Bokningsklass Z blev economy M? SAS inrikes, fare code?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Hyperion007, 27 Maj 2013.

  1. Hyperion007

    Hyperion007 Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade en resa i fredags ARN-GOT-ARN som vår resebyrå bokade åt mig. Jag hade valt "business class" på hemresan för att kunna boka om ifall jag vart klar tidig. Självklart vet jag att det inte är business class på inrikes med SAS, men på resebyråns hemsida så står det som business.

    Fick biljetten i mailen, booking class z med 2pc checked baggage.

    När jag checkade in på SAS.se och skrev ut boarding pass så stod det "economy M" på både ditresan och hemresan.

    Ringde SAS EBG service o frågade vad som var fel. De sa att resebyrån lagt in restriktioner för ombokning osv, men att jag hade ett Z säte, men resten var som economy och att jag var tvungen att ta upp detta med resebyrån.

    De säger att de inte gjort något fel alls.

    Kan ni som förstår er på fare codes hjälpa mig att ta reda på vem som felat här.

    FROM /TO FLIGHT CL DATE DEP FARE BASIS NVB NVA BAG ST

    STOCKHOLM ARLAN SK 151 E 24MAY 0925 EFIXRT 1PC OK
    TERMINAL:4
    GOTHENBURG GOT ARRIVAL TIME: 1025
    LATEST CHECK-IN:0855

    GOTHENBURG GOT SK 166 Z 24MAY 1915 ZSFLXRT 2PC OK
    STOCKHOLM ARLAN SEAT: 09D ARRIVAL TIME: 2015
    TERMINAL:4 LATEST CHECK-IN:1845


    Tackar.
     
  2. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Troligen inget fel. Eftersom det bara finns en kabinklass så står det alltid M Economy på boardingkortet, även om bokningsklassen och den du får poäng efter är Z.

    Mvh
    /NotRyan
     
  3. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Har precis råkat ut för samma sak förra veckan. Bokningsklass J inrikes blev E på boardingkort och det blev bara poäng för E.Har aldrig varit problem tidigare med detta.
     
  4. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Bokningsklass och serviceklass är olika saker, eftersom båda använder bokstäver kan det vara förvirrande. På inrikes reser alla i serviceklass M oavsett om din bokningsklass är exempelvis C. Du ska dock få poäng enligt din bokningsklass och inte serviceklass.
     
  5. Hyperion007

    Hyperion007 Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jo fast jag kunde inte ändra min hemresa till annan avgång. Enligt SAS hade resebyrån lagt in restriktioner för ombokning. De sa även att om jag hade bokat på sas.se så hade det varit Z utan restriktioner. Jag frågade även om EuroBonus poäng och SAS sa att det blir poäng för en economy biljett :( men hela poängen med att jag bokade Z klass var ju att kunna ändra avgång, vilket inte gick.

    Dock ser jag nu att jag faktiskt fått poäng för Z klass på returresan. Tröttsamt detta. Fel information från SAS, och jag får inte boka mina egna resor utan måste gå via resebyrån som inte vet vad de sysslar med hälften av gångerna.
     
    Last edited: 28 Maj 2013
  6. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hmm? Någonstans har jag för mig att jag läst att SAS återinfört de "gamla" reglerna om att den mest restriktiva biljetten styr hela bokningen när man köper dem som en t/r. Men jag trodde inte det rörde inrikes där segment-för-segment fortfarande gäller och enbart för vissa biljetter.

    Fast å andra sidan brukar väl det bara gälla återbetalning och inte ombokning???
     
  7. Ganska enkelt har ditt resbyrå bokat fel.. Du har bokats en väg i bokningsklass "E" och en väg i bokningsklass "Z" baserat på kombination av två t/r priser i "E" och i "Z" som inte stämmer överens med dina önskemål.

    Här ser du alla priser (publika) mellan ARN och GOT på SAS:

    SAS.JPG

    Notera att EFIXRT är dyrare än ZSFLXRT
     
  8. Randy Marsh

    Randy Marsh Medlem

    Ort:
    Bergen
    Land:
    Norge Norge
    Tror inte det är något fel att priset är en kombination av två t/r-priser, det fungerar ungefär som när man bokar en open jaw: totalpriset blir summan av hälften av två t/r-priser. Det är också detta som visas om man gör en dummybokning på sas.se:

    2013-05-28 09_42_03-Passagerare.png

    Dock så blir det väldigt förvirrande om man klickar på "prisrelger", för då visas enbart reglerna för utresan, även om man klickar på länken för "Economy Flex" (som hemresan är bokad i). Gör man motsatt, dvs bokar "Economy Flex" på utresan så visas reglerna för denna istället. Men detta är väl som vanligt SAS IT som krånglar, inte att hela biljetten faktiskt blir bokad helt enligt reglerna för utresan.

    Och precis som Senator påpekar så hade det faktiskt blivit billigare att välja "business" på både ut- och hemresan den här gången. Bokningsklass "E" är svindyr och det är helt meningslöst att köpa biljetter i denna klass om det finns "B" kvar (Economy Extra) på t ex ARN-CPH eller "Z" på ARN-GOT.
     
  9. Randy Marsh, "felet" är att resbyrån inte har bokat det kunden önskade :)
     
  10. Henrik Pedersen

    Henrik Pedersen Medlem

    Land:
    Norge Norge
    Vist du spurte SAS om å endre en reise booket hos reisebyrået så er kanskje det probemet? Det er jo reisebyrået som "eier" bookingen og må gjøre endringene. Der kan ikke SAS hjelpe.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×