Senaste nytt

Boka plats åt någon utan status när man reser på olika bokningar med SAS

thsred

Medlem
Jag TROR orsaken är att SAS inte kunde bygga ett system som tillåter endast statusmedlemmar får välja platsen gratis och andra medresenär (som inte har EuroBonus Gold eller högre status) i samma bokning får betala för platserna.
Därför har de så att om en EuroBonus Gold eller högre bokar så får medresenärerna i samma bokning också förvalt säte gratis.

Frågade SAS kundtjänst om detta en gång, och hon sa typ som Dr Miles säger: Egentligen så kostar det för alla som inte har status att boka sittplats, men eftersom det är i samma bokning så hänger det som med. Så det är nog så att systemet inte kan separera det.
 

Homer

Medlem
Jag gjorde en bokning med poäng för 3 personer inom Europa men kunde inte välja plats för någon
jag besökte SAS servicecenter på ARN och de lyckades inte heller kunde inte ens ge någon förklaring.
Avboka av annan anledning.
 

Dr. Miles

Expert
Jag gjorde en bokning med poäng för 3 personer inom Europa men kunde inte välja plats för någon
jag besökte SAS servicecenter på ARN och de lyckades inte heller kunde inte ens ge någon förklaring.
Avboka av annan anledning.
Det har hänt liknande för mig när jag bokade en bonusresa Stockholm-Köpenhamn-Hamburg T/R.
Flygningarna mellan Köpenhamn-Hamburg var med Cimber. Jag vet inte om det var orsaken eller inte.
 

AndersSt

Medlem
Jag (EBG) och en (statuslös) kollega ska till USA senare i höst, bokade på separata bokningar. Ringde guldsupporten idag och frågade snällt om jag kunde boka sittplats åt oss båda trots att bara jag är EBG. Inga problem sa den mycket trevliga killen på supporten och vips var vi seatade bredvid varandra på rad 30, bästa raden i SAS GO på A330/A340 om ni frågar mig. :)
Mycket bra service!
 

P-L

Medlem
Fan vad sweet. Ska åka till Beijing med tjejen i februari. Jag är EBG och hon är EBS. Bokade på separata PNR då hon hade ungdomsrabatt. Blir till att slå SAS en pling imorgon då och se om de kan sätta oss bredvid varandra :)
 

Chillie

Medlem
Jag och min kollega åker till New York från Köpenhamn, via Oslo med SAS på fredag. Bokade på separata PNR då jag har ungdomsbiljett. Jag har EBG men min kollega EBB.

Ringde SAS för att reservera plats för min kollega, jag hade redan reserverat online. Agenten, som lät självsäker men inte övertygande, vägrade boka plats så jag och min kollega kunde sitta tillsammans.

Mailade därför guldsupporten som glatt såg till att min kollega fick de efterfrågade platserna på long haul-flighterna. Däremot fick de inte reservera plats på flighten mellan Köpenhamn och Oslo. Enligt agenten var reservation av de önskade platserna på long haul-flighterna gratis, oavsett status, till skillnad från flighten mellan Köpenhamn och Oslo.

Det konstiga är att de platser som SAS nu har reserverat för min kollega inte var gratis när vi försökte reservera dem online. Antingen har agenten fel, eller så finns det fler platser som är gratis om man ringer/mailar SAS istället för att reservera online. Att jag har EBG spelar alltså inte någon roll enligt SAS.

Oavsett så är jag glad att de iaf lyckades reservera platser på long haul, så jag ska inte klaga :)
Tycker bara det är lite konstigt att jag kan reservera plats för min kollega på long haul, men inte short haul.
 

Brandten

Medlem
Ville inte starta ny tråd då min fråga tangerar den här redan befintliga frågeställningen.

Fråga 1:
Jag (EBG) reser med FruBrandten (EBS) med SK på LHR-ARN. Olika bokningsnummer och frågan är om det är stor chans att ingen seatar sig mellan oss om jag tar 4A och hon 4C eller om vi helt enkelt kan ta 4A+4B direkt så det inte blir käbbel med platsbyte när boarding är complete. :)

Fråga 2:
Om vi hade rest på samma bokning, hade det varit smart att seata 4A & 4C då för att öka chansen för "seat block"?
 

palmen

Moderator
Ville inte starta ny tråd då min fråga tangerar den här redan befintliga frågeställningen.

Fråga 1:
Jag (EBG) reser med FruBrandten (EBS) med SK på LHR-ARN. Olika bokningsnummer och frågan är om det är stor chans att ingen seatar sig mellan oss om jag tar 4A och hon 4C eller om vi helt enkelt kan ta 4A+4B direkt så det inte blir käbbel med platsbyte när boarding är complete. :)

Fråga 2:
Om vi hade rest på samma bokning, hade det varit smart att seata 4A & 4C då för att öka chansen för "seat block"?
Ingen skillnad på dessa scenarion enligt mig. Troligtvis blocks mittplats för de med lägre status än guld.
 

Canadien

Medlem
Ville inte starta ny tråd då min fråga tangerar den här redan befintliga frågeställningen.

Fråga 1:
Jag (EBG) reser med FruBrandten (EBS) med SK på LHR-ARN. Olika bokningsnummer och frågan är om det är stor chans att ingen seatar sig mellan oss om jag tar 4A och hon 4C eller om vi helt enkelt kan ta 4A+4B direkt så det inte blir käbbel med platsbyte när boarding är complete. :)

Fråga 2:
Om vi hade rest på samma bokning, hade det varit smart att seata 4A & 4C då för att öka chansen för "seat block"?

Jag brukar boka AC, sällan den som får B säger emot när den erbjuds C istället.
 
Toppen