Senaste nytt

Bokning hos Resia

Totopez

Medlem
Jag vann en tävling på jobbet, där priset var resecheckar från Resia.

Nu tänkte jag utnyttja dessa, men de priser på hotell som finns på deras hemsida är mycket högre än vad som går att hitta på nätet. När jag t ex söker på hilton.com och klickar i "travel agency" får jag upp en massa rate som ska vara "commissionable". Borde det innebära att resebyråer kan boka dessa? Hur får jag resemänniskan att fixa detta?

Flygpriserna var ungefär samma som jag hittar med olika verktyg, så nu är det bara hotellet jag ska fixa. London 26-29 oktober, Rams-Patriots på söndagen, NFL!
 

Totopez

Medlem
Kan meddela att jag förstår varför rfysiska resebyråer och resebyråtanter är ett utdöende släkte.
"Nej, det hotellet har vi inte avtal med" " Nej, det flygpriset får jag inte upp här." osv osv.
 

erhel

Medlem
Min erfarenhet av Resia och hotell är inte speciellt positiv. Det är dyrt och dåligt utbud, men det kan vara jag som fått dålig service av dem.
 

Gnopps

Medlem
Hittar du det lägre Hilton-priset hos andra svenska resebyråer? Det kan vara att Resia bara visar ditt företags avtalspris (som kan vara dyrare på grund av andra förmåner). Slå dem en signal och fråga vad som står på.
 

Totopez

Medlem
Gnopps: Jag hade med mig både flygpriser från ITA och hotellpriser som en bekant på resebyrå fått ut ur sitt system (och hans pyttelilla safariresebyrå har inga avtal med några kedjor eller något hotell alls i London). Men kvinnan på Resia kunde vare sig hitta de priser eller ens plats på de avgångar jag ville ha. Samtidigt satt jag med Resias hemsida i mobilen, men hon kunde inte få upp de priser som gällde där heller.

Resan blev totalt 2000 kr dyrare för två personer genom att besöka resia jämfört med om jag hade bokat den själv på nätet. Den blev också 800 kr dyrare än samma resa bokad online hos Resia.

Vi använder inte Resia som affärsresebyrå, och jag vet inte varför man valt resecheckar från just dom. Det jag vet är att jag aldrig mer kommer att använda mig av Resia, och förstår verkligen varför resebyråbranschen är i kris.
 
Jag testade använda en resebyrå nyligen men det var så struligt att det slutade att jag bokade själv trots att jag blivit utlovad superpriser etc etc. Sämre priser och mycket mer komplicerat att synka datum på hotell, flyg etc.
 

Gnopps

Medlem
Jag hade lite samma erfarenhet när jag ringde Resia: http://www.businessclass.se/ovrigt/...arvode-foer-bokning-via-telefon.html#post1496

Branschen är sådan att det hänger väldigt mycket på vem du pratar med och hur pass flexibla system de använder. Kunskapsnivån skiljer sig enormt mellan resebyråmedarbetare så hittar du en bra kan den mycket väl vara värd höga bokningsarvoden. Tyvärr är sådana dock svårt att hitta. Resebyråns system spelar också roll. Oftast bokar agenten direkt i reservationssystemen men ibland använder resebyrån ett skal ovanpå vilket gör att agenten inte kan göra allt nödvändigt, det ser ut ungefär som när du själv bokar på internet. Då kan inte ens den duktigaste agent göra mycket tyvärr vilket har fördelen (?) att glappet inte blir så stort till de som är mindre duktiga (även en del flygbolag gör så här).
 

Johannes

Medlem
Jag använder nästan bara min lokala Resia butik, men det beror på den medarbetare som jag jobbar med, tycker det är enkelt, hon har alla mina kort och jag kan ringa från vart fasen som helst och hon ordnar det, visst tar hon en bokningsavgift men det är jag (ibland) beredd att betala, då jag inte själv alltid har tid att boka mina resor själv, hon vet mina preferenser, bokar mig på rätt sittplats, hotell,med mera. Men som sagt det beror på den enskilde medarbetaren eller hela denna butik är helt OK, du kan alltid sälja dina resecheckar på blocket för 80% av värdet, privat köper jag en massa resia checkar och fick ner Thailandsresan i November ca 5000 kr på detta sätt
 
Toppen