Senaste nytt

Bonusresa med annat Star Alliance-bolag

fcx

Medlem
Just det där förslaget med Istanbul skulle dom nog kunna fälla på backtracking. Vad som funkar avgörs nog av en människa och kan säkert variera även om de grova riktlinjerna finns där...

Jag "åkte dit på" en resa ARN-IST-HAM. Människan jag pratade med höll med mig om att det var en enkelresa men datorn sa att det var en tur och retur. Så det gick inte att ändra för honom.

Det fanns heller inga regler som jag kunde få ta del av.

(Sen tyckte hans supervisor att det var TVÅ enkelresor, men det är en annan historia)
 

Xilan

Medlem
Just det där förslaget med Istanbul skulle dom nog kunna fälla på backtracking. Vad som funkar avgörs nog av en människa och kan säkert variera även om de grova riktlinjerna finns där...

Ja "de grova riktlinjerna" kanske inte är helt definierade. Tack för input!
Att jag kan ta en liten avstickare till London på utresan hoppas jag dock är inom rimlighetens gräns.
 

Roger J

Medlem
Ja, du får betala mer för att resa med ett *A-bolag i skatter och avgifter än om du åker med SAS.
Detta med bränsletillägg och avgifter varierar ju kraftigt mellan Star Alliance-bolagen. Så är värt att kolla. Ta till exempel de centralamerikanska bolagen (Avianca, Copa, Taca/Lacsa) där är det i princip inga avgifter alls när man bokar Eurobonus-awards. Kan bli 110 SEK på en t/r.
Åkte en gång ARN-IAD-PTY-HAV t/r. Totala avgifter runt 350 SEK för hela biljetten i Business (EB-award). Long haul till Sydamerika så kan man då välja t.ex. Avianca (flyger från t.ex. MAD, BCN, LHR etc) istället för Lufthansa och nästan helt slippa avgifter på Eurobonus-awards.
 

Jonas C

Medlem
Jag ser inga konstigheter med att flyga EU-IST-EU så Turkish Airlines till och med säljer biljetter för denna routing. Det borde inte räknas som backtracking då.
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från en annan tråd: Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2016 | Sida 77 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Det står ju inte i sas regler att det måste vara just 4+4 så jag tycker man borde få boka 7+1 om man känner för det. Det som står är ju "A maximum of 8 flights (segments) are permitted per award."
Alla regler är inte publicerade.

Om du säger så, står det inte heller att man får byta endast en gång i tredje zonen heller.
Vissa saker är interna regler som inte är publicerade på nätet. Open jaw regler är ett annat exempel.
Open jaw biljett på SAS? (annan hemreseort än utreseort) | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Dr. Miles

Expert
Hur mycket omväg kan man göra på en enkelresa på EB poäng??
Jag bokade ju nyligen en enkel till Jakarta från Bali vilket ju är en rejäl omväg.

Ka man för att hårddra det boka en enkel i business från Göteborg till Stockholm via Istanbul, Warszawa , London, Wien, Berlin, München och Zürich ?:) För 30000 EB poäng??
Det skulle ju kunna bli en rolig vecka.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Som med allt annat på BusinessClass, finns det en tråd om detta. :)

@Thornado har lyckats att boka en komplex bonusresa inom Norra Asien.
Inspirationstråd - Maximera Eurobonus-award | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Toppen