Senaste nytt

Boka plats åt någon utan status när man reser på olika bokningar med SAS

olo

Medlem
Enkelt - det är ingen officiell förmån. Jämför med British Airways Executive Club där exakt det här är en dokumenterad förmån för Gold.
Men det är ju SAS vi pratar här. Här har det väl aldrig varit helt solklart vad som är dokumenterat eller inte.
Många här hoppas på en CU vid longhaul, utan att det är en officiellt dokumenterad förmån. Likväl pratar SAS om det som en förmån vid träffar.
Seat block är inte heller en officiell förmån, men likväl finns det en lång tråd om det här, om jag vet många som mer eller mindre förväntar sig det.
Jo men förr eller senare missbrukas det och går över styr,som mycket annat.
När kommer tråden om att skaffa en kompis så man kan boka plats åt personen ombord? (en sån tråd skulle dock plockas bort)
Missbrukas? Nja. Hur ofta känner du fler ombord på samma plan, långt i förväg som reser på egna bokningar?
Att boka någon (som inte har status) på en plats ombord är dock inte en förmån som Ebg eller högre har.
Fast att jag kan boka sittplats åt mina vänner sju vänner om jag gör en gemensam bokning åt oss alla åtta, tycker ingen är konstigt? Det är inte heller en officiell förmån - men jag tror att de flesta här hade blivit rätt upprörda om det inte gick att boka åt sitt sällskap vid en gemensam bokning.
 

palmen

Moderator
Det köper jag. Men om SAS gjorde som BA och detta blev officiell förmån för t ex EBD/EBP, då skulle en sådan tråd accepteras antar jag.
Om SAS uttryckligen skriver i reglerna att som EBG eller högre har man rätt att boka plats åt vem man vill oavsett om de är på samma bokning eller inte så ser jag inga problem med en sådan tråd. Jag skulle dock bli väldigt förvånad om de skriver in något sådant. Nu går det ju bra att göra om man är på samma bokning och det lär vara så det fortsätter att vara skulle jag gissa på.
 

Dr. Miles

Expert
Fast att jag kan boka sittplats åt mina vänner sju vänner om jag gör en gemensam bokning åt oss alla åtta, tycker ingen är konstigt? Det är inte heller en officiell förmån - men jag tror att de flesta här hade blivit rätt upprörda om det inte gick att boka åt sitt sällskap vid en gemensam bokning.
Jag TROR orsaken är att SAS inte kunde bygga ett system som tillåter endast statusmedlemmar får välja platsen gratis och andra medresenär (som inte har EuroBonus Gold eller högre status) i samma bokning får betala för platserna.
Därför har de så att om en EuroBonus Gold eller högre bokar så får medresenärerna i samma bokning också förvalt säte gratis.
 

palmen

Moderator
Fast att jag kan boka sittplats åt mina vänner sju vänner om jag gör en gemensam bokning åt oss alla åtta, tycker ingen är konstigt? Det är inte heller en officiell förmån - men jag tror att de flesta här hade blivit rätt upprörda om det inte gick att boka åt sitt sällskap vid en gemensam bokning.
Frågan blir ju då hur ska SAS veta om att ni är vänner eller liknande om ni inte är på samma bokning? Dessutom finns inget systemstöd för det så man måste ta en resurs från customer support för att göra bokningen vilket kostar pengar. Tror inte heller SAS vill uppmuntra att någon lämnar ut sina bokningsnummer till andra personer (vilket krävs i dagsläget för att hämta upp bokningen), sånt ska ju inte spridas om man inte vill riskera att någon avbokar biljetten.
 

agehall

Medlem
Men det är ju SAS vi pratar här. Här har det väl aldrig varit helt solklart vad som är dokumenterat eller inte.
Många här hoppas på en CU vid longhaul, utan att det är en officiellt dokumenterad förmån. Likväl pratar SAS om det som en förmån vid träffar.
Seat block är inte heller en officiell förmån, men likväl finns det en lång tråd om det här, om jag vet många som mer eller mindre förväntar sig det.

Du har helt rätt i att SAS är usla på att dokumentera vad som faktiskt gäller. Varken CU eller seatblock finns dokumenterat på deras siter men det pratas om det från SAS sida. Min enda förklaring till detta är att det är en faktisk förmån men att det hel hanteras av datorsystem så att det egentligen inte finns något vi ska veta om detta utan att det ska bli mer som en överraskning när det sker. Det kan man tycka vad man vill om, personligen föredrar jag när det är tydligt dokumenterat.

Missbrukas? Nja. Hur ofta känner du fler ombord på samma plan, långt i förväg som reser på egna bokningar?

Om man jämför hos BA så är det aldrig någon på Flyertalk som frågar om detta.

men jag tror att de flesta här hade blivit rätt upprörda om det inte gick att boka åt sitt sällskap vid en gemensam bokning.
Det är dock här skillnaden kommer in - det är en enorm fördel för mig som BAEC Gold att kunna välja platser åt mina medresenärer på separata PNR. Att jag kan välja plats åt alla i samma bokning är helt normalt, men att kunna välja åt andra bokningar år mycket mer värt. Framförallt på BA då man ofta kan plocka väldigt bra platser som Gold.
 

Dr. Miles

Expert
Sälja eller inte, det palmen skrev var att det inte var tillåtet eftersom det inte står uttryckligen i T&C.
Det som @palmen skrev är att boka säte gratis åt andra (ej EuroBonus Gold eller högre) som inte är i samma bokning ingår inte i Diamond förmån.
Det står inte i SAS EuroBonus regler eller på webbsida.

Inte tillåtet och inte ingår är inte heller samma sak.
 

JohanA

Medlem
Det som @palmen skrev är att boka säte gratis åt andra (ej EuroBonus Gold eller högre) som inte är i samma bokning ingår inte i Diamond förmån.
Det står inte i SAS EuroBonus regler eller på webbsida.

Inte tillåtet och inte ingår är inte heller samma sak.
Det handlar om kommentaren vilka trådar som få existera eller inte.
 
Toppen