Bra flygplatser/städer för lång layover

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Erik M, 14 Maj 2016.

1. Erik M

Erik M Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det finns en del trådar i stil med "Vad gör man med 8 timmar på flygplats X".

Jag skulle nu vilja ha tips på flygplatser som är särskilt bra för riktigt långa layovers, alltså mellan 8 och 24 timmar.

Vad som är bra beror förstås på, men om det går snabbt att ta sig in till stan eller till nån sevärdhet är det ett stort plus! Finns det sightseeing som ordnas från flygplatsen i detta syfte är det förstås också klockrent. Finns det en alldeles enastående lounge eller flygplatshotell kan det också vara relevant men jag vill med denna tråd i första hand ha tips på flygplatser där man kan klämma in en tur utanför flygplatsen.

Några med gratis turer:
    Doha
    Singapore
    Seoul
    Taipei
    Tokyo
    Istanbul

Berätta gärna om era erfarenheter! Jag har bara erfarenhet av snabbvisit i Doha (hotell Oryx) men skulle gärna göra mer snabbsightseeing och dylikt på framtida resor.

Man hittar en del listor om man googlar men jag vill veta vad Businessclass säger!

Gus gillar detta.
  2. Budgetresenär

Budgetresenär Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Lissabons flygplats ligger så pass nära centrum att man utan problem hinner med sightseeing i staden. Man får dock ordna det själv, det är inget flygplatsen ordnar åt en. Samma med Ronald Reagan Washington National Airport utanför Washington DC.

Erik M gillar detta.
  3. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Genève. Under 10 minuter med tåg in till centrum. Besök FN, promenera längs med Quai du Mont-Blanc, ta en drink på Four Seasons terrass, ät lunch på Bayview på Hotel President, promenera över broarna och in i gamla stan. Hoppa på en båt och ta en tur ut på Lac Léman, har du lite tid över hoppa av i Montreux eller Lausanne.

Smuffe, Igorius, blobloblo och 2 andra gillar detta.
  4. JFK: ta Subway in till stan, jag har landat 14.00 och skulle möta @sembl kl 18.00 men hann med en shoppingrunda och fika
    ZRH: frekventa tåg till stan. Ta banan upp till Dolder Grand..
    CPH: tram in till stan, @Agö tipsar bättre än mig
    MIA: Uber till Miami Beach för schysst beachhäng
    LAX: Uber till Manhattan Beach
    SFO: BART till stan..vart börjar jag
    SAN: allt är så nära att man kan nästa promenera
    BOS: Uber till Charles Street

Listan kan bli hur lång som helst

Smuffe och Erik M gillar detta.
  5. LPI: Ta en promenad in till stan

Smuffe, Gus, jerixon och 1 annan gillar detta.
  6. Timotey

Timotey Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Funkar även i Tallinn

Smuffe och jerixon gillar detta.
  7. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Och i Lagos.

Smuffe, Igorius, jerixon och 3 andra gillar detta.
  8. mylabel

mylabel Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Genève är väldigt bra. Har haft 6timmar layover, tog 3timmar att se allt i stan. Man får till och med en timme gratis transport i hela geneve.

Smuffe och Erik M gillar detta.
  9. Men inte på Svalbard

Peter Hagander och chazzie gillar detta.
  10. JohanA

JohanA Medlem

Över 10 timmar då kan man ju i princip åka in till stan överallt. Under 10 timmar kan man på vissa platser under vissa tider på dygnet ifrågasätta nyttan, då risken finns att man sitter en större del i köer ändå.

jerixon och Dr. Miles gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!