Senaste nytt

Boka plats åt någon utan status när man reser på olika bokningar med SAS

Tror vi glömmer en dimension när vi talar lojalitet. Utan att gå in på hur lätt eller svårt det är att nå Diamant så är ändå Pandion de mest lojala. Diamant kan man som sagt bli utan att sätta sin fot på ett SAS-flygplan.
Man kan bli Pandion utan att sätta sin fot i ett flygplan också. Till exempel om du är den som är ansvarig och upphandar flygresor på något av våra större bolag. Eller är statsminister. Eller dylikt :)
 

JohanA

Medlem
Man kan bli Pandion utan att sätta sin fot i ett flygplan också. Till exempel om du är den som är ansvarig och upphandar flygresor på något av våra större bolag. Eller är statsminister. Eller dylikt :)
Utan att veta säkert så tror jag inte inköpsansvariga för indirekt procurment och dylikt belönas på Pandion, däremot VD på svenskt företag med (spekulation +20 miljarder SEK i omsättning) kan kanske få det. Statsminister som inte flyger tror jag inte på. :D
 
Ja, om SAS agenten gör något som inte ingår i statusförmånen.
Det bör vara endast till SAS EuroBonus Diamond, annars urvattnar de Diamondförmånerna.
Fast hur urvattnas Diamondförmånerna av att en Diamond kan välja säte för resesällskap ur annan bokning? Det är ju inte så att alla oavsett statusnivå helt plötsligt kan boka säte gratis, det kräver fortfarande att du reser med en Diamond.
 

palmen

Moderator
Jag har fixat seating för en vän på en SAS flight så han kan sitta med mig. Vi har bokat var och en för sig för att försäkringar ska gälla.
Jag ringde in och förklarade situationen och det var inga problem för agenten att seata min vän (hade hans PNR och hela namnet) bredvid mig. I detta fall så gick agenten utanför reglerna då min vän inte har rätt till detta men en fin gest enligt mig som jag tackade för. Hade det inte fungerat hade det bara vara att gilla läget då vi inte har rätt till detta.

SAS kan inte veta vem som är släkt/vän eller annat så det enkla är att inte ge dessa denna förmån när de reser på separat biljett med påstår sig känna någon som är minst guld.

Jag kan dock tycka att om man har den andra personens bokningsnummer och efternamn så ska man som minst guld kunna seata en person till bredvid sig själv om det gick att göra detta online. Finns säkert något som motsätter detta som jag inte tänkt på.
 

Dr. Miles

Expert
Sen det där urvattning håller jag inte med om. Jag tycker att det är en trevlig gest att även familjemedlemmar få njuta av visa diamondförmåner. Det stör väl ingen att dom får med loungen (och yes jag vet att det gäller endast om man flyger tillsammans). Att SAS är så pass generös mot sina mest lojala kunder stärker mig i min avsikt att försätta flyga med dom och handla flygresor för min familj hos dom. Smaken är som baken
Om en EuroBonus Diamondmedlem bokar säten gratis åt sina medresenär (ej Gold/Diamond/Pandion) som reser med en separat bokning, så finns det (än liten) risk att de tar upp platser som andra Gold, Diamond, Pandion skulle ha kunnat boka åt sig gratis.
Om det hade kostat för dem att välja säten i förväg, skulle de kanske inte ha valt platserna.

Det kallar jag "urvattnar statusförmåner".
 

Agö

Medlem
Jag har t.o.m. fixat seating till en vän som skulle med ett helt annat flyg än jag själv. Så nog går det. Ring igen.
 

palmen

Moderator
Fast hur urvattnas Diamondförmånerna av att en Diamond kan välja säte för resesällskap ur annan bokning? Det är ju inte så att alla oavsett statusnivå helt plötsligt kan boka säte gratis, det kräver fortfarande att du reser med en Diamond.
Hur definieras resesällskap? Man kanske reser med 5 andra och de seatar sig på hela nödutgångsraden med 1 diamond och 5 EBB. Om jag då bokar efter dom kan jag som diamond inte välja nödutgångsrad. Det skulle urholka värdet för mig då jag är beroende av nödutgång eller extra benutrymme för att få plats ordentligt med benen.
 

olo

Medlem
Hur lätt/svårt det är att bli olika nivåer är en helt annan fråga. Alla trådar kan inte handla om det. Diskutera gärna det elsewhere.
Yes, funkar utan problem.
Hmm, jag loggar in - söker fram hans bokning. Men fortfarande kostar sätesvälet. Hur gör du säger du?

Jag såg det som en trevlig förmån, efter att i princip alltid resa utan sällskap, att få det på denna resa. Det vore mer än förmån för mig, än för min vän.
Många här kräver seat block. Jag ser inte det här som en sämre lösning då jag skulle bli lyckligare av det.
SAS kan inte veta vem som är släkt/vän eller annat så det enkla är att inte ge dessa denna förmån när de reser på separat biljett med påstår sig känna någon som är minst guld.

Jag kan dock tycka att om man har den andra personens bokningsnummer och efternamn så ska man som minst guld kunna seata en person till bredvid sig själv om det gick att göra detta online. Finns säkert något som motsätter detta som jag inte tänkt på.
Exakt! Att han inte kan ringa in, tycker jag är rimligt. Däremot när jag som EBD gör det, är det en annan sak.
Jag har t.o.m. fixat seating till en vän som skulle med ett helt annat flyg än jag själv. Så nog går det. Ring igen.
Som vanligt alltså... Suck.
 
Toppen