Senaste nytt

Bonusplats tillgänglighet till Nord Korea

Kricka

Medlem
Det är som Kina inrikes First på ett narrow body plan = Business class på andra linjer.

OT:
Jag har läst en japansk nyhetsartikel om Nordkorea häromdagen där tidningen skrev att Nordkorea har fortfarande inte betalat notan för 1.000 Volvobilar samt 2.000 Rolexklockor som de köpte från Sverige. Det ser ut som Nordkorea har ingen avsikt att betala notan...
Kanske @Kricka vet något om detta?

サーチナ|無慈悲な踏み倒し? 北朝鮮40年前にスウェーデンから車購入も、いまだ未払い 利息で400億円=中国メディア

@Dr. Miles
Vi kan väl bara konstatera att tyskarna är bättre affärsmän än vi - de säljer sina Mercedes till
DPRK mot cash i stället för som Sverige som sålde Volvobilar med statliga krediter, vilka väl
aldrig kommer att återbetalas ? Rolexklockorna har jag aldrig hört talas om men Sverige och
Schweiz är ju "nästan" samma sak.. Det såldes både pappersmaskiner och gruvutrustning i
samma veva men även den utan att få betalt.
 

Kricka

Medlem
@Dr. Miles
Du har helt rätt vad gäller First upp till Pyongyang. Den är inte ens värd besväret
med att försöka boka. Varför inte flyga Air Koryo/Chosun Minhang istället ? Om
man bara kan få till alla formaliteter så är det nog spännande att ta tåget (ca 24h
från Beijing) ena vägen.
 

thsred

Medlem
Nordkorea står väldigt högt på min "att göra lista". Tillsammans med Bhutan. Bägge länderna är väl tyvärr helt omöjligt att turista i på egen hand, även om Nordkorea givetvis är snäppet värre.
Frågan är om det går att kombinera en bonusresa med de arrangemang som krävs för att besöka Nordkorea?
Jag har fått för mig att man måste boka en paketresa som då inkluderar in/utresan men det kanske har ändrats?

Lite taskigt att jämföra Bhutan med Nordkorea. Bhutan vill inte bli ett exploaterat land som Nepal. Därför så vill de inte tillåta en massa backpacker in i landet. Det är inte så att man inte kan röra sig fritt där, det är bara det att en guide och (basic) hotellkostnad igår i visumavgifterna som turist.
 

m10

Medlem
Jag håller just nu på att boka en resa just till DPRK (Nordkorea). Tanken är att jag ska resa in 14-19 februari

Hoppas dom har lugnat sig lite tills dess och taggat ner på det här:

North Korean officials have announced they will quarantine foreigners for 21 days over fears of the spread of the Ebola virus. […] An announcement distributed on Thursday to diplomatic missions in Pyongyang said that, regardless of country or region of origin, all foreigners would be quarantined under medical observation for 21 days.

North Korea to quarantine all foreigners because of Ebola fears | World news | The Guardian (Oct 30, 2014)​
 
Hoppas dom har lugnat sig lite tills dess och taggat ner på det här:

North Korean officials have announced they will quarantine foreigners for 21 days over fears of the spread of the Ebola virus. […] An announcement distributed on Thursday to diplomatic missions in Pyongyang said that, regardless of country or region of origin, all foreigners would be quarantined under medical observation for 21 days.

North Korea to quarantine all foreigners because of Ebola fears | World news | The Guardian (Oct 30, 2014)​

Vi har koll och övervakar detta noga. Dom har sagt att dom troligen öppnar gränsen till nyår igen men de kan man ju aldrig lita på. Jag ska ju resa dit under Kim Jong ils födelsedag så de är inte en liten högtid som firas då och då har dom sagt att det brukar lösa sig.

Men ska bli intressant att se. En recension av Air Koryo utlovas bland annat ;)
 

Anfield

Medlem
detta vore ju riktigt coolt, har alltid velat besöka Nordkorea och titta på dom obetalda Volvo bilarna, det är väl den största skulden något land har till Sverige.

pyo9.jpg


Sverige upprättade diplomatiska förbindelser med Nordkorea 1973 och i utbyte beställde regimen 600 stycken Volvo 144 som levererades 1974. Än idag har nordkoreanerna inte betalat för dessa bilar och ej heller för andra tekniska varor de köpt av svenska företag. Den ursprungliga fordran på 680 miljoner kronor har växt till 2,6 miljarder kronor som den svenska staten inte hyser något större hopp om att någonsin få in. En av anledningarna till att Sverige öppnade ambassad i Pyongyang 1975 var att det kunde underlätta indrivningen av den nordkoreanska skulden. Fram till år 2001 var Sverige det enda EU-landet med ambassad i Nordkorea och vår beskickning representerar fortfarande Kanada, Australien och våra nordiska grannländer. Dessutom är Sverige skyddsmakt åt USA i Nordkorea. De obetalda Volvobilarna är en vanlig syn i Pyongyang även nu för tiden om man ska tro vittnesmålen.
 
Toppen