Brand ombord plan, flera skadade

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Traveller, 14 Oktober 2012.

  1. Traveller

    Traveller Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
  2. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja man kan ju fråga sej om säkerheten i detta turkiska flygbolag. Det var ju i dett flygbolag som den svenske bluffpiloten Thomas Salme flög sin sista tur som Kapten när han arresterades i Amsterdam när han skulle flyga tillbaka en Corendon flight till Turkiet.
     
  3. Kaptenen ropade aldrig mayday eller evacuate, han stack istället. Kaotisk spontan passagerar-evakuering då planet inte var konfat (flap 40) för ving-evakuering.
     
  4. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    http://touch.vg.no/article.php?artid=10062198

    Lite bilderi i ovan länk. Samtidigt verkar en del passagerare trott det skall finnas slides även vid nödutgångarna över vingarna. Bevis på att man skall läsa säkerhetsfoldern.(tar till mig själv!)
     
    Last edited: 14 Oktober 2012
  5. Så länge klaffarna är i läge 40 grader så glider man ner längs dom mot marken. Eftersom kaptenen inte följde checklistorna så tvingades passagerare hoppa från vingen.

    Finns inte möjlighet att montera slides på vingen, det borde väl du räkna ut ;)
     
  6. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Jo jag visste det inte finns slides vid vingarna på 737 ;). Men kan tänka mig en del passagerare (läs de flesta) inte tittat i säkerhetsfoldern. Där finns ju ganska överskådliga bilder vad man skall göra. Sedan är det klart när klaffarna inte är nere är det ju lite högre.

    Hur är det på Airbus 320serien, deras vinge är ju mucket högre än 737serien?
     
  7. Andreas Eriksson

    Andreas Eriksson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Menar du flygplan generellt? eller bara 737?
    Det är ju inga problem att använda sig av slides? Eller missförstod jag vad du menade? :p

    A320: A320 aircraft Wing Slide Deployment - YouTube
    MD11: MD11 overwing slide deploy - YouTube
    B767: http://www.youtube.com/watch?v=uk3gmYgP0mc&feature=related
    DC10: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=wFJJbTIn2rM&feature=endscreen

    Antar att dom som skadade sig vid hoppet var äldre människor, bör knappast vara några problem att hoppa från en 737 vinge...
     
    Last edited: 14 Oktober 2012
  8. Jag menade att det inte finns slides i själva vingen, kände inte till A320 lösningen som såg snygg ut.
     
  9. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    På A320 måste det ju finnas slide helt klart(tack för länkarna Andreas).., det är riktigt högt från vingen ner till marken. Men som sagt 737 är ju inte alls så högt, men visst hoppas man i panik kan man säkert skada sig. Mycket som verkar vart kaotiskt kring corendon olyckan. Ska bli intressant höra mer ang besättningens agerande!?
     
    Last edited: 14 Oktober 2012
  10. Nystrom

    Nystrom Medlem

    Tragisk incident men jag är inte förvånad. Liksom övriga LCC-bolag så är väl kommunikationen och samtrimning av besättning kanske inte den bästa och det får tyvärr konsekvenser. Nu skall man inte tro media för att vara sanningssägare men man börjar ju fundera på saker och ting om besättningen lämnar först....
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×