Senaste nytt

Boka om en biljett i ett resesällskap

fly4fun

Medlem
Hoppas någon kan hjälpa mig med en fråga. Vi är 3 pers som ska flyga SAS till USA. Jag har diamantkort och dom andra är statuslösa. Jag tänkte boka alla 3 på samma bokning för att ge dom andra chans att bli uppgraderade tillsammans med mig på utresan.

Vi kommer välja ombokningsbar biljett på hemresan och jag vet med 90% säkerhet att jag kommer behöva boka om min hemresa, medan dom andra 2 i sällskapet troligen kommer resa hem på det bokade datumet.

Är det nått problem att boka om hemresan för bara en person i ett resesällskap som ligger inne på en gemensam bokning, eller bör jag boka min biljett separat, men samtidigt tappa chansen att uppgrada sällskapet på utresan?
 

Dr. Miles

Expert
Om du bokar en resa med andra sällskap och sedan bara du vill ändra datumet/flighten, brukar det att bli så att flygbolaget/resebyrån skapar ett separat bokningsnummer för dig så att andra kan behålla originalbokningsnumnret.
 

011430121

Medlem
Hoppas någon kan hjälpa mig med en fråga. Vi är 3 pers som ska flyga SAS till USA. Jag har diamantkort och dom andra är statuslösa. Jag tänkte boka alla 3 på samma bokning för att ge dom andra chans att bli uppgraderade tillsammans med mig på utresan.

Vi kommer välja ombokningsbar biljett på hemresan och jag vet med 90% säkerhet att jag kommer behöva boka om min hemresa, medan dom andra 2 i sällskapet troligen kommer resa hem på det bokade datumet.

Är det nått problem att boka om hemresan för bara en person i ett resesällskap som ligger inne på en gemensam bokning, eller bör jag boka min biljett separat, men samtidigt tappa chansen att uppgrada sällskapet på utresan?
Det man bör tänka på är att om man inte är sammanboende, utan bara kompisar/vänner så gäller oftast inte kortförsäkringen om det skulle hända något är man bokar åt andra.
 

anjak

Medlem
Det har hänt mig mer än en gång att dom har lyckats boka av hela bokningen när bara en ska boka av så det gäller att hålla koll när man gör ändringen.
 

MWi

Medlem
Det har hänt mig mer än en gång att dom har lyckats boka av hela bokningen när bara en ska boka av så det gäller att hålla koll när man gör ändringen.
Håller med ovanstående har dock aldrig upplevt att det är problem att "bryta" ut en person, vet att min bror gjort det när vi reste hela familjen för att kunna poänguppgradera sig själv.
 

AABack2ARN

Medlem
Enkel procedur att splitta en bokning till två stycken. Klarar vilken agent som helst utan att strula till det.

Nu skall vi inte underskatta vad agenterna är kapabla till :)

Har lyckats med konststycket att bli debiterad ytterligare en gång för en splittrad bokning. Visade sig att agenten helt enkelt bokade en ny biljett... Tog ett tag men jag fick tillbaka pengarna minus 30 kronor (bokningsvagiften).
 

LPC123

Medlem
Räknas det som en ändring, att splitta en bokning, och triggar ombokningsavgift? (SAS Bonus bokning)
Tror inte att det ska trigga ombokningsavgiften om inte SAS ändrat detta nu?. Hade 5st på samma biljett för en resa till NY för 2 år sedan och vi splittade detta till 5 egna biljetter utan någon kostnad.
 
Toppen