Senaste nytt

Bokningsklasser och förkortningar för att boka flygbiljetter

toer00

Medlem
Välkommen till forumet!
Snart kommer du ha flygit First också om jag får titta in lite i spåkulan och vara lite off topic ;)

Det går ofta att hitta humana priser i Businessklass, bl.a. Då brukar Qatar och Finnair ha bra priser i Business till bl.a Bangkok.

Under påsk/sommar/jul så har ofta både JV Atlantic och One World bra priser.

Kolla efter I klass hos OW och P hos JV.

 

agehall

Medlem
En liten detalj @toer00 - jag förstår att du avser Star Alliance Joint Venture när du skriver JV, men även OneWorld har Joint Venture över Atlanten, så att bara skriva "JV" är inte entydigt på något sätt...
 

toer00

Medlem
En liten detalj @toer00 - jag förstår att du avser Star Alliance Joint Venture när du skriver JV, men även OneWorld har Joint Venture över Atlanten, så att bara skriva "JV" är inte entydigt på något sätt...

Nu var detta ett exempel och inte en fullständig redogörelse över alla bolag/allianser utan mer en upplysning om hur nan kan hitta "billigare" businessbiljetter... Och då är jag övertygad om att detta ger en tillräcklig input...☀️
 

agehall

Medlem
Nu var detta ett exempel och inte en fullständig redogörelse över alla bolag/allianser utan mer en upplysning om hur nan kan hitta "billigare" businessbiljetter... Och då är jag övertygad om att detta ger en tillräcklig input...☀️

Så varför då ens specificera bokningsklasser? En relativt ny medlem kommer troligen inte att inse att eftersom du refererar till "JV" och bokningsklass P så avser du Star Alliance. Än mindre veta hur man letar efter specifika bokningsklasser.
 

toer00

Medlem
Av den enkla anledningen att med det som input till en professionell resebyrå som ser alla dessa klasser i ett enda svep på en enda skärm (vilket man inte gör på de flesta s.k. Online- resebyråer) så underlättar det för de som vill åka premium men som inte kanske har samma intresse av IATA som du och jag?

Bättre med några exempel än att försöks nämna alla... för att i så fall har både du jag utelämnat SkyTeam ...
 

nollbit

Medlem
Av den enkla anledningen att med det som input till en professionell resebyrå som ser alla dessa klasser i ett enda svep på en enda skärm (vilket man inte gör på de flesta s.k. Online- resebyråer) så underlättar det för de som vill åka premium men som inte kanske har samma intresse av IATA som du och jag?

Men om mottagaren är någon som är helt ny på BC.se så är förkortningarna omöjliga att förstå. Om informationen dessutom inte är komplett så ökar man nog bara människors förvirring. Vill man tipsa om hur man reser business class billigt så är det ju bättre peka folk till Deals från Dr. Miles | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor i så fall.
 

toer00

Medlem
Tjaa, vet nog inte om förkortningarna är omöjliga...både flygbolag och städers IATA förkortningar är ganska logiska i relation dit vi svenskar i gemen åker mest.. och min erfarenhet som IT-chef från en resebyrå en gång i tiden var att de som ringde för att de inte hittade de de sökte online var ganska medveten om de olika biljettkategorierna och deras innebörd...
 

JohanA

Medlem
Tjaa, vet nog inte om förkortningarna är omöjliga...både flygbolag och städers IATA förkortningar är ganska logiska i relation dit vi svenskar i gemen åker mest.. och min erfarenhet som IT-chef från en resebyrå en gång i tiden var att de som ringde för att de inte hittade de de sökte online var ganska medveten om de olika biljettkategorierna och deras innebörd...
Hmm... Håller inte med dig.. HKT? PVG? EWR? FCO? Nu vet jag inte var svenskar åker mest men dessa är väldigt vanliga resmål för svenskar men inte helt logiska IATA-Koder för gemene man.
 

toer00

Medlem
Suck.. Ok vi går över till klartext då.. ;) Blir lite mer att skriva bara... o_O Och Sorry , jobbar i branschen så lite yrkes skadad... :)

HKT = Hong Kong
HKT= Phuket
PVG = Shanghai
EWR= Newark (New York)
FCO = Rom (Leonardo da Vinci-Fiumicino Airport)

Problemet är bara at om man söker direkt i flygbolagens egna data system (CRS via någon av de globala distributionssystemen (GDS) så tar den bara IATA förkortningar...

Tex nedan söker jag platser mellan Hong Kong (HKG) och Bangkok (BKK) med Emirates , så då måste jag skriva dessa koder, då systemet inte förstår något annat. Alla Internet resebyråer samt flygbolags hemsidor har ett API (Interface) som översätter klartext till dessa koder.
Dvs den konverterar och skickar in det man skriver till IATA (International Air Transport Association) språk och visar resultatet till kund i klartext också.
Men då har man filtrerat bort mycket...

Dvs både flygbolag och resebyråer på Internet filtrerar bort mycket till gagn för det stora flertalet, men med tillgång till källan så kan man se så mycket mer...

(Frågan betyder 1= visa tillgänglighet, 15 Juli Stockholm - Hong Kong, Med SK (SAS )

115JULSTOHKG¤SK«

Svar:

15JUL FRI STO/Z‡2 HKG/‡6
SK RESPONSE ** DIRECT CONNECT PARTICIPANT **
** SCANDINAVIAN AIRLINES - AN ** 103 FR 15JUL 0000
13SK 963 C9 D9 Z9 R0 Y9 S9 B9 P9 A9 ARNHKG 1500 0720‡1 333 0
E9 M9 H9 Q9 V9 W9 U9 K9 L9 T1 G8 N0


Här ser man de enskilda boknings klasserna bl.a
pris är en annan fråga...

FQSTOHKG21DEC-SK«

STO-HKG CXR-SK WED 21DEC16 SEK
THE FOLLOWING CARRIERS ALSO PUBLISH FARES STO-HKG:
9W AB AC AF AI AY AZ BA BD BR CA CI CX CZ DE EK ET EY GF HG HU
IB IT JL JU KE KL KQ LH LO LX MA MF MH MK MS MU NH NW NZ OK OS
OU OZ PK PR QF QR RJ SA SN SQ SU TG TK UA UL VN VS VV WY YY
ADDITIONAL CARRIERS PARTICIPATE IN YY FARES
//SEE FQHELP FOR INFORMATION ABOUT THE NEW FARE DISPLAYS//
ALL FEES/TAXES/SVC CHARGES INCLUDED WHEN ITINERARY PRICED
SURCHARGE FOR PAPER TICKET MAY BE ADDED WHEN ITIN PRICED
SK STOHKG.EH 21DEC16 MPM 8180
V FARE BASIS BK FARE TRAVEL-TICKET AP MINMAX RTG
1 TLSEECO T R 1770 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
2 ¤LLPAKSKL L R 2906 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
3 LLSEECO L R 3228 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
4 ¤KLPAKSKK K R 3626 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
5 KLSEECO K R 4028 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
6 ¤ULPAKSKU U R 4166 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
7 ALSXTRA A R 4270 ---- -/‡ ‡‡/ - EH02
8 ULSEECO U R 4628 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01‡
9 ¤WLPAKSKW W R 4886 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01‡
10 WLSEECO W R 5428 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
11 ¤VLPAKSKV V R 5606 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
12 ¤ALPAKSKA A R 6002 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
13 VLSEECO V R 6228 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
14 ¤AHPAKSKA A R 6477 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
15 ¤QLPAKSKQ Q R 6506 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
16 PSXTRA P R 7000 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
17 ¤PPAKSKP P R 7226 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
18 QLSEECO Q R 7228 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
19 ¤HLPAKSKH H R 7406 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
20 HLSEECO H R 8228 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
21 MLSEECO M R 9228 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
22 ¤BPAKSKB B R 10826 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
23 BSXTRA B R 12028 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
24 Z3SEBIZ Z R 12270 E20DE D31DE 28/7 ‡‡/ - EH02
C07JA

25 ESEECO E R 12628 ---- - -/ - EH01
26 ¤ZPAKSKZ Z R 14966 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01‡
MD«
27 ZSE1BIZ Z R 16628 ---- 28/7 ‡‡/ - EH01‡
28 SSXTRA S R 17028 ---- - -/ - EH01
29 ESEOW E O 8814 ---- - -/ - EH01
30 ZSEBIZ Z R 19628 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
31 YSXTRA Y R 20028 ---- - -/ - EH01
32 ¤DPAKSKD D R 24628 ---- -/‡ ‡‡/ - EH01
33 DSE1BIZ D R 24628 ---- - -/ - EH01
34 YSEOW Y O 13994 ---- - -/ - EH01
35 DSEBIZ D R 28628 ---- - -/ - EH01
36 CSE1BIZ C R 34128 ---- - -/ - EH01
37 CSEBIZ C R 41128 ---- - -/ - EH01
38 CSEOW C O 28764 ---- - -/ - EH01
 
Last edited:
Toppen