Senaste nytt

Boka Star Alliance-awards online med Eurobonus

Canadien

Medlem
Detta kan man ju tolka som att det går att göra en vanlig bokning (om man har poäng) och sedan applicera 2-4-1 när man ringer kundtjänst. Vem blir först med att testa?
Ja det är tanken, att de fixar in vouchern och räknar ut skatterna när man ringer in. Många ovana poängbokare som kommer bli chockade dock över skatterna för sin ekonomi till Asien t ex.
 

Thornado

Medlem
Satt och smålekte litegrann med sökmotorn och skulle se vad den gav för förslag på resor till Sydney (Australien). Började skriva "syd" och fick då följande förslag:

sassyd.png

Hade kunnat bli en del spännande effekter av att det första alternativet som dyker upp är den lilla staden Sydney i Nova Scotia, Kanade (YQY). Nu verkar den vara nog liten så trots att Air Canada har flighter dit så kanske det inte dyker upp några awardplatser på de flighterna, hittar ingenting dit iaf.
Annars hade det bara varit att vänta på första artikeln i Aftonbladet med någon som trodde att de skulle åka till Australien och kliver av planet och inser att de är i obygden i Kanada. :D
 

varva77

Medlem
Funktionen är väldigt lik den jag betatestade i vintras, då hade de dock rört ihop det lite mer med sas egna flighter och Plus. First fanns inte heller i den betan, de verkade inte ens veta att det fanns något annat än Eko, Plus o Business. Att man inte kan applicera sin amexvoucher är ju lite trist då man inte alltid har tillräckligt med poäng för att kunna reservera biljetterna utan den. Men som sökmotor som visar vad som faktiskt går att boka (i business) är det ju fint att äntligen ha ett verktyg, även om jag misstänker att den inte är 100% Akkurat. Har någon lyckats hitta platser i business mellan Sydostasien och NZ/AU?

Fick ni veta nagot om mojligheten till att boka forsta klass?
 

Gus

Medlem
Kollar man på det nya onlineverktyget så kan man tex boka Stockholm-Frankfurt-New York-Houston-Guatemala City. Det är två stopp i Nordamerikazonen och det ska ju vara tvärnej från Tallinn. Om jag skulle boka detta online och sedan ringa Tallinn så kan de väl ändå inte neka resan eftersom det är "bekräftat" från SAS sida att de godkänner bokningen? Några frågor.

-Kan Tallinn hämta upp bokingar gjorda från det nya systemet?
-Om man ringer vanliga SAS kundtjänst, kan de applicera amex vouchern?

Jag antar att vi inte vet frågorna på detta förrän imorgon när Tallinn öppnar igen? Det vore kul om någon kunde testboka lite inatt och sedan ringa Tallinn imorgon föra att prova.
 
Kollar man på det nya onlineverktyget så kan man tex boka Stockholm-Frankfurt-New York-Houston-Guatemala City. Det är två stopp i Nordamerikazonen och det ska ju vara tvärnej från Tallinn. Om jag skulle boka detta online och sedan ringa Tallinn så kan de väl ändå inte neka resan eftersom det är "bekräftat" från SAS sida att de godkänner bokningen? Några frågor.

-Kan Tallinn hämta upp bokingar gjorda från det nya systemet?
-Om man ringer vanliga SAS kundtjänst, kan de applicera amex vouchern?

Jag antar att vi inte vet frågorna på detta förrän imorgon när Tallinn öppnar igen? Det vore kul om någon kunde testboka lite inatt och sedan ringa Tallinn imorgon föra att prova.
Men då skulle det betyda att ARN-PEK-LAX också är godkänd efter som systemet erbjuder den när man söker ARN-LAX
Och det är ju sagt att man inte får åka via dyrare zon, jag tror helt enkelt att man varit för snabb att publicera verktyget innan det är klart och helt fungerande. Troligen vill dom att alla "fel" på sökningar osv kommer fram så man kan justera verktyget under tiden den nu när den är öppen och "fungerande"
Jag tycker det är bra att den inte funkar så bra för då blir det fortfarande lite knepigt och jobbigt att söka. När systemet ev fungerar perfekt så kommer platserna försvinna snabbare och det kommer att bli svårare att hitta resor själv.
Jag tycker inte det är så svårt att leta och hitta när man väl tagit sig tid och lära sig hur man ska göra.
 

palmen

Moderator
-Kan Tallinn hämta upp bokingar gjorda från det nya systemet?
-Om man ringer vanliga SAS kundtjänst, kan de applicera amex vouchern?
Det utgår jag ifrån, står ju att man ska kunna applicera voucher. Det lär dock bara vara Tallinn som gör det då det är de som hanterar sådana bokningar.
 

Tockstew

Medlem
Hej!

Jag kan bekräfta att det funkar finfint att ringa SAS på det vanliga numret och de kan då applicera Amex-voucher. Skulle därmed gissa att det funkar även med andra erbjudanden också t.ex. Fly premium och tillfälliga poängrabatter för vissa kundkategorier.

Vet inte om det nämnts tidigare i tråden men det är fullt möjligt att preliminärboka för mer poäng än man har på kontot så länge saldot täcker den enskilda bokningen för att sedan applicera vouchern. Så om jag t.ex. har 560000 p och vill boka till asien i business för fyra med Star alliance så funkar det eftersom denna resa utan rabatt kostar just 560000 p. Jag kan dock utan problem samtidigt även prel.boka ytterligare en resa med Star alliance för 2 pers. till asien för 280000 p utan rabatt. Detta trots att det sammanlagda poängpriset för dessa resor blir 840000 p utan rabatt och mitt poängsaldo är 560000 p. Det verkar således som att systemet bara känner av den enskilda resan. Givetvis krävs det dock att jag vid samtalet med SAS har vouchers etc som gör att mina poäng räcker till för båda resorna. Hoppas det var klart nog!
 

seat56f

Medlem
Skulle därmed gissa att det funkar även med andra erbjudanden också t.ex. Fly premium och tillfälliga poängrabatter för vissa kundkategorier.

Dessa andra erbjudanden är ju utan undantag (vad jag vet) endast för SAS-flyg och behöver inte biljetteras via kundtjänst.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen