Senaste nytt

Bokning av bonusresa Lufthansa First

squeezen

Medlem
Finns det någon som har erfarenhet av LH I First på A340 OCH A380 eller B747?
Frankfurt -> Hong Kong är med A340, jag undrar lite om det är samma/jämförbar upplevelse som de större planen? Eller blir det "lite mindre värde" för pengarna på de flygen?
 
Finns det någon som har erfarenhet av LH I First på A340 OCH A380 eller B747?
Frankfurt -> Hong Kong är med A340, jag undrar lite om det är samma/jämförbar upplevelse som de större planen? Eller blir det "lite mindre värde" för pengarna på de flygen?
Jag prövade A340 och B747 i oktober, tyckte det inte var någon större skillnad på servicen eller hårdvaran. Man tar den med längsta sträckan ;)
 

palmen

Moderator
Finns det någon som har erfarenhet av LH I First på A340 OCH A380 eller B747?
Frankfurt -> Hong Kong är med A340, jag undrar lite om det är samma/jämförbar upplevelse som de större planen? Eller blir det "lite mindre värde" för pengarna på de flygen?
Har rest First med dom i A380, B747-400, B747-8, A340-600.
Upplevelsen ombord skulle jag säga är same same (bortsett från B747-400 som var väldigt speciell men tyvärr inte finns kvar längre).

Hårdvaran är exakt samma, layouten på stolarna med 1-2-1 är samma på A340 som på A380.
På 747-8 sitter man dock i nosen vilket kan vara lite kul och konfig är 1-1, 1-1, 1-2-1 på de 3 raderna. Kan man välja första raden brukar det vara tipset från de flesta. Jag satt på 3A med brorsan i mittsätet på min sida och det var inga problem att prata med varandra under flighten.

Den mjuka produkten ska även den vara densamma, med Lufthansa ska det vara koncist och inte skilja sig mellan olika plan. Lite det dom är kända för, man vet vad man kan förvänta sig och det finns en hög lägstanivå men kanske inte den där absolut högsta nivån som andra bolag ibland kan nå upp till även om jag alltid varit väldigt nöjd över att ha rest i First med dom.
 

P-L

Medlem
Actually, en sak jag upplevde som annorlunda:

Vid boarding på A340 (ORD-MUC) så gick Business genom First-kabinen. Vid boarding av B747-8/A380 var vi de enda som vistades där.
Samma gällde för avstigning.
 

palmen

Moderator
Actually, en sak jag upplevde som annorlunda:

Vid boarding på A340 (ORD-MUC) så gick Business genom First-kabinen. Vid boarding av B747-8/A380 var vi de enda som vistades där.
Samma gällde för avstigning.
Det beror nog på flygplats och dagsform på boardingen, när jag flög A340-600 från Newark till Munchen så boardade alla vid andra dörren, dvs vi fick göra vänstersväng och gå igenom den främre business kabinen innan vi kom fram som enda passagerare i First-delen.
På en 747 och en A380 är det ingen passageraringång framför First-kabinen på Lufthansa vilket spelar gör att man inte kan få detta scenario på dessa plan.
 

P-L

Medlem
Det beror på hur många jetbridges som används.

Det beror nog på flygplats och dagsform på boardingen, när jag flög A340-600 från Newark till Munchen så boardade alla vid andra dörren, dvs vi fick göra vänstersväng och gå igenom den främre business kabinen innan vi kom fram som enda passagerare i First-delen.
På en 747 och en A380 är det ingen passageraringång framför First-kabinen på Lufthansa vilket spelar gör att man inte kan få detta scenario på dessa plan.

Så det är bara en potentiell skillnad då. Still, "risken" finns där ;)
 
Toppen