Senaste nytt

Bra skjuter på leveransen av Airbus A220

apknug

Medlem
En spännande artikel på Flygtorget.se där det står mindre rolig läsning om BRA och deras A220 leveranser. Det är enl Flygtorgets artikel frågan om hur BRA mår och att deras Avro redan har passerat bäst före datum. Själv lämnade jag BRA för 4 år sedan och flyger enbart SAS idag inrikes.

Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » BRA skjuter på leveransen av Airbus A220
Jag fick aldrig ihop köpet av tydligen helt nya ATR, och vem kommer betala mer en fem spänn för en 25 år gammal Avro?

Undrar vad som blir av bolaget......

De kan ju inte gå till staten o be om mer pengar som SAS.
 

LPC123

Medlem
Jag fick aldrig ihop köpet av tydligen helt nya ATR, och vem kommer betala mer en fem spänn för en 25 år gammal Avro?

Undrar vad som blir av bolaget......

De kan ju inte gå till staten o be om mer pengar som SAS.


Nej det kan vara en tuff framtid för BRA. Ingen affärsresenär vill ju flyga propeller om det inte behövs, längre tid, bullrigare etc.
Som det står i artikeln kan man undra hur bra sammanslagningen varit av dessa mindre bolag till BRA?
Avro planen lär ju bli tuffa att bli av med när den dagen kommer OM den kommer. Enl insatta på BRA så har man fått okej från Bromma flygplats att använda A319 så vem vet kanske kommer dessa att flyga istället för A220?
Vet inte hur effektiva/billiga i drift dom är om man jämför med A220 dock
 
Om det är A319ceo (current engine option) kan det fungera, däremot är framtiden för A319neo ganska osäker med A220-100/300 i stallet (envisa rykten säger nämligen att den modellen kan bli nedlagd).

A220 är mer ekonomisk i drift än A319ceo men den sistnämnda har lägre anskaffningskostnad. Skall jag vara riktigt ärlig är jag inte så säker på att vare sig den eller A220-300 är optimala för svensk inrikes. Jag kan spontant tycka att SSJ75 eller SSJ100-95 har en rimligare storlek i dagens flygskattepåverkade marknad. D.v.s maskiner i storleksklassen 75-105 säten känns rimligare för BRA, framförallt på Bromma.
 
Läste i en engelsk artikel att dom skyller på svag krona och flyg skatten , dom drog ju ner från 6 till 4 flygningar från Umeå nyligen , flög tidigare i år med bra till Malmö , höva vad dom gamla planen låter
 
Jag tycker gamla hederliga Avro RJ och innan dess BAe 146 (som jag flugit med hos Malmö Aviation) är trevliga maskiner tack vare att de är så unika men är man inte flygplansnörd är något nyare och bekvämare trevligt. Jag tycker väl spontant att 75-105 säten känns lagom för svensk inrikes för detta bolag. A220 betraktar jag som mer lämplig på utrikeslinjerna t.ex till London City Airport.
 
Nej det kan vara en tuff framtid för BRA. Ingen affärsresenär vill ju flyga propeller om det inte behövs, längre tid, bullrigare etc.
Turboprop är ju en självklarhet på inrikeslinjer sen många år. Har inte hört någon klaga på mycket länge. På linjer mellan Stockholm och regionalflygplatser i södra Sverige är ju ATR-72 närmast optimal: extremt ekonomisk, medan nackdelarna inte kommer i spel. Sträckan är så kort att den längre flygtiden knappt märks. Inga höga berg eller extremt väder, som skulle kräva bättre prestanda.
 

maswan

Medlem
Turboprop är ju en självklarhet på inrikeslinjer sen många år. Har inte hört någon klaga på mycket länge. På linjer mellan Stockholm och regionalflygplatser i södra Sverige är ju ATR-72 närmast optimal: extremt ekonomisk, medan nackdelarna inte kommer i spel. Sträckan är så kort att den längre flygtiden knappt märks. Inga höga berg eller extremt väder, som skulle kräva bättre prestanda.

Men det betyder ju också att de lämnar walk over till SAS och Norwegian på marknader där de har riktig konkurrens, t ex Malmö, Umeå, och Luleå. För BRAs skull så får vi väl hoppas att de kan gå över smidigt till att vara ett betydligt mindre regionalflygsbolag.
 
Jag håller med om att man inte bör avfärda turboprop - om jag skall vara riktigt ärlig är min uppfattning att skall man få lite stil behöver man fem säten i bredd, talar vi fyra säten i bredd funkar turbopropen perfekt - jag talar regionalflygplan nu.

ATR72-600 med Armoniakabin (Giugiaro-design) är helt OK på regionala linjer och nya modeller är på G (Il-114-300 som dock är en vidareutvecklad befintlig samt Regio Prop R-80 som får betraktas som ny samt AVIC MA700 som är helt ny). Dock måste det också sägas att om det går att sätta in en regionaljet med FEM säten i bredd (ingen Embraer således) är det en bra lösning eftersom det då blir full mainlinekomfort. Där tycker jag Douglas gjorde rätt redan på 60-talet med DC-9 och sedermera Sukhoi med SSJ100 och nuvarande COMAC med ARJ21 förutom det som numera heter Airbus A220. Den där extra bredden i kabinen gör att känslan av att "byta ner sig" minskar betydligt.

Turboprop står sig bra mot smala regionaljets (Bombardier CRJ-serien och Embraer ERJ) men får se sig slagen av maskiner med fem säten i bredd ur komfort/kabinsynvinkel enligt min smak.

För BRAs del är turboprop bra, sedan tycker jag personligen att för "paradlinjen" Malmö-Bromma är en fem-i-bredd-regionaljet av lämplig modell vettig som ersättare till Avro RJ.
 
Men det betyder ju också att de lämnar walk over till SAS och Norwegian på marknader där de har riktig konkurrens, t ex Malmö, Umeå, och Luleå. För BRAs skull så får vi väl hoppas att de kan gå över smidigt till att vara ett betydligt mindre regionalflygsbolag.

Det vore ju rätt lätt ordnat. I princip är man väl ett gemensamt marknadsföringsbolag för gamla Sverigeflyg och gamla Mavia? Eller har man slagit ihop det operationella nu?
 
Toppen