Bonusresor: bränsletillägg och andra kostnader för Star partners, särskilt för AC?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av tourist, 27 December 2012.

  1. tourist

    tourist Medlem

    Jag har bara plockat ut poäng för att flyga med SAS tidigare, så Star Alliance awards är nytt för mig, jag behöver lite hjälp.

    Jag vill använda EuroBonuspoäng från ARN till Kanada (Edmonton eller Calgary) och tillbaka igen, och jag är väldigt flexibel när det gäller datum. jag är medveten om att det billigaste sättet i såväl poäng som pengar är att resa med SAS via till exempel ORD, men Air Canadas businessclass ("Executive First") lockar, och mina nybörjarsökningar med Award Nexus verkar indikera att det går att hitta platser där. Är det någon som kan ge mig en uppskattning av ungefär hur mycket det skulle kosta i bränsletillägg och andra avgifter? Spelar det någon roll ifall min resa innehåller LHR-YYZ, FRA-YYZ eller CPH-YYZ? Kan jag se detta med hjälp av en ITA Matrix-sökning?
     
  2. Brukar bli tilläggsskatter från Storbritannien, så hoppa LHR om det går. Se också till att inte routas via EDI, som kommer trafikeras av Air Canada Rouge.. Det är ett lågprisflyg, även om det finns C-kabin... (inte ett problem om du reser innan Juli 2013).
     
  3. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Jajamensan. Gör en sökning med exakt de flyg (i rätt kabin) du vill ha i ITA och titta sedan på prissammanstälningen på sista sidan (sammanfattningen). Där drar du bort baspriset från totalpriset, resten som är kvar är skatter & avgifter. Detta stämmer hyfsat 90% av gångerna. Ibland har flygbolag högre bränsletillägg än på betalda biljetter så det kan skilja.
     
  4. Jag undrar om vilket bränsletillägg som gäller när man använder andra FFPs poäng på en SAS flygning.
    Jag frågar därför att SAS har olika prissättning av bränsletillägg beroende på bokningsklass.

    http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/3748-sas-hoejer-braensletillaegget-4-april.html
     
  5. tourist

    tourist Medlem

    Tack för användbara tips. Dags att intensifiera sökandet nu!
     
  6. Chrille

    Chrille Medlem

    Ort:
    LLA
    Land:
    Sverige Sverige
    Om man blandar SAS med *A, t ex tre sträckor SAS och en sträcka Lufthansa, hur blir det då med bränsletillägget?
    Blir det tillägg för hela resan, eller bara för icke-SAS legs?
     
  7. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Från ARN till Kanada med t.ex Lufthansa/Air Canada kommer bli strax under SEK 3.000 är min erfarenhet. Varierar med exakt rutt och antal stopp. Du kan kanske lomma ner i 2.200 om du reser via CPH/YYZ.
     
  8. tourist

    tourist Medlem

    Jag har nu hittat och bokat en Star Award som inkluderar YEG-LHR. Det är värt de extra skatterna för en natt i ACs 767 Executive First istället för i SAS eller LHs sluttande stolar :)
     
  9. tourist

    tourist Medlem

    När jag studerar bokningen jag just gjorde tycker jag att det verkar vara bränsletillägg endast för icke-SAS-legs (förutsatt att man bokar med EuroBonus-poäng, alltså).
     
  10. Glenn E

    Glenn E Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Är Air Canada Rouge med i Star Allience?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×