Senaste nytt

Bokningsklasser Lufthansa om man bokar via SAS

Vax

Medlem
Hej

Jag har en fråga angående bokningsklasser.
Jag är med på skillnaden på kabinklass och bokningsklass, so far so good.

Men...
Behöver åka till Budapest i oktober och jämförde att boka resan via SAS alternativt med LH direkt.
Alla benen är i LH maskiner
När jag bokar via SAS så får jag på SAS sida upp bokningsklass J (SAS plus) för min resa.
Försöker jag göra samma bokning direkt på LH blir det bokningsklass P.
Priset är nästan på öret samma men olika bokningsklasser.

LH alternativet ger 4*750 = 3000 EB poäng.
SAS alternativet ger 4*2000 = 8000 EB poäng

Är det något jag har missat eller blir det bokningsklass J för resan då den bokas med SAS

Har bokat resan med SAS ändå nu för jag måste åka i vilket fall som helst...
Det går inte nu heller i efterhand se bokningsklassen på LH site vad jag kan se

Annars är det en ganska trevlig milagerun 8000 poäng för 5.1ksek

Vax
 

palmen

Moderator
Hej

Jag har en fråga angående bokningsklasser.
Jag är med på skillnaden på kabinklass och bokningsklass, so far so good.

Men...
Behöver åka till Budapest i oktober och jämförde att boka resan via SAS alternativt med LH direkt.
Alla benen är i LH maskiner
När jag bokar via SAS så får jag på SAS sida upp bokningsklass J (SAS plus) för min resa.
Försöker jag göra samma bokning direkt på LH blir det bokningsklass P.
Priset är nästan på öret samma men olika bokningsklasser.

LH alternativet ger 4*750 = 3000 EB poäng.
SAS alternativet ger 4*2000 = 8000 EB poäng

Är det något jag har missat eller blir det bokningsklass J för resan då den bokas med SAS

Har bokat resan med SAS ändå nu för jag måste åka i vilket fall som helst...
Det går inte nu heller i efterhand se bokningsklassen på LH site vad jag kan se

Annars är det en ganska trevlig milagerun 8000 poäng för 5.1ksek

Vax
Du har missat den vitala delen om codeshare. J på sas codeshare med lufthansa kommer med största sannolikhet inte ge några 2000 per flight. Det är vad den bokningsklassen översätta till hos lufthansa som spelar roll och det lär bli från 25% och uppåt.

Vill du vara säker på att få åka i Business och veta antal poäng ska du boka direkt med Lufthansa. Bokar du via sas kan du hamna i ekonomi om du har otur.
 

Vax

Medlem
Tack
Jo jag misstänkte det. Nåväl men jag har inte hamnat i ekonomi. Har redan bokat plats så jag vet vart jag sitter :)
Måste åka ändå som jag sa. Poäng intjäningen är sekundärt men nog så viktigt :)
 

Vax

Medlem
Har mest råkat ut för sämre class med United (business blir ekonomi) och inte med LH men det är nog som du skriver
 
Problemet är att code share är ett lotteri både gällande kabinklass och bokningsklass. Var det något särskilt som gjorde att du ville spela på code share-lotteriet istället för att boka direkt med Lufthansa? Fanns det någon som helst fördel?
 

Vax

Medlem
Problemet är att code share är ett lotteri både gällande kabinklass och bokningsklass. Var det något särskilt som gjorde att du ville spela på code share-lotteriet istället för att boka direkt med Lufthansa? Fanns det någon som helst fördel?

Dert fanns absolut ingen anledning, förutom att jag hade glömt att codeshare inte betyder samma bokningsklass mellan bolagen.
Så my bad.
Enda försvaret är väl att det var flera år sedan jag sist bokade en resa inom *A där inte SAS flyg var inblandade
 

palmen

Moderator
Om jag ska gissa så kommer du att få P-klass hos Lufthansa då det är det priset som verkar gälla.
I så fall är det intjäning enligt P hos Lufthansa som gäller. J är normalt sätt en rätt hög bokningsklass i business inom Lufthansa, om du får det hos SAS är det troligtvis något helt annat då SAS bokningsklasser i business är C,D,Z och J är en premium economy bokningsklass.
 

Vax

Medlem
Tror också det blir P, har säte i business så jag överlever nog, intressant vore dock om man kunde få ut det ur lufthansas site
 

SK989

Medlem
Det är verkligen ett märkligt lotteri. Jag bokade business på Lufthansa i bokningsklass Z. Sträckan FRA-ARN var med SAS, men alltså bokat på ett LH-codeshare i Z. Det översattes till bokningsklass Y hos SAS, så istället för av mig förmodade 2000 poäng för FRA-ARN blev det 1500 poäng.

I det här fallet gick det inte att boka på SAS-numret FRA-ARN (dök inte upp som alternativ) så jag hade inte så mycket val än att boka codeshare.
 

palmen

Moderator
Det är verkligen ett märkligt lotteri. Jag bokade business på Lufthansa i bokningsklass Z. Sträckan FRA-ARN var med SAS, men alltså bokat på ett LH-codeshare i Z. Det översattes till bokningsklass Y hos SAS, så istället för av mig förmodade 2000 poäng för FRA-ARN blev det 1500 poäng.

I det här fallet gick det inte att boka på SAS-numret FRA-ARN (dök inte upp som alternativ) så jag hade inte så mycket val än att boka codeshare.
Z är väl dock en av de lägsta business hos Lufthansa (näst efter P) så det är rätt logiskt att det blir plus saver som översättning vad det gäller intjäning.
 
Toppen