Senaste nytt

BRA Vänner eller Finnar Plus

ailixin

Ny medlem
Jag har en resa bokad från Stockholm till Hong Kong ToR med Finnair nu i juli och la in mitt BRA vänner konto i bokningen. Innan resan har jag 2400 poäng på BRA vänner varav 900 går ut 1 september.

Kommer jag komma upp i de 6000 poäng som krävs för att boka en BRA resa inom Sverige i augusti?

Eller är det en riktigt dålig deal att lägga in BRA vänner på en längre Finnair flygning? Borde jag i stället start ett Finnair plus konto? Jag har inte Finnair plus eller något aktuellt Oneworld konto sedan tidigare.
 

gdaily

Medlem
Jag vet inte vad Finnair ger för poäng, men jag skulle aldrig lägga några påoäng på ett Finnairkonto, de där efetr tre år.
Lägger mina på BA i stället, där de lever för evigt så länge man har en transaktion om året typ...
 

olo

Medlem
Kommer jag komma upp i de 6000 poäng som krävs för att boka en BRA resa inom Sverige i augusti?
6000-2400=3600
Se Samla poäng hos partners
Så ja, oavsett vilken på bokningsklass du flyger, så länge den ger poäng.
Är det bästa värden? Tveksam.

Jag vet inte vad Finnair ger för poäng, men jag skulle aldrig lägga några påoäng på ett Finnairkonto, de där efetr tre år.
Lägger mina på BA i stället, där de lever för evigt så länge man har en transaktion om året typ...
British airways, Iberia, AA och topbonus (främst för matchningsmöjligheten) brukar vara program inom OneWorld att titta på beroende på resmönster.
 

intuition

Medlem
Det är knappast meningsfullt att öppna ett helt nytt konto hos någon bara för en resa. Du riskerar ju att hamna i samma situation som med ditt bra vänner: Att inte ha poäng tillräckligt för att kunna göra något vettigt med dem innan de går ut.
Så jag tycker nog att du ska låte poängen gå till bra.
(Du behöver ju kolla exakt hur många poäng det blir på den bokningsklassen du har på biljetten så att det verkligen går över 6000)
 

intuition

Medlem
6000-2400=3600
Se Samla poäng hos partners
Så ja, oavsett vilken på bokningsklass du flyger, så länge den ger poäng.
...
Jag skulle nog inte litat på den tabellen. Flera saker stämmer inte. Det finns tex inga C,D,J biljetter domestic, ändå är de med i tabellen. Tabellen klumpar också ihop D J M E B K P på samma nivå, när det är koder som bland annat är Full fare Business, Full fare economy och båda höga och låga boknigsklasser inom vanlig economy. Vissa bokningsklasser i tabellen finns inte alls i finnairs prislista, medan andra mycket vanliga saknas (tex I Business save och G economy campaign)
 

ailixin

Ny medlem
Ok tack för svar. Jag kanske satsar på BRA kontot för den här flygningen.

Visst är det inte meningsfullt att skapa konto bara för en resa men flyger en del till Asien och kanske skulle börja flyga mer med Finnair om jag hade konto och poäng hos dom.
 

intuition

Medlem
Ja, det är så klart en faktor. Tänker du resa mer får du ta med det i beräkningen. Jag utgick från det du hade skrivit om att du ville tjäna ihop tillräcklig med poäng för att ta ut en bonus-resa med BRA innan gamla poäng går ut.
 
Toppen