Bokade av en kampanjresa, ingen återbetalning av poäng

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av woodhead, 6 Mars 2014.

  1. woodhead

    woodhead Ny medlem

    Mors, en rookie här.
    I december bokade jag en kampanjresa till London med min son.
    Men nu har han fått praktikplats och kan inte åka med, alltså bokade jag av honom, men de 10000 poängen blir jag tydligen av med.
    Svar från SAS.
    "Jag har nu fått besked ang poängdragningen i denna bokning.Då bokningen lades under EuroBonus kampanjpris, har jag tyvärr fått nej på att dra om poängen.*Drar jag om EuroBonus poängen enligt dagens regler gäller 30 000 poäng för en t/r London.*"

    Någon annan som har råkat ut för detta?
    Jag har frågat efter reglerna vid kampanjbokningarna, och de skulle maila dem, men det mailet har inte dykt upp.
     
  2. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej woodhead och välkommen till businessclass.se!

    Det här var ett nytt och oväntat problem. Om man bokar om en biljett bokad under kampanjer så får man betala fullt poängpris, men att biljetterna inte skulle vara avbokningsbara låter mycket mycket märkligt.

    Hur kontaktade du SAS? Telefon, mail eller chatt?
     
  3. Det skulle inte alls vara märkligt att ett specialpris med poäng eller miles skulle ha andra villkor som t.ex. ej återbetalning av poäng.
     
  4. charlesswe

    charlesswe Medlem

    Ort:
    Linköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Agenten har fel. Ring igen.
     
  5. woodhead

    woodhead Ny medlem

    Tack. För att förtydliga, jag bokade i den sk "Adventskalendern" den 23/12 och bokade av sonens plats i måndags, resan går på lördag.
    Jag ringde SAS, och vid första samtalet var det inget snack- poäng och pengar kommer återbetalas.
    Och det brukar gå snabbt, poängen nästan samma dag och pengarna bara någon dag senare, men denna gång tar det tid, inga pengar än och som sagt poängen verkar försvinna i den binära rymden.
     
  6. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Ah, ett problem här skulle kunna vara att det inte går att boka av endast en biljett. Hade samma "dilemma" 2012 när jag på julkalendern bokade två T&R till Paris från Köpenhamn. Min sambo fick sedan en tjänsteresa till Bryssel och tog då istället tåget. Ville boka av hennes biljett och få tillbaka poäng och skatter. Fick då svaret att det absolut gick att avboka hennes biljett men att det då även skulle påverka min varefter jag blev tvungen att köpa en ny biljett på poäng för mig själv (dyrare då givetvis). Det blev till att vaska den resan.

    Om detta sedan är korrekt hanterat av SAS vet jag inte men så gick det i vart fall till då.
     
  7. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har råkat ut för liknande det Agö skriver.

    Det verkar som att varje ändring i en bokning med SAS per automatik innebär att samtliga resenärer i bokningen "bokas om" i bokningssystemet. Har man då bokat under en kampanj innebär ju det att den som fortfarande ska resa får en dyrare biljett (till ordinarie poängpris) och därmed kan det innebära att återbetalning av poäng helt "uteblir". I själva verket återbetalas poängen för den avbokade men den som reser betalar lika mycket extra för sin biljett. Så fick jag det förklarat den gången och köper faktiskt det argumentet. Sedan dess bokar jag alltid kampanjer på SAS med bara en person i varje bokning.
     
    2 personer gillar detta.
  8. woodhead

    woodhead Ny medlem

    Alx:
    Det är möjligt att du har rätt men i så fall borde väl min resa kosta 30000 poäng?
    Nu kostar den 20000.
    Jag frågade SAS om att boka fler personer på samma bokning eller göra separata bokningar, och fick svaret att det är bättre med en bokning.
    Nåja, skall ringa SAS igen.
    Skall man se det från den ljusa sidan så är 20000 poäng billigare än 30000...;-)
     
  9. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är ju onekligen lite mer svårförklarat! ;)

    Man kan lika gärna fråga valfri 5-åring som att fråga en SAS-agent om råd. Svaret man får är ungefär lika välgrundat! På vilket sätt skulle en bokning vara bättre än flera när de samtidigt inte klarar av att ändra en person i bokningen utan att det påverkar övriga vid t.ex. kampanjpriser?!

    Jag hade nog också ringt SAS igen och bett de förklara lite tydligare VARFÖR du inte får tillbaka poängen. Det vore intressant att höra om de svarar något annat andra gången du frågar!
     
  10. woodhead

    woodhead Ny medlem

    För att knyta i hop säcken så kan jag meddela att SAS har backat och gett mig tillbaka poängen, när jag hävdade att SAS faktiskt sagt att jag skulle boka två personer på samma bokning.
    Kontentan blir att - boka var för sig vid kampanjer.
    Tack för er input.
    Mot Griffin Park.
    Jag sa att
     
    8 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×