Senaste nytt

Bokningsångestsyndromet

Homer

Medlem
Flyg är enkelt, det finns ju bara tre allianser.
Hotell är knepigare, det finns intressanta resmål med bra hotell som
inte ingår i någon av de kedjor man känner till/brukar hålla sig till
då måste man läsa mer för att kunna bedömma vad man får för kulorna.

Själv är jag på väg åt andra hållet. BA höjning från 800 till 1500TP för guld har gett ett ökat utrymme för status i andra program. Först Elite-challenge med AA till Platinum och nu inser jag att jag kan nog kvala till FTL nästa för att hålla liv i M&M-poängen. Inser att jag måste antagligen göra fler än tre betalda long-haul resor per år, alternativt tok-köra mileage-runs när jag är i Asien. Snacka om att skaffa sig I-landsproblem:D

Hur menar du då, höjningen sker ju inte förrän nästa år.
 

agehall

Medlem
Det här är ett ständigt problem. Har just kollat på hotell till julresan igen. Har ett Hilton bokat, men man vet ju aldrig om det kommer något bättre så man måste ju hålla stenkoll hela tiden.
 

Palazzi

Medlem
I detta hänseende är jag nog lite av en charter-resenär :p

1. Jag reser nästan alltid så kort resväg som möjligt
2. Jag återkommer till samma resmål, så jag vet var jag ska bo..
3. Jag åker ingenstans där inte A* eller OW* flyger
4. Jag åker ingenstans där inte Hilton eller Accor, av bättre snitt, finns
5. Reser man i C får man oftast poäng nog för att inte våndas.
6. Jag planerar aldrig - brukar boka resor max 3v innan avresa.

Känns skönt att slippa denna, till synes, jobbiga diagnos ;)
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Hur menar du då, höjningen sker ju inte förrän nästa år.

Sant, fick just det nya guldkortet, men det är som jag måste återkvala på 1500 TP. Kommer inte att göra det utan kör en soft landing på Silver, det ger ju det mesta som man vill ha. Nackdelen är väl att man åker längre ned på priolistan för uppgradering vid överbokning. Kommer att fortsätta flyga BA, men poängen går till AA under kommande period.
 

Homer

Medlem
Sant, fick just det nya guldkortet.

Det var ju bra jobbat eftersom du skrev här att ditt medlemsår började i juni och du dessutom redan fått kortet.
Guld till 31 juli 2015 alltså, lätt att vara stöddig då :)


Nackdelen är väl att man åker längre ned på priolistan för uppgradering vid överbokning.
Sådana situationer är väl ändå undantagsfall, däremot kommer det att bli svårare om du vill använda 2-4-1 vouchers
eftersom det blir färre antal platser att välja på till LHR.

4. Jag åker ingenstans där inte Hilton eller Accor, av bättre snitt, finns

Så om du tänker åka till plats X betalar du hellre $$$$ för att bo på Hilton och Accor
istället för att utnyttja något superdeal från andra hotellkedjor (t.ex Pointbreaks) ?
 

Sofia

Medlem
Haha, jag vet precis hur det känns!

Har dock minimerat lite av syndromet genom att nästan uteslutande flyga QR, främst ma deras generösa bagageregler för oss dykare, och för att de oftast har väldigt bra priser.
Sen flyger jag också nästan uteslutande till Asien (just nu) samt några få resor inom Europa per år. Usch, jag borde verkligen vidga mina vyer lite, men det får bli när sambon kammat sig, vuxit upp och skaffat ett jobb närmare än långt-bort-i-stan.

Tills dess får jag nöja mig med att flyga QR business till Bali några gånger om året :cool:
 

Palazzi

Medlem
......Så om du tänker åka till plats X betalar du hellre $$$$ för att bo på Hilton och Accor
istället för att utnyttja något superdeal från andra hotellkedjor (t.ex Pointbreaks) ?

Svaret på din fråga är: JA

Jag bokar först och främst alltid hotellet innan flygresan. De flesta resmål som intresserar mig har antingen ett Hilton eller bra Accor. Är det tokdyrt (sällan) betalar jag med poäng....

Nu pratar jag självfallet omprivata resor, när det kommer till jobbet kan det ju vara svårt att välja bort en destination för att favorithotellen saknas :p

Jag letar aldrig deals på andra hotell, då jag känner att jag förmår betala för något jag redan vet är bra. (vi talar inte om 5-6.000kr/natt).
Det har givetvis hänt att inga av dessa hotell funnits, och då har jag fått leta efter andra hotell. Har fungerat olika bra, det har det även gjort på Hilton, Sofitel, Novotel, Mercure o MGallery.

PS. Har aldrig hört talas som "Pointsbreaks", men ska kolla upp det.
 

Homer

Medlem
Svaret på din fråga är: JA

Jag bokar först och främst alltid hotellet innan flygresan. De flesta resmål som intresserar mig har antingen ett Hilton eller bra Accor. Är det tokdyrt (sällan) betalar jag med poäng....

Nu pratar jag självfallet omprivata resor, när det kommer till jobbet kan det ju vara svårt att välja bort en destination för att favorithotellen saknas :p

Jag letar aldrig deals på andra hotell, då jag känner att jag förmår betala för något jag redan vet är bra. (vi talar inte om 5-6.000kr/natt).
Det har givetvis hänt att inga av dessa hotell funnits, och då har jag fått leta efter andra hotell. Har fungerat olika bra, det har det även gjort på Hilton, Sofitel, Novotel, Mercure o MGallery.

PS. Har aldrig hört talas som "Pointsbreaks", men ska kolla upp det.

Själv föredrar jag att bo på lyxhotell gratis, eller näst intill, men det är ju bara min preferens.
 

Palazzi

Medlem
Själv föredrar jag att bo på lyxhotell gratis, eller näst intill, men det är ju bara min preferens.

Tyvärr är Bergamo, Parma, Verona, Turin etc inte destinationer där det finns så mycket "lyxhotell" att tala om. Om det skulle finnas något som kan kallas lyxhotell så är det Accor, och ibland Hilton. Mina resor går nämligen till 80% till Italien, södra Schweiz och södra Österrike.

Givetvis finns det femstjärniga hotell i Italien också, men sällan lever de upp till den standard man förväntar sig. Bodde i vintras på ett femstjärnigt hotell i en mindre italiensk ort, och det var sannerligen ingen höjdarupplevelse (sämre än normalt Ibis).
Jag har försökt med Best Western, men de har enligt min uppfattning inte levererat i linje med Accor.

De gånger jag reser till London, New York, Sydney etc brukar mina korta Italien-resor inbringat poäng nog för att bo just "gratis" (eller nära på).

Har säkert funnits bättre och mer prisvärda hotell på en del destinationer jag besökt, men har besparat mig en del huvudbry och tid genom att boka som jag gjort.

Jag är nöjd :)
 

henrik l

Medlem
Det var ju bra jobbat eftersom du skrev här att ditt medlemsår började i juni och du dessutom redan fått kortet. Guld till 31 juli 2015 alltså, lätt att vara stöddig då :)

Sorry, var kanske lite otydlig, är bara guld fram till juni 2014:( Men å andra lyckades jag kvala klart på 800 TP-nivån i oktober i fjol, vilka gav mig möjlighet att köra en platinum challenge med AA i april.Men jag tror att jag missade lite i timingen, eftersom jag bara fick platinum fram till feb 2014.
 
Toppen