Braathens Aviation beställer fem nya ATR-flygplan, med option på ytterligare tio

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av BusinessClass, 16 Juni 2015.

  1. BusinessClass

    BusinessClass Redaktör

    Braathens Aviation ATR 72-600

    I samband med Paris Air Show har Braathens Aviation lagt beställning på fem nya propellerflygplan av typen ATR 72-600. De första flygplanen kommer levereras redan vid årsskiftet 2015-2016. Dessutom har man option på ytterligare tio flygplan. De nya flygplanen kommer stationeras på Bromma flygplats och bli en del av nya flygbolaget BRA som är en…
     

    Se hela inlägget

  2. Moco

    Moco Medlem

    Varför är det så svårt för operatörer i Norden att välja t.ex. Embraer? När tom bolag i tredje världen väljer jet så går man, och framförallt i Norden, bakåt och väljer propellerplan. Trist utveckling, inte minst för passagerarna.
     
    iRobert gillar detta.
  3. Aurora

    Aurora Medlem

    På linjer med lavt pax-antall og medium-distanse (classic scandinavia), så er ATR'en overlegen i driftskostnad. Folk flest skal ha sykt-billige-billetter, dessverre blir valget av flygplan fra operatørene dertil det billigste og mest driftsøkonomiske :/
     
  4. AntonL

    AntonL Medlem

    Någon som vet skillnaden i bränsleförbrukningen på en ATR vs Embraer?
     
  5. Aurora

    Aurora Medlem

    Battle between Speed & Economy: Regional Jets Vs Turboprops - SP's AirBuz
    Vet ikke hvorvidt artikkelen er 100% korrekt, men interessant lesning som sammenlikner ATR og Embraer...

    "The ATR 72 is the lesser of the two turboprops in performance, but displays better fuel economy. For a typical Bengaluru-Hyderabad sector, which is 250 nm, the aircraft consumes approximately 770 kg of fuel. The Q-400 consumes close to 1,000 kg, the CRJ-700 consumes close to 1,200 kg, and the Embraer E-170 1,300 kg; all three aircraft carrying 78 passengers. Fuel consumption for the regional jets will operationally be lower, as even with a full passenger load, the fuel burnt for a 250 nm trip is just 10-13 per cent of the tank capacity, keeping the aircraft close to 4,000 kg lighter than the maximum take-off weight and thus burning lesser fuel.

    Fuel is the largest cost differentiator between turboprops and regional jets. Being in similar weight categories, operating similar sectors, landing and parking fees are similar. Considering that the faster turboprop and the much faster jets can squeeze in extra flights per day, the maintenance costs go up, but so does revenue generation.

    Geared turbofan engines (GTF), which will power the Bombardier CSeries, the second generation Embraer EJets and the Airbus neo, offer greater fuel economies. However, no GTF airplane in the 70-90 seat segment is expected in the coming few years and even a GTF powered aircraft cannot outperform the turboprop’s economics."
     
    AntonL gillar detta.
  6. Hawkster

    Hawkster Ny medlem

    Om inte jag missminner mig så har Malmö Aviation beställt ett antal Embraer av en modell som inte är tagen i bruk än, så visst beställs det såna kärror.
    Man får väl anta att inköp av plan även baseras på hur lätt det är att fylla planen, inte bara om det är jet-motor eller inte. Men visst, jag åker hellre en jet än turbopropp.
     
  7. Heja

    Heja Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
  8. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Malmö har beställt Bombardiers C-series, C100 och C300 vilka ligger i klassen över...
     
  9. Hawkster

    Hawkster Ny medlem

  10. Hawkster

    Hawkster Ny medlem

    Kricka gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×