alteo, inköpt på Zaganders i Helsingborg. Tydligen så ytbehandlas vissa textilier med ett ämne som korsreagerar med sprängmedel i sniffmaskinen. Nåväl efter lite kavajklappning och lucköppning, väskan inte julkalendern, var jag redo att gå till loungen.

Det är Air New Zealand som driver Star Alliance loungen i BNE. Modell liten men med fönster. Ligger förstås under Qantas loungen som är betydligt större med utsikt över flygplatsen. Nya Zealand får hålla tillgodo med utsikt över parkeringen. Litet till måttligt utbud av pålägg, lammgryta (vad annars), en soppa. Nya Zealänska viner är förstås trevligt och så hade en boutique öl hittat dit, Steamrail Ghost of Eyre, Pale Ale. Hade tänkt kaffe men med åsynen av den så fick det bli båda delar. Det är ju trots allt lördag. WiFi, dusch och toalett finns också. Allt till vänster efter security.

Min gamla trotjänare TG 473/474 såg jag landa när jag var i taxin. Synd att just den gamla C kabinen skall trafikera den här sträckan. Gillar fönster och har nu valt vä sida för denna resa. Av någon anledning föredrar jag normalt höger sida. Men ett diskbråck i nacken gör det mindre ont att vrida huvudet till vänster, vilket min senaste tripp till Kuala Lumpur gjorde klart för mig när jag som vanligt satt på högersidan och försökte njuta av utsikten.

Här var det snabba ryck. Boarding, kavajen omhändertagen, chief steward presenterade sig, champagne på armstödet, tidningar från tidningsvagnen. Ett stort utbud med både Time, The Economist, Harvard business review med mera. Jag valde Monocle, en tiding som jag köpt tidigare och blivit djupt besviken på med i mitt tycke ytliga, intetsägande artiklar. Men den ser ju fräck ut så jag tänkte ge den ett nytt försök. Men kan någon förklara för mig vad den har för målgrupp. En salig röra av mode, ekonomi, resor etc. Kanske sådana som jag, som hänger på BC och köper Italienska udda kavajer?

Avgång var planerad till 14 00. Pushback 1355. Full rulle ut till startbanan en snabb vänstersväng då det blåser från Stilla Havet idag och spakarna i botten (för det är väl inte plattan i botten på flygplan?). Inte fråga om att måtta in sig utan full fräs. Gammal jaktpilot månntro? Flygvärdinnorna hann inte riktig med. De som råkade vara i bakre delen av C kabinen rörde sig som i ultrarapid fram emot sina säten i galley samtidigt som planet accelerade nerför startbanan. Gudskelov hann de sätta sig innan vi lättade. Det skramlade lite oroväckande från galley. Tre minuter före ordinarie avgångstid och två minuter efter pushback var vi i luften ut över Moreton Bay följt av en hård högersväng som tog oss in över land igen. Stiger mot den blå himlen och fortsätter med att snedda upp mot Darwin där de flesta flighter mot Singapore eller Bangkok lämnar Terra Australis. Så fort fasten seatbelts slocknat stod ett nytt glas skumpa på armstödet och tillsammans med blandade nötter och en amusé bouche bestående av grillade räkor. Väloljad besättning må jag säga. Eftersom det är ett dagflyg på det här hållet och servicen är på topp så är den gamla kabinen förlåten. Vänsterfåtölj fungerar mycket bättre för nacken än höger dito. Bra. Fortsätter med Monocle, inte så dum trots allt, inväntar middagen. Det här är ofta den bästa stunden ombord. Champagnen bubblar i blodomloppet och glada förväntningar på vad som komma skall. Man får ganska snabbt en uppfattning om hur service minded personalen är, man leker lite med IFE, bekantar sig med stolen, funderar på om man skall ta upp en konversation med stolsgrannen eller inte, läser behagligt långsamt igenom menyn, suger på de olika alternativen, analyserar vinbeskrivningarna, vilket kan passa min gom bäst, vilken varmrätt? Kort sagt en massa angenäma val. Förrätten med lax och pilgrimsmusslor var bra. Var sugen på rödvin och valde därför fläsk, tänkte att en biff ändå är förstörd då den i regel är genomstekt. Men en fläskkotlett är en fläskkotlett även om den är snyggt stekt på ytan. Borde finnas utrymme för mer slow cooking som ombordmat. Tåler ju uppvärmning bra, billiga råvaror och det kan ju vara väldigt gott med kött som faller isär. Får fortsätta på fiskpolicyn som jag vanligen har. Klarar sig bättre genom ugnarna ombord. Man kan faktiskt dricka rödvin till fisk. Måste påminna mig om det. Ostbricka innan dessert. Gillar det. Hör till på en bättre måltid. Vissa flygbolag som Cathay exempelvis envisas med att man får välja antingen ost eller dessert. Irriterande, även om man i regel kan charma/tjata sig till en dessert efter osten i alla fall. Tyvärr är dock ostbrickan ingen höjdare på Thai. Men det kände jag till sedan tidigare. Tacka vet jag Emirates ostbricka.

Sitter nu i en av silkesloungerna. Har alltid haft svårt att hitta här på Bangkoks flygplats. Är i en av de mindre Thai loungerna vid E armen som jag tycker är trevligare än den avlånga stora loungen. Skall försöka hitta Spa loungen för lite nack massage. Måste vara i form inför 380 benet.

Ale.jpg
Entre.jpg
Dessert.jpg
Sky.jpg
 
Last edited by a moderator:

flybob

Medlem
Alltid uppskattat med reserapporter! Maten såg trevlig ut och öl från lokala småbryggerier uppskattas alltid.

Om du vill ha lite kritik så tycker jag att din text blir hackig med din något underliga meningsuppbyggnad.
T.ex. detta stycke:

"Får fortsätta på fiskpolicyn som jag vanligen har. Klarar sig bättre genom ugnarna ombord. Man kan faktiskt dricka rödvin till fisk. Måste påminna mig om det. Ostbricka innan dessert. Gillar det. Hör till på en bättre måltid. "
 

Dr. Miles

Expert
Tack för en trevlig reserapport med snygga bilder som vanligt.
Jag har placerat om bilderna så att det blir lätt att se på surfplatta/mobil. :)
 

Hall

Medlem
Inga problem med läsbarheten ACervin! Bra text och jättesnygga bilder. Det är väl en lågupplöst LC-MS de kör för att hitta sprängmedel och den kan nog hitta på en del konstigt. Angående fd. jaktpilot: var landningen sedan mycket mjuk så kan man nog misstänka det. Var landningen lika brutal som starten så var det nog bara en wannabee. :D

Piloten skall ju förövrigt säga till kabinpersonalen att sätta sig innan hen taxar in på startbanan.. Oops..
 

ACervin

Medlem
Piloten skall ju förövrigt säga till kabinpersonalen att sätta sig innan hen taxar in på startbanan.. Oops..

Ja hade en känsla av att flygvärdinnorna blev överraskade av den snabba starten och ja landningen var mjuk utan studs
 

ACervin

Medlem
Vaknar alldeles för tidigt här i Sverige. Lägger in delen som det egentligen skulle handla om, A380 flygningen. En nattflygning så den var ju inte så action packad.

Förrätt.jpg
Utmärkt förrätt med lätt grillad tonfisk och en anklevercreme
Varmrätt.jpg
Lax med svart tagliatelle, lite torr lax tyvärr
Efterrätt.jpg
Maräng med frukt
Kabin 380.jpg
Kabinen i Thais A380, en fullträff tycker jag

Efter att vandrat genom hela D armen, ovanligt svalt, skönt. Brukar vara en varm flygplats, hamnade jag borta vid Spa loungen. Ingen kö så rakt in för en nacke, armar ansikte massage inkluderande rull av öronen, det sista lite onödigt i mitt tycke. Men överlag en väldigt trevlig service. En dam med starka nypor och vassa armbågar knådade på. Gjorde lite småont mellan varven, eller så är mina muskler extra känsliga. Mina tänder är det i alla fall. Min tandläkare säger alltid att jag har så känsliga tänder. Vilket jag vet är tandläkarkod för att man är ett våp. Nåväl, med helt lealös nacke (lealös, skånska, = lös i lederna eller avslappnad på svenska) tar jag mig i väg för att hitta en Chanel Chance Eau Fraiche till yngsta dottern. En timme kvar till boarding.

Vilket visade sig inte stämma. Snarare 10 minuter. Det gick bra det också. Jag var i närheten. Ombordstigning direkt in på ovanvåningen First till vä och den omfattande businessavdelningen till hö, lite ovant. 60 stolar tror jag det skall vara. Här är en inredning som jag gillar. Hade 12A som är första raden fönster, med stolen närmast fönstret som jag tycker bättre än ha den närmast gången. Fast fotpall. Bra, då kan man slänga upp fötterna direkt, klart bättre än en som åker ut från stolen. IFE skärmen skarp och widescreen som i alla moderna inredningar idag. Touch eller via fjärrkontroll. Du kan veva igång Startrek direkt. Stort förvaringsfack mot ytterväggen. Passar mig bra som brukar släpa fram en hel del grejor. Maten lite mer sauerkraut inspirerad. Vinerna de samma. Den här besättningen var inte lika väloljad som på första benet. Men champagnen kom någorlunda raskt, överlag inget att klaga på. Tyckte att matbrickan var väldigt långt bort. Jag drog och slet i den, men inget hände. Fick tillkalla hjälp. Det visar sig att det är stolen man kör fram och tillbaks istället. Elegant. Klart tystare här än på 777. Föredrar ju trippelsjuan framför 747 och Airbus 330/340. Men jag inser nu att jag föredrar 380 framför 777. Är 787 skönare än 380? Någon som har erfarenhet? Hörde nyligen en intervju med CEO för Emirates och det är helt klart enligt honom att kunderna föredrar 380 i alla lägen. Hade tänkt promenera runt lite för att se mig omkring, men eftersom det var ett nattflyg kändes det inte riktigt rätt.

Höll mig till rödvin och lax som jag tydligen hade förbeställt. Hade glömt bort det. Det var ett tag sedan. Svart tagliatelle till. Följt av ost, en Brie med några skivor hårdost och därefter en maräng med frukt. Bra men inte fantastiskt.

Man lever i sin egen värld här uppe och har egentligen ingen aning om att man färdas med ett halvt tusen andra människor. Synd att Thai inte satsat på en bar som Emirates och Malaysian. Hade varit trevligt att hänga lite efter maten. En night cap är ju aldrig fel. Inte samma kväll i alla fall. Dagen efter är det en annan historia.

Bytte om till min Qantas pyjamas och somnade snabbt. Horisontellt, men lite smalt i knähöjd. Vaknade till liv i höjd med Moskva. Lite oväsen från galley i alla fall. Bra att det inte fanns någon bar ombord. Dags för en bastant frukost med sirligt snidad frukt, yoghurt och en rejäl omelett med potatis och kycklingkorv.

Missade anknytningen i Frankfurt. Vi var lite sena in så jag hade bara en halvtimme. Men att klara passkontrollen med trasiga EU passläsare, säkerhetskontrollen och psykedeliska gången på den korta tiden gick inte. När jag svettig o ch flämtande kom fram till gate A17 hade de redan printat ett nytt boardingkort till nästa flight. Tur att Lufthansa loungen i A piren har fräscha duschar. SK 640 till CPH.

Ett problem med de här mångbenade C klass resorna är att man blir utbubblad till sist. Man klarar helt enkelt inte mer champagne/mat och dryck. Inte så att man är berusad, men att starta tredje eller fjärde omgången med champagne är inte lika lockande. Bubblorna har gjort sitt i blodomloppet. Man vet att efterdyningarna är att vänta om man kör på. En kopp the kanske. I am bubbled out!

Sammanfattningsvis levererar Thai en bra business produkt. En mer spännande varmrätt hade varit roligt att se. Förrätterna var genomgående bra. Den nya businesskabinen på 380 tycker jag är riktigt bra och 380 levererar en tyst och behaglig resa. En annan slutsats är att det är på nattflygen som det gäller att välja en modern kabin. På dagflygen har man benutrymme och service oavsett kabinålder. Men det är stor skillnad på nästan platt och platt när det gäller antal uppvaknande nattetid och det är sömnfragmenteringen som ställer till det nästa dag. För inte kan det vara champagnen?
 
Last edited:
Toppen