Senaste nytt

Bonusresa med förhinder

Fan, här sitter man.

First first avklarad.
Bali semester avklarad.
Nästan 24 timmar i Singapore innan vi skulle flugit till Haneda för en andra första klass med ANA Narita-Chicago i morron och sen var det bokat hem med SAS944 I business.

Men nu sitter jag på Changi General Hospital bredvid sambon som fått en hjärtinfarkt och varit igenom en operation.

Allt har tack och lov gått väldigt bra, men vi blir kvar här i ca 2 veckor innan vi kan flyga hem.

Först några dagar på sjukhus och sen nästan två veckor på hotell innan vi får flyga hem.

Just nu bor jag på hotell i Business Park Central. Nära till CGH, men inte där jag vill vara i två veckor till när man ska ut på små gångturer för att träna hjärtat.

Jag tar för givet att vår 2-4-1 är körd och att det blir coach hem på försäkringsbolagets bekostnad.


Jag vet att någon på BC har varit med om liknande, men hittar inte tråden.

Några tips och råd?
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte om det är applicerbart, men så här står det i SAS EuroBonus medlemsvillkor.
SAS skrev:
3. USING POINTS

3.7
.
.
If a member or other person using the member’s points falls ill less than one (1) business day before a EuroBonus trip, a doctor’s certificate is required for rebooking or for a new ticket/voucher to be issued.
This applies provided the points are valid. Expired points cannot be reused. In case of changes or if new documents are required SAS EuroBonus must be contacted.
– If an award ticket is booked in different award classes – the number of points is calculated according to the point table that requires most points.
Terms and conditions | SAS
 
Tack Dr. Miles,
men eftersom detta är mitt i resan så undrar jag om ett doktorsintyg kan rädda vår bonushemresa?
 

Dr. Miles

Expert
Så här står det på SAS Conditions of Carriage.

SAS skrev:
General Conditions of Carriage November 2017

Article 3: Tickets
.
.

3.3.2. Should you wish to change any aspect of your carriage, you must contact us in advance.
If you are unable to fly the indicated sequence in the order given due to Force Majeure, illness or for any other reason or impediment for which you are not responsible, the remainder of the Flight Coupons shall remain valid.
In this case, you may use the remaining Flight Coupons in the sequence shown.
The relevant reasons are to be made known to us and substantiated immediately after you become aware of them or after discontinuation of the impediment.
In this case, you may use the remaining Flight Coupons in the planned order sequence shown.

https://www.sas.se/content/dam/sas/pdfs/travel-info/conditions-of-carriage-en.pdf
 
Tack för rådet Dr.Miles, jag har ringt dit nu och det verkade inte helt kört iaf - Kristina ville ha ett läkarintyg så skulle hon se om hon kan göra något.

Är det någon som finner länken till tråden om den person som också fick skjuta upp sin retur av bonusresa? Jag har försökt finna den, men just nu så är huvudet inte så himla bra fastskruvat och det känns som om jag borde ha koll på allt från barnvakt, ledig från jobb, var är bästa hoteller i Singapore under 1500 kr/natten, vård av anhörigersättning till vad försäkringen täcker - ska jag höra av mej till AmEx också, eller räcker hemförsäkringen?

Mycket som rinner genom huvudet, antar att det är ett sätt att låta bli att snöa in på vad som kunde ha hänt.
 

Dr. Miles

Expert
Är det någon som finner länken till tråden om den person som också fick skjuta upp sin retur av bonusresa? Jag har försökt finna den, men just nu så är huvudet inte så himla bra fastskruvat och det känns som om jag borde ha koll på allt från barnvakt, ledig från jobb, var är bästa hoteller i Singapore under 1500 kr/natten, vård av anhörigersättning till vad försäkringen täcker - ska jag höra av mej till AmEx också, eller räcker hemförsäkringen?

Mycket som rinner genom huvudet, antar att det är ett sätt att låta bli att snöa in på vad som kunde ha hänt.

Trygghansa ger noll ersättning för resa bokad med poäng? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Får man ersättning för poäng från försäkringsbolaget vid avbeställning av bonusresan? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Ersättning vid sjukdom på resa med poäng | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Försäkringsvillkor varierar beroende på vilket Amex kort du har och vilken hemförsäkring du har.
 

Tonton

Medlem
Tack för rådet Dr.Miles, jag har ringt dit nu och det verkade inte helt kört iaf - Kristina ville ha ett läkarintyg så skulle hon se om hon kan göra något.

Är det någon som finner länken till tråden om den person som också fick skjuta upp sin retur av bonusresa? Jag har försökt finna den, men just nu så är huvudet inte så himla bra fastskruvat och det känns som om jag borde ha koll på allt från barnvakt, ledig från jobb, var är bästa hoteller i Singapore under 1500 kr/natten, vård av anhörigersättning till vad försäkringen täcker - ska jag höra av mej till AmEx också, eller räcker hemförsäkringen?

Mycket som rinner genom huvudet, antar att det är ett sätt att låta bli att snöa in på vad som kunde ha hänt.


Är såklart bäst om du tittar på riktiga försäkringsvillkoren för ditt Amex, men på denna sidan så får du en bra och snabb överblick Kortförsäkringar Wikia | FANDOM powered by Wikia - Mig veterligen så har ingenting förändrats på Amexkorten sedan detta skrevs, men som sagt, alltid bäst att dubbelkolla.

Hoppas verkligen att allt löser sig för Er!
 
Tak Tonton. Nu ringde jag SOS alarm och de designerade skadenumret till min hemförsäkring I-F, så frågan är ju vad AmEx kan hjälpa mej med? Kan jag kombinera de bägge - och hur löser jag det?
Min SOS alarm säjer att de har ett maxtak på 1500SEK/natt för hotellbokningen, medan AmEx på sin sida säger att de ersätter kost och logi med max 2000SEK/dag.

Känner mej som duvunge vad det gäller detta, men har nog aldrig behövt använda min reseförsäkring innan.
 

Dr. Miles

Expert
Tak Tonton. Nu ringde jag SOS alarm och de designerade skadenumret till min hemförsäkring I-F, så frågan är ju vad AmEx kan hjälpa mej med? Kan jag kombinera de bägge - och hur löser jag det?
Min SOS alarm säjer att de har ett maxtak på 1500SEK/natt för hotellbokningen, medan AmEx på sin sida säger att de ersätter kost och logi med max 2000SEK/dag.

Känner mej som duvunge vad det gäller detta, men har nog aldrig behövt använda min reseförsäkring innan.
För att skapa skadeärendet hos Amex, skriv ett mail till: amexskador@solidab.se

De kräver att fylla i deras egen formulär av sjukintyget, så glöm inte att be om det (på engelska).
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen