Senaste nytt

Bombay Bangkok med Jet Airways i C

henrik l

Medlem
Det börjar bli dags att publicera den här reserapporten ni innan den fyller ett år. Men eftersom Jet Airways är en ”rar fågel” här på forumet så kan rapporten fortfarande ha sitt läsvärde.


Eftersom första halvåret 2015 var ett ”mellanår” vad gäller att förnya flygstatus, fick det bli att pussla ihop en lite annorlunda routing inför vårens (2015) resa till Hong Kong. Första målet var att testa den separata sängen på Lufthansa innan den försvinner, så därför hamnade jag i Bombay. För att kunna ta mig hyffsat snabbt till Hong Kong, fick det bli en morgonflight med Jet Airways i C till BKK. Men för ett kort ögonblick verkade det som mannen i imigration inte ville släppa ut mig, eftersom han tyckte att fotot på det indiska visat inte stämde överens med det i passet. På passfotot har jag hästsvans, medan jag inte har det på visafotot, dock fortfarande långt hår. Det blev inte så mycket bättre av att jag hade en lite underlig routing till BKK, med bara 7 h stopp i Bombay. Jag förklarade som det var: Jag var en mileage junkie som ville test sängen på Lufthansa innan den försvann. Men uttryckt på ett lite annorlunda sätt. Slutligen blev jag genomsläpp och gick direkt till CVG? Loungen, som verkar vara ny sedan förra sommaren. Relativt glesbefolkat och med ett utbud av varm och kall mat. Inget spektakulärt, men ville man äta, så hade man nog hittat något. Tog en kaffe och en jucie och hittade en skön fåtölj med skaplig utsikt.


Var inte så snabb till boardingen så priobordingen var indragen och jag följde vanliga kön som rörde sig relativt snabbt framåt. Intog min plats 1 A och ganska snabbt blev jag erbjuden en varm handduk och ett val mellan jordgubbs- eller vattenmelonjuice.

20150412_073050.jpg


När skylten med säkerhetsbälten hade släckts inleddes frukostserveringen och det fanns tre val av huvudrätt.

20150412_073751.jpg


Efter frukten testade jag det lokala alternativet som var ok, förutom det understa skiktet av nudlarna var lite torrt.

20150412_082158.jpg
20150412_083330(0).jpg


Vidare fanns det inget avancerat underhållningsystem, utan det snurrade någon Bollywoodrulle med engelsk text om man var intresserad av underhållning. Men med tanke på mina tre timmars sömn under natten blev det till att halvsova. Första raden var inte optimal för detta med tanke på det begränsade benutrymmet. Men är man tillräckligt trött så…

20150412_072804.jpg


Det var gynnsamt flygväder och när det var ca 1,5 timme kvar var det dags att vakna till. Efter att ha sträckt på benen lite var det dags att prova champagnen, verkade bara vara jag som kom på den idén i businesskabinen, som bestod av 8 platser. För den som var hugad fanns det även vin.

20150412_073845.jpg
20150412_073901.jpg
20150412_111957.jpg


Vi kom till BKK ca 30 min före utsatt tid, men vi kom ändå snabbt till gate. Immigration gick snabbt och smidigt om man valde rätt kö och med tanke på att det var i sydostasien vi landade kom det priotaggade bagaget snabbt.


Detta var min 5:e flight i C mellan Dehli/Bombay – BKK. Tdigare har jag två flighter med Thai, respektive två Air India. Upplevelsemässigt placerar sig Jet Airwys mellan Thai och Air India, som hade likande hårdvara. Thai vinner på p g a hårdvara. När det gäller servicen så överglänste Jet Airwys Air India rejält, främst genom en mera engagerad besättning som visade sig i kabinen och som var lyhörda. Det negativa är som sagt var hårdvaran, synnerhet om man sitter på 1. Jag är 1,75 och tyckte det klent med benutrymme. Sammanfattningsvis levererar JetAirways en godkänd produkt, som får lite plus i kanten på mjukvarusidan.

20150412_115440.jpg



När det slutligen gäller poängen krediterade jag mina till Miles & More som awardmiles. Fördelen med Jetairways är man kan kreditera poängen till olika program som awardmiles.
 

pep

Medlem
Tak for interessant report fra denne "sjældne" airline. Jeg blev selv drevet af nysgerrigheden og prøvede dem i økonomiklasse fornyligt på ruten videre fra BKK til SGN. Jeg blev glædeligt overrasket, da jeg havde læst mange kritiske reviews især fra indiske rejsende, på diverse airlinereview fora. Jeg selv måtte give dem 9 ud af 10 i rating:

Travelled BKK to SGN on the 7/3 2016 on a B737 machine. Smooth check-in, seat wish and a few kilos of overweight were accepted without any remarks. Flight departure and opening of check-in counters were on time. They use AF's Sky-Lounge in Concourse C, to which one can pay access if not elite traveler. A nasty, thorough extra security check were undertaken at gate for many (all?) embarking pax, where they took all most items in bags for examination but would not say what they were looking for. Once in the air and the seatbelt sign was turned off, only 10 Minutes after take-off, a big tray of cold, canned beers was dished out to any thirsty economy passenger who wanted. Only 10 Minutes still later, hot meals were already dished out smoothly. Quite acceptable food quality, 2-3 offers, inc. vegetarian. Staff nice and in good mood, despite the flight was almost full. More drink-rounds later. Generous luggage allowance. The flight duration is only 90 minutes but despite the short time, the pax were well pampered for. The ticket was promotional and costed me around 80 USD which was a true bargain. Staff hard working and managed well the many passengers. Calls by call-bell were addressed. No reasonable inquiries, requests, or orders were declined nor forgotten. A fully fledged airline, and a pleasant surprise after reading several negative reviews. Will fly again.
 

pep

Medlem
TK is likely still a bit better than Jet Airways (on average) - in economy. I don't know 9W's business, would love to. Get good ratings in general. TK business at times run out of food and drinks...
 
Toppen