Senaste nytt

Booking.com, hotels.com m fl lämnar ut kortnummer och CVC-koder i klartext till hotellen

Berglund

Medlem
@apknug Nu minns jag inte avtalen i detalj och det blir i praktiken sällan eller aldrig ett problem, populära datum säljer ut, är hotellet i övrigt fullt då är det högst sannolikt att även de rum som är reserverade för OTAs också är uppbokade.

Och precis som @nih23 skriver, man vill inte sälja till de som "fem i tolv" kommer på att de vill ha ett hotell. Det är en sorts människor som man som hotellföreträdare verkligen inte vill ha in. Det är oftast inte värt pengarna utan dessa kunder för tillräckligt ofta med sig problem som vida överstiger intäkten, mycket bättre att säga nej.
 

xvikmic

Medlem
Jag har jobbat inom hotell i flera år, och ja det stämmer att alla hotell får tillgång till ditt kreditkortsnummer via booking.com. Som nämnt tidigare, då nu hotell endast får tillgång till numret en gång, så brukar det vara rutin för många hotell att man skriver ut bokningen och förvarar dem i en pärm. Hurvidare denna pärm sköts och är tillgänglig skiljer sig nog väldigt mycket från hotell till hotell. Å andra sidan har Expedia ett mer säkert system, då hotellen får ett virituellt kreditkort som man måste belasta och betalningen från gästens kort sköts ifrån deras sida.

Hotellen har en love-hate relationship med dessa OTAs p.g.a. bland annat höga kommisioner och mindre kontroll över gästernas information, så givetvis brukar de egna kanalerna erbjuda bättre priser. Dock kan nog detta skilja sig i vissa länder, då booking och expedia har lyckats att förbjuda att hotellen erbjuder lägre priser än på deras hemsida.
 

Berglund

Medlem
Det står i avtalen som hotellen skriver på för att få tillgång till sajten att man måste/tvingas erbjuda bokningssajterna samma eller lägre pris på likvärdigt rum som man har i de egna kanalerna.
Lösningen blir då ofta för hotellen att ha rum som inte är avbokningsbart, rum utan frukost, rum utan utsikt och liknande. För att sedan bara erbjuda de bättre rummen över sin egen hemsida. På så sätt kan OTAs utlova "best price guarantee" precis som den löjliga bannern här på BC som utlovar "upp till 70% rabatt" vilket ju naturligtvis bara är rent trams.
 
Last edited:

nollbit

Medlem
Jag har jobbat inom hotell i flera år, och ja det stämmer att alla hotell får tillgång till ditt kreditkortsnummer via booking.com. Som nämnt tidigare, då nu hotell endast får tillgång till numret en gång, så brukar det vara rutin för många hotell att man skriver ut bokningen och förvarar dem i en pärm. Hurvidare denna pärm sköts och är tillgänglig skiljer sig nog väldigt mycket från hotell till hotell. Å andra sidan har Expedia ett mer säkert system, då hotellen får ett virituellt kreditkort som man måste belasta och betalningen från gästens kort sköts ifrån deras sida.

Hotellen har en love-hate relationship med dessa OTAs p.g.a. bland annat höga kommisioner och mindre kontroll över gästernas information, så givetvis brukar de egna kanalerna erbjuda bättre priser. Dock kan nog detta skilja sig i vissa länder, då booking och expedia har lyckats att förbjuda att hotellen erbjuder lägre priser än på deras hemsida.

Det är intressant - och lite typiskt - att det faktum att Booking bara visar numret en enda gång (antagligen tänkt att höja säkerheten) leder till att hotellen skriver ut informationen istället. På så sätt har alltså säkerheten blivit sämre.

Det visar också att det spelar mindre roll om överföringen av informationen sker på ett säkert sätt om den sen handhas på ett osäkert sätt. Att Booking.com skulle "kräva" att samtliga hotell i deras inventory skulle gå över till ett "säkert" system (som de kontrollerar) verkar ju helt osannolikt, framförallt när kreditkortsbolagen är okej med att det sköts som det gör idag.
 
Toppen