Bokade biljetter på BA A380 premiärflight men bolaget ändrade datum

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av Andreas Eriksson, 4 Juli 2013.

  1. Andreas Eriksson

    Andreas Eriksson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har ju en resa den 15 Oktober inbokad. Bokade endast för att få åka premiär/invigningsturen. :(
    Är detta giltigt skäl för att jag bör få tillbaka pengarna trots att det är low-eco?
     
  2. doc

    doc Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Du kan alltid ringa och fråga!
     
  3. Andreas Eriksson

    Andreas Eriksson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Sitter på telefon nu men fick prata med en .... (valfritt negativt uttryck).
    Dom förnekar även att ett byte av datum har skett vilket är det mest irriterande!
    Hon skickade mig vidare och nu är det telefonkö så det heter duga.

    Någon som har en bra kontakt hos British Airways?
     
  4. Andreas Eriksson

    Andreas Eriksson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Kommer bojkotta British Airways totalt om jag inte får tillbaka min deposit.

    Byta flyg går an men om jag avbokar tar dom min deposit (det jag lagt ut för att hålla bokningen vid liv.)
    Jag kan inte åka på den första flygningen då det krockar med min "höstresa" och den enda anledningen till att jag bokade detta var som sagt att åka med på första flygningen men dom verkar inte förstå att det finns flygnördar.

    Det här är falsk marknadsföring då dom gått ut officiellt med den 15 Oktober som den absolut första flygningen och nu är det helt plötsligt ändrat.

    Går att jämföra med Norwegian "situationen" och där fick man avboka gratis!
    Norwegian - ett lågpris bolag sköter detta fantastiskt medan British Airways beter sig som Ryanair.
    Fasiken vad besviken jag är på British Airways just nu.

    Det är 2000 SEK jag kunnat göra något mycket roligare för.
     
    Last edited: 4 Juli 2013
  5. JensE

    JensE Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Prova ring igen, agent roulette kanske?
     
  6. Jag kan delvis förstå besvikelsen med detta, men det finns jo ingenting i villkoren som säger att man garanterar en viss flygtyp på en viss avgång. Detta är "subject to change".

    Jämförelsen med Norwegian är också lite missvisande då Norwegian ersatte med en mycket sämre produkt, och det triggade en policy för att returnera pengar för dom som ville.

    Jag hade skrivit ett faktabaserat meddelande, utan känslor till BA Customer Care där du förklarar att syfte med din resa var enbart att vara med på premiärresan till LAX, och att BA hade sedan länge kommunicerat detta datum. Nu är det på många sätt glädjande att man hinner få igång flygen tidigare, men du kan tyvärr inte närvara på premiärturen detta datum. Eftersom BA olyckligt har annonserat ett senare datum, anser du att BA borde renfundera dig hela beloppet.

    Jag tror om du andas in, tar det lite lugnt och skriver sansat så löser detta sig...
     
    3 personer gillar detta.
  7. Andreas Eriksson

    Andreas Eriksson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Du är alltid lugn och metodisk. :)

    Överreagerar väl lite som vanligt och visst kan flygplansbyten ske pga tekniska fel etc men nu har man inte ändrat ett par dagar utan 1 hel månad.

    Har ibland svårt att få fram orden jag söker när jag pratar engelska över telefon och det var en aning frustrerande när dom inte förstod varför jag ville byta. (en icke flygnörd känner inte igen en flygnörd.)

    Ska ta det lugnt och försöka förklara allt i ett mail istället.
    (tack för din hjälp by the way)

    Det enda som är irriterande är att jag inte tycker det är jättekul att kasta bort pengar och jag bokade som sagt endast för att åka på "inaugural" flygningen.
    Hade varit mer nöje att spola ner pengarna i toaletten..

    Edit: Mail skickat till customer relations nu. Får se vad dom säger där.. :)
     
    Last edited: 4 Juli 2013
  8. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Förlåt om detta framstår som ett personligt angrepp, men med denna inställning och förväntan kommer du aldrig vara helt tillfreds med livet. British Airways, precis som alla andra flygbolag är känsliga för diverse faktorer. Dom har inte gett dig någon garanti eller försäkran att det skulle vara en A380 på dina datum. Som Senator skrev tidigare. Finns värre saker i livet att hetsa upp sig för. Perspektiv brukar jag påminna mig själv om.
     
  9. Andreas Eriksson

    Andreas Eriksson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Nej då. Tar inte illa upp alls.
    Jag hade absolut inte haft något emot om British Airways bytt ut A380:n på dagen på grund av något tekniskt fel men att ändra startdatum med en hel månad(?) får mig att undra varför dom hade så bråttom att gå ut med tidigare startdatum?

    Skrev inlägget med lite frustration då den jag fick prata med hos British Airways var otroligt korkad. (Skulle kunnat byta ut den kvinnan mot min systerdotter på fyra år som hade förstått bättre.)

    En aningen surt är det dock när jag helt ärligt bara bokade detta för inaugural flight. (Jag förväntar mig inte att du ska förstå varför jag ville vara på just inaugural flight men så var det i alla fall.)

    Jag är ingen chef som tjänar 60-80k SEK / månaden och ser 2000 SEK som småpotatis utan har ett vanligt knegarjobb inom transport men med ett stort intresse för flyg.

    2000 SEK är trots allt cirka 15% av en CMB run eller 3 månaders mobiltelefon kostnad och det känns tråkigt att "slänga bort" då det inte blir inaugural flight längre.

    Hur många här inne skulle inte bli besvikna och "ta det vidare" om man bokat Lufthansa (nya F) med 747-400 och fick A330 med gamla F istället? :p

    Nu är det inte riktigt samma sak men bara en tanke..
     
    Last edited: 4 Juli 2013
  10. Andreas Eriksson

    Andreas Eriksson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    British Airways:s support är knappast det bästa jag varit med om..
    Försöker lösa mitt "ärende" som jag beskrev tidigare i tråden gällande A380.
    Eventuellt skulle jag kunna gå med på ett byte till inaugural HKG flight istället så ska fråga om det är möjligt om jag inte kan få pengarna tillbaka.

    Blir hänvisad hit, dit, hit, dit..
    Till slut skickade jag ett email men för att istället besvara mig via email (vilket jag bad om) så skrev dom följande:

    "We have been unable to make contact with you regarding your booking and
    would be grateful if you could telephone us on 08444 930 787; we are
    available on this line seven days a week between the hours of 07.30 and
    20.00."

    När jag ringer det där numret (har testat på alla möjliga vis) så får jag höra: 08 444..... har upphört?
     
    Last edited: 16 Juli 2013

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×