Senaste nytt

Bokning & betalning för BusinessClass events

BusinessClass.se arrangerar fler och fler events och nu när jag jobbar heltid med detta så är det mer på gång än någonsin tidigare. Vi har stegvis förbättrat anmälningsmetoden från rena forumbaserade anmälningar till systemet SimpleSignup. Nu tittar vi på nästa stora steg framåt och vill ha feedback från er medlemmar.

Jag vill införa traditionell biljettförsäljning där bokning och betalning sker i ett steg, det ska inte gå att hamna i gränslandet mellan bokad och betald. SimpleSignup har inte tillräckligt bra funktioner för betalning tycker jag så jag vill gå vidare till ett annat system.

Är det någon som har testat Online Event Registration - Sell Tickets Online with Eventbrite ?

Dom tar 2,5% i serviceavgift plus 3% i kreditkortsavgift - totalt ca 5,5% av ett event. Det låter kanske inte jättemycket för att kunna lägga ut hela hanteringen men kan bli rätt mycket pengar om det gäller t ex biljettbokningar. För ett event som kostar 1995kr blir då bokningsavgiften över 100kr. Då finns dock möjlighet att betala med t ex American Express vilket alltid är populärt.

Direktbetalning till vårt bankgiro ger oss pengarna i förskott och du slipper bokningsavgift, men då finns risk för obetalda biljetter och det är manuell hantering av inbetalningar etc.

Mitt mål är att ha en eventsida som berättar om kommande och tidigare events, lite som en "resebyråsida" med mycket bilder och information. Sen kopplar vi själva bokningsmotorn till den och släpper biljetter på förutbestämda tider. Det låter kanske stort men jag tror det behövs om vi arrangerar större events och om biljettsläpp blir något som händer varje eller varannan vecka.

Om du/ni har erfarenhet av liknande system och eventbokning får ni gärna kommentera nedan!
 

marbe166

Medlem
Jag har inte erfarenhet själv, men chrissxb på FlyerTalk använder Eventbrite för sina Tour de France DOs, så du kan ju alltid slänga iväg ett PM till honom om hans åsikt.
 

gdaily

Medlem
Så fruktansvärt många events kommer det väl inte handla om? Samtidigt så tror jag att ni missar en potentiell intäktskälal till forumet när ni faktiskt skulle kunan kombinera biljett/eventbetalningarna med min idé:

Skapa en egen webshop! Där säljer ni reserelaterade/BC.se-relaterade prylar (exempelvis bagabetaggarna) och ni säljer eventbiljetterna (sätt lagerstatus 100 st och låt lagerstatusen ticka ner). Ni kommer få en merförsäljning som med råge täcker hanteringskostnaderna, tror jag.

/Ola
 

erhel

Medlem
Jag har använt Eventbrite till ett flertal event, både biljetterade och gratis. De har riktigt smidiga funktioner (exempelvis mailutskickshantering, bra incheckningslistor, möjlighet till pdf-biljetter med tillhörande app för incheckning) och jag skulle säga att det är det bästa systemet för att lägga ut biljetthantering, som inte är industriell, på marknaden.

Om du vill veta mer om min erfarenheter är det bara att skicka ett PM.
 
Så fruktansvärt många events kommer det väl inte handla om? Samtidigt så tror jag att ni missar en potentiell intäktskälal till forumet när ni faktiskt skulle kunan kombinera biljett/eventbetalningarna med min idé:

Skapa en egen webshop! Där säljer ni reserelaterade/BC.se-relaterade prylar (exempelvis bagabetaggarna) och ni säljer eventbiljetterna (sätt lagerstatus 100 st och låt lagerstatusen ticka ner). Ni kommer få en merförsäljning som med råge täcker hanteringskostnaderna, tror jag.

/Ola

Jättebra förslag - vi känner oss inte riktigt redo för att hantera webshop order ännu, det är så mycket annat som är prioriterat när vi är så få. Det kan förändras i höst och jag ska verkligen ha det i bakhuvudet. Du får gärna komma med förslag på leverantör av webshop och betalningslösning.


Jag har använt Eventbrite till ett flertal event, både biljetterade och gratis. De har riktigt smidiga funktioner (exempelvis mailutskickshantering, bra incheckningslistor, möjlighet till pdf-biljetter med tillhörande app för incheckning) och jag skulle säga att det är det bästa systemet för att lägga ut biljetthantering, som inte är industriell, på marknaden.

Om du vill veta mer om min erfarenheter är det bara att skicka ett PM.

Det låter jättebra och var nog ungefär vad jag ville höra. Jag ska titta närmare på systemet nästa vecka.
 

mha321

Medlem
Eventbrite är rätt bra. Jag har använt dem en hel del för icke-betalda events i Europa, och för betalda events i USA. De hade åtminstone tidigare problem med betalda events utanför US, men det kan de nog ha löst nu, det var ett tag sedan...

En fördel med Eventbrite är som tidigare sagt att det löser rätt mycket åt dig, med utskick och biljetter osv. Nackdelen är att du måste göra det "på deras sätt", eller inte alls - men du slipper bygga väldigt mycket själv. Du kan ju t.ex. bygga en registreringssida som tar emot kreditkort via t.ex. paypal på nästan ingen tid alls (eller andra payment processors, men paypal är extremt trivial att komma igång med), men då får du bara just den - varje ny funktion kostar i extra tid...

Sedan finns det alltid (beroende på branch visserligen) de som inte gillar att man lägger det där, eftersom eventbrite gör datamining på alla dina registreringar. Jag får t.ex. en hel del irriterande spam från eventbrite baserat på ett antal events jag signat upp på tidigare. Det går att unsubscribea, men sedan kommer man med på listan igen vid något senare event. Det ska också räknas in i det du betalar - adminavgift, kreditkortsavgift *och* att du "ger bort" deltagarnas information till dem. För de flesta är det dock inget problem.
 
Nej för guds skull! Inte Eventbrite!

Ja, systemet är smidigt och bra på alla sätt och vis, men jag känner tyvärr många som inte fått ut pengar på rätt sätt (inte bara från Eventbrite utan andra tjänster) och därmed förlorat en ansenlig mängd pengar därför.

Det finns många andra sätt att göra det på som kan vara värda att titta på och jämföra tycker jag, även ur ett framtidsperspektiv. Kommer ett PM...
 

Stefan62

Medlem
BusinessClass.se arrangerar fler och fler events och nu när jag jobbar heltid med detta så är det mer på gång än någonsin tidigare.

Man blir ju självklart lite nyfiken på detta...särskilt när Du jobbar heltid med BC...hur går det ihop?
 
Last edited:
Toppen