Senaste nytt

Boxenstopp für eine A380

Eller tre kaptener... ? Det finns bara en kapten. Alltid.

Om de har samma grad så tjänstgör de övriga som förste respektive andre styrman på aktuell flight.
Njaaa de kan absolut finnas flera kaptener till graderna.

Kan vara så att just denna flight var dom 3 st piloter med kaptensgraden (4 sträck). har åkt flera gånger med SAS plan inrikes och inom EU där de är två piloter där båda två är kapten till rank.
 

Jönsson

Medlem
600 väskor i kontainrar säger dom i videon.

Alltså bara för att något sägs i en dokumentär måste det ju inte vara sant, särskilt inte nu för tiden ;)
Utöver fantasisiffran 3000 väskor (och Koffer är ju verkligen resväskor) var det dock ett bra inslag tycker jag - något iaf jag känner igen är att Frankfurt är ett riktigt "åskhål", inte sett så mycket åska som där någon annanstans relativt sett (undantag tropiska regioner såklart).

Jag håller med. Detta är originaltexten:
Zeitgleich werden die Fäkalientanks entleert, 3.000 Koffer und 50 Tonnen Fracht ent- und beladen sowie 1.000 Mahlzeiten, Getränke, Porzellan und Silberbesteck für die Gäste in der First-Class an Bord gebracht - genauso wie Spielsachen für die jüngsten Fluggäste. 300.000 Liter Kerosin fließen gleich in die Tanks.

Kan det vara inkl cargo, och de avser totalt 3000 kollin in/ut?

Det var både urlastning och ilastning, så totalt 3000 väskor. Tyska är inte alltid så lätt...
Låter fortfarande som väldigt mycket - det innebär att varje passagerare har tre incheckade bagage i snitt.

Boxenstopp für eine A380 - Putzen, checken, tanken

Detta var rubriken för ett TV-program på tyska hr-fernsehen igår den 6 november.
Här fick vi se hur en A380 från Lufthansa förbereddes för en flygning till Shanghai.
50 personer var inblandade för att på 90 minuter göra planet klart för start.

Visa bifogad bild 68868

300 000 liter kerosin tankades, 3000 väskor lastades samt 50 ton frakt.
Man fick se hur förstaklasskabinen iordningställdes:

Visa bifogad bild 68869

Kaptenerna, tre stycken, gjorde sina kontroller innan start:

Visa bifogad bild 68870

Trots att alla gjorde sitt jobb korrekt blev planet en timme försenat. Orsak? Vädret ovanför Frankfurt.
Summa: ett intressant program med god inblick i vad som krävs att ta hand om 1400 flygrörelser/dag på en storflygplats.
Tyvärr spelade jag bara in de sista 7 minuterna av programmet. Om någon vill ha avsnittet i HD 720p på 530 MB, så skriv ett PM.
Det var både urlastning och ilastning, så totalt 3000 väskor. Tyska är inte alltid så lätt...
 

TjudöBoy

Medlem
Eller tre kaptener... ? Det finns bara en kapten. Alltid.

Om de har samma grad så tjänstgör de övriga som förste respektive andre styrman på aktuell flight.

Njaaa de kan absolut finnas flera kaptener till graderna.

Kan vara så att just denna flight var dom 3 st piloter med kaptensgraden (4 sträck). har åkt flera gånger med SAS plan inrikes och inom EU där de är två piloter där båda två är kapten till rank.

Kan nog finnas flera kaptener ombord, till sjöss t.ex. är nästans uteslutande alla styrmän som sitter på bryggan sjökaptener men det finns endast 1 befälhavare ombord! Samma är det nog inom flygindustrin oxå, kan finnas flera kaptener i cockpit men endast en av dessa är "befälhavare/in charge".
 

HCas

Medlem
Kan nog finnas flera kaptener ombord, till sjöss t.ex. är nästans uteslutande alla styrmän som sitter på bryggan sjökaptener men det finns endast 1 befälhavare ombord! Samma är det nog inom flygindustrin oxå, kan finnas flera kaptener i cockpit men endast en av dessa är "befälhavare/in charge".

Stämmer, det finns lite olika saker att hålla isär.

1. Grad/tjänsteställning, det vill säga kapten eller styrman. Vissa bolag tror jag kör ett upplägg med "second officer" också, alltså en mer junior styrman som då ofta agerar relief-pilot på långa flighter där man roterar sina viloperioder men däremot kanske inte får ta så många starter och landningar. Generellt finns det bara en kapten ombord men ingenting hindrar bolagen från att schemalägga flera piloter med kaptensgrad på samma flight om det behövs. Det är väl framförallt av enkla ekonomiska skäl som det är ovanligt.

2. Befälhavare, det vill säga personen som är ytterst ansvarig för flygplanet och flygningen. Detta är mycket riktigt bara en person per flight och personen måste ha kaptens grad.

3. Pilot flying/Pilot non-flying, det vill säga rollfördelningen i cockpit där den ena piloten (förenklat) sköter manövreringen och den andra sköter andra uppgifter. Detta roterar man vanligtvis från flight till flight och har inget samband med vilken grad man har, förutom då att befälhavaren förstås ytterst bestämmer uppdelningen.
 

apknug

Medlem
Kan nog finnas flera kaptener ombord, till sjöss t.ex. är nästans uteslutande alla styrmän som sitter på bryggan sjökaptener men det finns endast 1 befälhavare ombord! Samma är det nog inom flygindustrin oxå, kan finnas flera kaptener i cockpit men endast en av dessa är "befälhavare/in charge".
Stämmer, det finns lite olika saker att hålla isär.

1. Grad/tjänsteställning, det vill säga kapten eller styrman. Vissa bolag tror jag kör ett upplägg med "second officer" också, alltså en mer junior styrman som då ofta agerar relief-pilot på långa flighter där man roterar sina viloperioder men däremot kanske inte får ta så många starter och landningar. Generellt finns det bara en kapten ombord men ingenting hindrar bolagen från att schemalägga flera piloter med kaptensgrad på samma flight om det behövs. Det är väl framförallt av enkla ekonomiska skäl som det är ovanligt.

2. Befälhavare, det vill säga personen som är ytterst ansvarig för flygplanet och flygningen. Detta är mycket riktigt bara en person per flight och personen måste ha kaptens grad.

3. Pilot flying/Pilot non-flying, det vill säga rollfördelningen i cockpit där den ena piloten (förenklat) sköter manövreringen och den andra sköter andra uppgifter. Detta roterar man vanligtvis från flight till flight och har inget samband med vilken grad man har, förutom då att befälhavaren förstås ytterst bestämmer uppdelningen.
Njaaa de kan absolut finnas flera kaptener till graderna.

Kan vara så att just denna flight var dom 3 st piloter med kaptensgraden (4 sträck). har åkt flera gånger med SAS plan inrikes och inom EU där de är två piloter där båda två är kapten till rank.
Exakt vad jag påpekade från början. Mycket konstig rollfördelningen om tre bestämmer.... Blir lite som Miljöpartiet då...
 

TDB

Medlem
De to kvinnelige pilotene hadde vel også kun 3 striper , det vil si (Senior) First Officer / Styrmann. Mannen hadde 4 striper og er dermed kaptein og sjef ombord.
 
Toppen