Senaste nytt

Bombdåd i Thailand (bl a i Hua Hin, Phuket) igår 2016-AUG-11.

Homer

Medlem
Enligt svensk lagstiftning är definitionen:


Terroristbrott är det om gärningen allvarligt kan skada en stat eller en mellanstatlig organisation och avsikten är att

  1. injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en befolkningsgrupp,
  2. otillbörligen tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller att avstå från att vidta en åtgärd, eller
  3. allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i en stat eller i en mellanstatlig organisation.

Fakta: Det säger lagen om terroristbrott - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
 

Ormen

Medlem
Hemskt.
Jag har dock förstått att det i dag är thailändska drottningens födelsedag och det påstås att det rör sig om protester mot staten. Dagens nyheter skriver bl.a. att thailändska polisen kallar bomberna "lokalt sabotage" och inte terrorism.
 

fcx

Medlem
Hemskt.
Jag har dock förstått att det i dag är thailändska drottningens födelsedag och det påstås att det rör sig om protester mot staten. Dagens nyheter skriver bl.a. att thailändska polisen kallar bomberna "lokalt sabotage" och inte terrorism.

På samma sätt som flygbolag benämner sina försämringar för "förbättringar" eller "förändringar".
 

Ormen

Medlem
På samma sätt som flygbolag benämner sina försämringar för "förbättringar" eller "förändringar".

Absolut, jag lade ingen värdering i vad jag skrev utan återrapporterade bara vad som verkar vara officiella rapporter. Att den thailändska polisen/staten skulle försöka försköna sanningen är väl allt annat än oväntat.
Mitt syfte var framförallt att belysa att det mest sannolikt rör sig om attacker mot staten/samhället och mindre sannolikt mot turismen. Att dessa delvis går hand i hand är en annan sak.
 
Tror du har en skev uppfattning om vad terrordåd är. Alla ovan nämnda grupper är kapabla till att utföra terrordåd. Om det ej är ett terrordåd, vad är det då? Vardagsbombning?
Så alla bomber som smäller av är terrorism?

En bomb smällde av i Lund för några år sedan av den lokala Malmö-maffian, terrorism?

Handgranater i Malmö, terrorism

Allt enligt din definition.
 

palmen

Moderator
Definition av terrorism får ni ta i något annat forum. Håll er till ämnet här som är de bomber som använts i Thailand senaste dygnet.

//Moderator
 

chazzie

Medlem
Det kan vara väldigt förödande för turismen när det börjar smälla, speciellt om det sker med viss frekvens. Djupt tragiskt och skrämmande utveckling så klart, man får hoppas att det är en engångsförteelse.
 
Bästa och mest klartänkta analysen och sammanfattningen jag sett står Anders Engvall för här: Bombs, facts, and myths in southern Thailand - New Mandala

Som nämns i texten, och som många av er också erfarit, är det inte första gången det händer. Det lär knappast vara sista heller så länge konflikten i södra Thailand fortgår, men på den nivå det ligger och har legat de senaste åren ser jag inte att det skulle påverka ens resande.
 
Toppen