Senaste nytt

Boka plats åt någon utan status när man reser på olika bokningar med SAS

palmen

Moderator
Dagens tack går till @Agö och @palmen som tipsade om att ringa och förklara hur det ligger till med en ny handläggare. Det löste sig snabbt och lätt - så nu är sittplatserna bokade.

Intressant med ett ämne där åsikterna går så isär. För mig att att välja sittplats åt mig och mitt sällskap värt väldigt mycket, så det slutade bra.

Vad är skälet att många här inte tycker att det skall gå? För så länge jag gratis kan välja plats åt hela sällskap så länge vi reser på samma PNR, är skillnaden i antal bokade platser mycket begränsat.
Jo men förr eller senare missbrukas det och går över styr,som mycket annat.
När kommer tråden om att skaffa en kompis så man kan boka plats åt personen ombord? (en sån tråd skulle dock plockas bort)
 

Wyll

Medlem
Vad är skälet att många här inte tycker att det skall gå? För så länge jag gratis kan välja plats åt hela sällskap så länge vi reser på samma PNR, är skillnaden i antal bokade platser mycket begränsat.

Kul att det löste sig och hoppas resan blir bra.
Ja kul när man kan diskutera när åsikter går isär utan att det blir hard feelings.
 

Alf

Medlem
Jag tycker det är helt fel att bara för någon reser med en statusmedlem så skall man slippa betala för sin sittplats.
Jag har bokat barn och barnbarn till MIA i höst och betalat 1664 kr för fyra platser på rad 30 och 31. Lite rättvisa får det ändå vara även när det gäller fringisar på ett flygbolag.
 

agehall

Medlem
Varför är det beteendet förkastligt men inte att leta personer som gästar in i lounge?
Jag skulle säga att det finns flera orsaker. Dels så är det (vad jag vet iaf) inte en officiell förmån. Dels så är alla resurser högst begränsade i luften jämfört med på marken. Även om jag ibland tycker det är trångt i loungen, så är det valbart att gå någon annanstans i det läget.
 
Att ta med vem som helst in i Loungen som gäst är helt enligt reglerna.
Att boka någon (som inte har status) på en plats ombord är dock inte en förmån som Ebg eller högre har.
Ja, det må vara enligt reglerna men är det enligt andemeningen av reglerna? När jag sa att man kan signa upp för AMEX och sen direkt säga upp det så tyckte du det var fel och förstörde för andra. Det är ju dock enligt reglerna, så jag förstår inte riktigt skillnaden. Jag tror inte SAS tanke är att du skall gästa en random person till loungen.
 

palmen

Moderator
Ja, det må vara enligt reglerna men är det enligt andemeningen av reglerna? När jag sa att man kan signa upp för AMEX och sen direkt säga upp det så tyckte du det var fel och förstörde för andra. Det är ju dock enligt reglerna, så jag förstår inte riktigt skillnaden. Jag tror inte SAS tanke är att du skall gästa en random person till loungen.
Jag tycker det är skillnad på värva till amex och säga upp direkt (enbart för att trigga poäng) och gästa en person till loungen. Lite äpplen och päron så som jag ser det.
Om du inte tycker det så tycker vi helt enkelt olika.
 
Jag tycker det är skillnad på värva till amex och säga upp direkt (enbart för att trigga poäng) och gästa en person till loungen. Lite äpplen och päron så som jag ser det.
Om du inte tycker det så tycker vi helt enkelt olika.
Jag håller helt och fullt med dig. Det jag menade var att bara för att det är enligt reglerna så kan det ju ändå vara mot andemeningen av reglerna.
 

Canadien

Medlem
Att ta med vem som helst in i Loungen som gäst är helt enligt reglerna.
Att boka någon (som inte har status) på en plats ombord är dock inte en förmån som Ebg eller högre har.
Det köper jag. Men om SAS gjorde som BA och detta blev officiell förmån för t ex EBD/EBP, då skulle en sådan tråd accepteras antar jag.
 
Toppen