Senaste nytt

Bröllopsdagsresa till Seychellerna

Dock finns det en del andra begränsningar: t.ex. så finns det ingen skumpa när flyget kommer in över Saudiskt luftrum. Så hela upplevelsen kommer delvis begränsas av resan via Saudiarabien.

Får inte ha alkohol ombord

Bara så att jag hänger med på de saudiska reglerna: är det serveringsstopp av alkohol i saudiskt luftrum eller får LH inte ens ha alkohol ombord?
 

Lindberg

Medlem
3. I Addis, som jag förstår det ordnar vi med transitvisum på flygplatsen, är detta en procedur som drar ut på tiden? Hur är det med hälsodeklarationer, måste vi vaccineras?

Tacksam för svar!

3. Om jag inte missminner mig rörande 24h-visumet till Ethiopien så kostade det 45 Euro (Lonely Planet säger 25 Euro men vi fick allt betala lite mer).

Kom hem från Seychellerna i måndags. Om ni stannar i Etiopien innan ni åker vidare kommer de kräva att få se att ni är vaccinerade mot gula febern på Seychellerna. Kommer man bara dit efter transit i Etiopien är det lugnt. Med stämplar i passet är det svårt att förneka var man varit...

VI stannade i ADD en natt när vi var på Seychellerna förra året. Vill minnas att ingen checkade våra gula febern-vaccinationskort då vi skulle in i landet.
 

Bamsefar

Medlem
Right, trodde jag redan skrivit om detta, men det kan ju hända att jag inte gjort det faktiskt... Vi gjorde 2015-16 några resor lite hit och dit: Seychellerna, New York, San Francisco, Maui, Los Angeles, Hong Kong, Sydney, Melbourne och ja lite till. Det är så många detaljer att vi kan hoppa allt och enbart titta på Seychellerna:

Vi flög Emirates till Seychellerna - det var okej, inte som vi ville, men det var okej - de fixade inte mina allergier kan vi säga.
Vi bodde på FS Seychelles, och då en i en stuga med egen plunge pool (4*10 meter, och 1.5 meter djup - den räckte kan vi säga). Mycket goda minnen från den poolen, och utomhus duschen - bara en sådan sak som att man kan stå ute och duscha/tvätta håret i morgon solen - grymt häftigt.

MEN

Och detta är skälet till att jag skriver lite kort just nu, efter 6 veckor hemma så vart min fru sjuk i Salmonella Tyfus, ibland känd som Tyfoidfeber. Såhär skriver Wikipedia (och tro mig detta är viktigt):

Tyfoidfeber smittar på fekal-oral väg.[5] God hygien, tillsammans med vaccination, är den bästa förebyggande behandlingen.

  • Ät bara mat som tillagats nyligen och med tillräckligt hög temperatur och som fortfarande är varm när den äts.
  • Sallad bör undvikas eftersom den är svår att göra rent och inte går att koka.
  • Dricksvatten bör kokas i minst en minut om det inte köpts på flaska. Flaskvatten som är kolsyrat är mindre sannolikt att det bär på smitta.
  • Undvik alla former av grönsaker och frukter som inte går att skala. Dessa grönsaker bör du själv skala efter att ha tvättat händerna. Kassera skalen.
  • Undvik mat köpt i gatustånd, eftersom det är svårt att hålla en tillräcklig hygien i dessa.[6]
Min fru hade lite oflyt och peakade lite över 43 grader, var borta och vi fick tillbaka min fru. Hon är idag helt återställd, men psyket fick sig en knäck.

Min poäng med detta är: Det finns personer som inte tvättar händerna, och just i Afrika/Seychellerna och dess närhet är de troligen mera motståndskraftiga till detta fenomen och får bara "lite feber" som en alvedon kan trycka ned.

För saken är den, vi bodde på Four Seasons Seychelles, vi åt enbart mat från deras kök och personal. Och ändå drabbades min fru (jag klarade mig, men vi åt olika från dag till dag).

Jag önskar att jag kan rekommendera Seychellerna - men vi vart rejält märkta av denna händelse. Rejält. Vi kommer aldrig sätta våra fötter där igen, så enkelt är det. Inte värt risken.

Och Four Seasons i all ära, men det spelar ingen roll när personalen inte kan tvätta händerna.

Någon dag kanske jag skriver om alla andra platser vi tog i vår FS turne... Men det blir när andan faller på.
 
Toppen