Senaste nytt

Borttappat pass på påbörjad flygresa

Nemo

Medlem
Intressant, gäller det för hela Schengen/EU eller bara Sverige? Antar att man då bör kunna komma in på nationellt ID-kort ifall man skulle råka glömma passet på flygplanet vid ankomst från land utanför Schengen/EU.
Formellt sett är Polisen ansvarig för att ta reda på en persons identitet. Står du vid Sveriges gräns och påstår dig vara svensk medborgare, men saknar identitetshandlingar, så måste Polisen göra en utredning. Den utredningen kan vara mycket kort och enkel med några kontrollfrågor och ev ringa samtal till anhöriga. Tror att Polisen kan delegera detta (utrednings-)ansvar till Tullen.
 
Kunde hon inte nekat i London och sagt: Jag har inga pengar att betala dessa 4.000kr
Varför godtog hon 4.000kr? Vad hade hänt om hon vägrat?

Jag hade kört på att någon måste ha stulit mitt pass, inte sagt rakt ut att man tappade bort det..
 
  • Gilla
Reactions: Gus
F

FCT

Guest
Intressant, gäller det för hela Schengen/EU eller bara Sverige? Antar att man då bör kunna komma in på nationellt ID-kort ifall man skulle råka glömma passet på flygplanet vid ankomst från land utanför Schengen/EU.
Ingen aning men att komma in i Sverige som svensk är ändå en viss skillnad mot att komma in i något annat land som svensk. Svenska passkontrollen har nog lättare för att ställa rätt kontrollfrågor än exempelvis en godtycklig annan Schengenkontroll.
 

Ziplock

Medlem
Är inte BA skyldiga att flyga hem henne om hon rest med BA till London och sedan inte blir insläppt i UK eller kan komma ombord på nästa flight?
 
Toppen