Senaste nytt

Bra business klass till Las Palmas

Jag skulle ha valt Iberia Express till Las Palmas, även om det inte är *A och innebär ett byte i Madrid. I business på A320 ARN-MAD är det seatblock, kudde, varm mat och fri cava/dryck. På sträckan MAD-LPA kommer IB sätta in sprillans nya A330-200, läste jag. Vet inte vad det innebär för business-säten men bör vara högre standard än SAS :)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag skulle ha valt Iberia Express till Las Palmas, även om det inte är *A och innebär ett byte i Madrid. I business på A320 ARN-MAD är det seatblock, kudde, varm mat och fri cava/dryck. På sträckan MAD-LPA kommer IB sätta in sprillans nya A330-200, läste jag. Vet inte vad det innebär för business-säten men bör vara högre standard än SAS :)
Iberias Stockholm flight landar Madrid 18:45 och Iberias Airbus A330 flight till Las Palmas avgår Madrid 15:55.
På hemresan Iberia Airbus A330 flight från Las Palmas landar Madrid 22:40 och flighten till Stockholm avgår från Madrid 10:15.

Vill man resa bekvämt sedan baka in två övernattningar i Madrid bara för att åka widebody plan mellan Madrid-Las Palmas känns det som bakvänt.
 

fcx

Medlem
Det låter som ett alternativ. Sedan är det ju maten i Plus, den är ju inte ens njutbar. Är det samma tråkiga papplåda på en flygning till LPA som till sydeuropa?

Det är vanliga lådan på nerresan. På hemvägen lastas någon lokal mat, men det liknar lådan.

Efter att ha åkt en del business med Lufthansa till södra Europa så skulle jag mycket hellre välja SAS-lådan än Lufthansas eländiga "snack platter" i business.

Det som kvarstår då är Swiss.
 

Dr. Miles

Expert
Det låter som ett alternativ. Sedan är det ju maten i Plus, den är ju inte ens njutbar. Är det samma tråkiga papplåda på en flygning till LPA som till sydeuropa?
Det är vanliga lådan på nerresan. På hemvägen lastas någon lokal mat, men det liknar lådan.
Vid utresa från Stockholm får man samma SAS Plus låda som andra europeiska linjer.
På hemvägen får man också en papperslåda fast lokalt som @fcx säger.
Det såg ut så här:
SAS Plus LPA-ARN 01.jpg
SAS Plus LPA-ARN 02.jpg

Efter att ha åkt en del business med Lufthansa till södra Europa så skulle jag mycket hellre välja SAS-lådan än Lufthansas eländiga "snack platter" i business.

Det som kvarstår då är Swiss.
Sträckan mellan Zürich-Las Palmas flygs av Edelweiss.
Deras Las Palmas flight avgår från Zürich antingen kl. 06:55 eller 09:50 så behöver man att övernatta i Zürich.
På hemresan har de dock bra anslutningstid mot Stockholmsflighten.
 
Iberias Stockholm flight landar Madrid 18:45 och Iberias Airbus A330 flight till Las Palmas avgår Madrid 15:55.
På hemresan Iberia Airbus A330 flight från Las Palmas landar Madrid 22:40 och flighten till Stockholm avgår från Madrid 10:15.

Vill man resa bekvämt sedan baka in två övernattningar i Madrid bara för att åka widebody plan mellan Madrid-Las Palmas känns det som bakvänt.
Eller så åker man A320/321 med utmärkt service hela vägen utan övernattning
Ser att IB har ytterligare två 330-200 på order, så det kommer säkert fler avgångar med dessa plan senare.
 

olo

Medlem
Lufthansa verkar dessutom främst flyga dit med Gremenwings, så då blir det inte mycket till Business-upplevelse. Där gäller det att se upp.
När jag söker från Stockholm i februari, verkar det inte gå några alternativ till SAS som inte kräver övernattning på minst en väg.

Brussels flyger på LPA 2gång/vecka. Jag får inte upp dessa via Stockholm, men hittar bra tider dit ifrån Göteborg.
Hur är Brussels Business class på sträckan?
 

Dr. Miles

Expert
Kika även på Austrian. De hyllas ju för sin s k goda mat.
De flyger endast en gång i veckan och det är på lördagar.


.....6.
OS9503
Wien VIE 12:50 - Las Palmas LPA 17:05 320

.....6.
OS 9504
Las Palmas LPA 18:00 - Wien VIE 00:05 +1 320

Från Köpenhamn finns det flyg på lördagar till Wien men det finns inte från Stockholm.
 

Agö

Medlem
De flyger endast en gång i veckan och det är på lördagar.


.....6.
OS9503
Wien VIE 12:50 - Las Palmas LPA 17:05 320

.....6.
OS 9504
Las Palmas LPA 18:00 - Wien VIE 00:05 +1 320

Från Köpenhamn finns det flyg på lördagar till Wien men det finns inte från Stockholm.
Perfekt för @Alf, han bor ju i Östergötland!
 
Toppen