Senaste nytt

Bokningsklass vid Lufthansa ombokning

ulagun

Medlem
Efter lönlösa försök att via diverse olika telefonnummer få gjort en ombokning till Panama jul/nyår eftersom Lufthansa skjutit fram direktflyget till mars,( vilket de inte meddelade utan jag blev upplyst av Agö om här på BC i en annan tråd.) fick jag äntligen ordnat det vid ett besök i Berlin där de har nu levande representanter att tala med till skillnad från både ARN och CPH.

Bokningen var gjord i Premium economy. Ombokningen går med Lufthansa via Miami och därefter code share Copa Airlines till Panama.
På Lufthansa fick vi bland de sista Premium biljetterna.
Copa har inte Premium economy utan antingen business eller economy.
Flygtiden är drygt tre timmar. Jag framförde att de då skulle uppgradera mig till business, inte minst som lite "plåster på såren" för allt strul och med tanke på min Senator status.
Svar ett klart och koncist "nein". Det blir vanlig economy med Copa.
Viktigast är ju att vi slutligen fått till en acceptabel ombokning, men vad anser ni på BC. Ska jag acceptera economy sträckan Miami-Panama t.o.r eller ska jag "stå på mig" och hävda business?
 

fcx

Medlem
Efter lönlösa försök att via diverse olika telefonnummer få gjort en ombokning till Panama jul/nyår eftersom Lufthansa skjutit fram direktflyget till mars,( vilket de inte meddelade utan jag blev upplyst av Agö om här på BC i en annan tråd.) fick jag äntligen ordnat det vid ett besök i Berlin där de har nu levande representanter att tala med till skillnad från både ARN och CPH.

Bokningen var gjord i Premium economy. Ombokningen går med Lufthansa via Miami och därefter code share Copa Airlines till Panama.
På Lufthansa fick vi bland de sista Premium biljetterna.
Copa har inte Premium economy utan antingen business eller economy.
Flygtiden är drygt tre timmar. Jag framförde att de då skulle uppgradera mig till business, inte minst som lite "plåster på såren" för allt strul och med tanke på min Senator status.
Svar ett klart och koncist "nein". Det blir vanlig economy med Copa.
Viktigast är ju att vi slutligen fått till en acceptabel ombokning, men vad anser ni på BC. Ska jag acceptera economy sträckan Miami-Panama t.o.r eller ska jag "stå på mig" och hävda business?

3 timmar är hanterbart. Ta economy och skicka ett ordentligt gnällmail när du är hemma som kan ge poäng som plåster på såren.
 
Intressant fall.
Jag utgår från att du bokade direkt med Lufthansa och trotts att du gjort det och dessutom hade en premium economy så fick du kämpa för att få en ombokning. Då det är jul och nyår så är det förstås en privat resa och då gäller EC 261/2004. Förutom att du har rätt till ombokning enligt artikel 8 så har då rätt till kompensation vid down grading, kan dock inte de reglerna. Det finns en "air passenger rights EU complaint Form" som man kan skicka in till Lufthansas reklamations avdelning. Det kan vara bra att göra det formellt kombinerat med ett argt gnällmail med önskemål om poäng. Ta också reda på vilken kompensation Eu reglerna ger dig rätt till.

Tyvärr har jag själv försökt få någon form av kompensation då Lufthansa inte erbjöd ombokning för just samma flyg som du drabbats av, men tyvärr har jag inte lyckats. Lufthansa är tydligen ett av de sämsta flygbolagen vad gäller att följa konsument rättigheterna ( tillsammans med Ryan air och Norwegian). De borde dock prioritera en Senator status. Hoppas att mitt tips kan hjälpa till.
 
  • Gilla
Reactions: olo

ulagun

Medlem
Tack för tips TravellerRobert.
Jodå bokade direkt via Lufthansas hemsida.
Tycker mig tyvärr ha märk senaste tiden att Lufthansa försämrats på många sätt. Har spenderat ett antaltimmar på sitta i telefonkö för att när jag äntligen kommit fram till någon med knagglig engelska bli omkopplad till nytt nummer när de hört mitt ärende.
De har personal både på ARN och CPH men som den vänliga SAS damen på ARN (som även hon försökte hjälpa mig förgäves) sade så har de låst in sig på andra våning och nekar kundkontakt.
Vad har vi då lärt oss
Jo, när man får problem med Lufthansa är det lika bra boka biljett till någon av deras tyska hubbar för få hjälp på plats.
eller kanske enklare välja annat bolag!
 
Toppen