Senaste nytt

Bose QuietComfort 35 - trådlösa lurar

kajjan85

Medlem
När jag läste i tråden att QC35 fanns för 2999 på Webhallen klippte jag också till. Jag fick lite beslutsångest och bestämde mig för att avbeställa MDR-1000X som jag köpte för 3590. Dom hade inte blivit skickade ännu så jag antog att det inte skulle bli några problem att hejda ordern, men icke, jag var tvungen att hämta ut lurarna och sedan skicka tillbaka. Så i fredags hämtade jag ut både ett par beige/guld MDR-1000X och ett par QC35 i silverfärg. Jag känner mig lite som en skitstövel men frestelsen att packa upp båda och göra en jämförelse blev för stor.

Lite kortfattat med mina intryck efter ett par timmars musiklyssnade i hemmamiljö:

Ljud: MDR-1000X har bättre ljud. Jag är ingen audiofil och brukar inte ha så höga krav, men skillnaden är faktiskt påtaglig. Jag lyssnar mest på bastung musik kan jag tillägga.

NC: Hur väl dom utesluter oljud är så klart helt omöjligt att avgöra i hemmamiljö. Det enda jag kan konstatera är att när man inte spelar någon musik är QC35 närmast knäpptysta medans i Sonyn har man hela tiden ett lätt bakgrundsbrus. Bruset är te.x fortfarande lägre än ljudet från fläktarna från min relativt tysta desktop som står ett par meter bort, men det finns där. I andra recensioner har jag läst att Sonyn är något bättre på NC, så det är möjligt att detta är en "bieffekt" av det.

Komfort: QC35 är extremt sköna! Det är nästan skönare att ha på sig QC35 är att inte ha några lurar alls på sig. MDR-1000X har en liten tightare fit och är inte på något sätt obehagliga, men dom når inte riktigt upp till samma komfort som QC35.

Kvalitetsintryck: Sony känns exklusiva och andas kvalitet rakt igenom. Bose-lurarna är plastiga och om det inte stått Bose på lurarna hade man lika gärna kunnat tro att det är ett par lurar för 299 kr. Båda kommer med lika eleganta fodral.

Funktioner: Har inte hunnit fördjupa mig så mycket i det här, men det är klart att MDR-1000X har fler funktioner. Man kan bl.a. med ett knapptryck välja att släppa igenom röster när NC är aktiverat, men detta ökar också NC-bruset till en nivå som gör det jobbigt såvida man inte spelar någonting. Det är också ganska lätt att komma åt alla knappar av misstag på Sonyn, men det är kanske bara en vanesak.


Det kanske låter som ett enkelt val med vinst för Sony men jag är fortfarande väldigt kluven över vilka jag ska behålla. Lurarna kommer nästan uteslutande användas längre stunder när jag flyger och då har komfort väldigt hög prio. Men feel-good-känslan som infinner sig när jag drar min favoritlåt med MDR-1000X som har riktigt bra ljud skulle jag verkligen sakna. Jag vill nästan välja Sonyn också pga utseendet/kvalitetsintrycket.. Dom ser så mycket mer eleganta ut. Sen är det ju också grejen att jag betalde 600kr mindre för QC35, vilket gör valet mer komplicerat. För samma pengar hade jag nog redan nu bestämt mig för MDR-1000X, men nu känner jag att jag måste fundera på saken ett par dagar till.
 

agehall

Medlem
Jag körde Sonylurar i många år innan jag äntligen gick över till Bose. Jag har inget gott att säga om Sonys NC-lurar efter att ha kört Bose. De kan helt enkelt inte bygga NC som funkar.
 

SASmackan

Medlem
Hej,

Har precis blivit tillrättavisad av en Austrian-flygvärdinna att jag absolut inte får använda mina nya Bose QC35 med bluetooth. Är det något som någon här har erfarenhet av att detta händer ofta? Jag reste söderut igår utan några problem alls.

Några googlingar gör gällande att det är olika regler för olika bolag...
 

srg

Medlem
Hej,

Har precis blivit tillrättavisad av en Austrian-flygvärdinna att jag absolut inte får använda mina nya Bose QC35 med bluetooth. Är det något som någon här har erfarenhet av att detta händer ofta? Jag reste söderut igår utan några problem alls.

Några googlingar gör gällande att det är olika regler för olika bolag...
Också varit med om olika.. Brussels t.ex tillåter inte heller BT. Bra att ha sladden med sig ibland.
 

palmen

Moderator
Konstigt att Bluetooth inte skulle vara ok. Är det förbjudet att ha det påslaget på telefonen också, precis som att man måste ha telefonen i flight mode?
 
Toppen