Stämmer, det finns lite olika saker att hålla isär.
1. Grad/tjänsteställning, det vill säga kapten eller styrman. Vissa bolag tror jag kör ett upplägg med "second officer" också, alltså en mer junior styrman som då ofta agerar relief-pilot på långa flighter där man roterar sina viloperioder men däremot kanske inte får ta så många starter och landningar. Generellt finns det bara en kapten ombord men ingenting hindrar bolagen från att schemalägga flera piloter med kaptensgrad på samma flight om det behövs. Det är väl framförallt av enkla ekonomiska skäl som det är ovanligt.
2. Befälhavare, det vill säga personen som är ytterst ansvarig för flygplanet och flygningen. Detta är mycket riktigt bara en person per flight och personen måste ha kaptens grad.
3. Pilot flying/Pilot non-flying, det vill säga rollfördelningen i cockpit där den ena piloten (förenklat) sköter manövreringen och den andra sköter andra uppgifter. Detta roterar man vanligtvis från flight till flight och har inget samband med vilken grad man har, förutom då att befälhavaren förstås ytterst bestämmer uppdelningen.