Senaste nytt

Boka Iberia via Opodo

trekker

Medlem
Har hittat en flight hos Opodo for halva priset an narmsta jag kan hitta pa Iberias eller BA's sidor. Flighten som Opodo har kan jag inte ens se hos Iberia. Vad galler vid bokning via tredjepart? Ar det nagot man skall akta sig for eller blir allt normalt efter bokningen ar gjord?
 
D

Deleted member 4971

Guest
För att citera Agehalls 10 budord http://www.businessclass.se/forum/threads/agehalls-tio-budord-för-resenären.17994/

"5) Undvik resebyråer!


Resebyråer tillför inget. Snarare lägger de sig som en våt filt mellan dina önskemål och flygbolagen. De försöker ofta göra egna "smarta" optimeringar av reserutter vilket resulterar i att du inte får det du vill. Jag har själv exempel där en relativt enkel bokning (8-9 sektorer) tog 20 mail att reda ut innan jag fick de flighter jag frågat efter (med datum, tid och flightnr!) från början eftersom resebyrån hela tiden tyckte de kunde hitta "bättre" alternativ.


Dessutom är det så att om något händer under resan, så är det resebyrån som är din primära kontaktyta, inte flygbolaget. Detta kan göra saker ganska mycket mer komplicerade... Dessutom tar resebyråer ofta avgifter för ombokningar som borde vara gratis. Det är inte heller ovanligt att skatter och avgifter inte återbetalas ifall en ombokningsbar biljett avbokas.


Och vad du än gör - låt ALDRIG en resebyrå lägga in dina Frequent Flyer-nummer i bokningar. Gör det istället själv via flygbolagens hemsidor."

"6) Boka alltid direkt hos flygbolagen


Istället för resebyårer rekommenderar jag starkt att man bokar direkt hos flygbolagen. Om något händer och man behöver bokas om, är det mycket enklare att hantera situationen direkt på flygplatsen. Detta kan spara mycket stress. Flygbolagen tar ofta ut en liten bokningsavgift om man ringer in, men det kan det vara värt eftersom man, enligt min erfarenhet, får det man ber om, både med avseende på routing och bokningsklasser.

En fälla som många faller i, är att man av vana bokar sina resor på tex sas.se. Detta är jättesmidigt om man ska flyga med SAS, men om man tex ska till Singapore och knappar in ARN-SIN på sas.se så får man upp förslag på ARN-CPH-SIN. Nu ska varningsklockorna ringa - det är codeshare CPH-SIN!

I det här fallet kan det innebära att man i slutändan inte får några som helst poäng för CPH-SIN till EuroBonus.

Personligen försöker jag alltid boka via det flygbolag som flyger längsta sträckan och även (givetvis) boka så att jag inte får med codeshare-segment."
 

trekker

Medlem
Opodo ar val egentligen inte en resebyra? Online siter sasom Lastminute.com och Expedia har jag anvant forut, dock innan jag blev frekvent resenar och dom gangerna funkade det felfritt.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Opodo ar val egentligen inte en resebyra? Online siter sasom Lastminute.com och Expedia har jag anvant forut, dock innan jag blev frekvent resenar och dom gangerna funkade det felfritt.

"Opodo är en av Europas största Internetresebyråer med verksamhet i England, Tyskland, Frankrike, Italien och Norden.

I Norden representeras Opodo av Travellink AB. Travellink AB marknadsför på den nordiska marknaden två varumärken: Travellink och Opodo."

Är man priskänslig och det är som du säger halva priset, kanske det är värt?
 

trekker

Medlem
Tack for svaret, visste inte att de klassades som resebyra. Jag tror jag helt klart koper via Opodo for under £800 nar basta priset pa iberias sida ligger pa £1500. Jag utgar fran att man kan anvanda alla formaner som BAEC Gold aven om man bokat pa detta sattet?
 

AABack2ARN

Medlem
Har du någon idé om varför prisskillnaden är såpass stor?

Travellink (och därmed opodo antar jag) har ju avtalspriser eller specialpriser som de låter vanliga kunder ta del av (exempelvis på Cathay Pacific) och då kan priset bli betydligt lägre än halva priset. I andra fall kan det bero på att bokningsmotorn inte lyckas hantera gifta segment och då kommer du se en ganska kraftig prisökning när biljetten skall ställas ut - gärna med en bortförklaring av typen "beklagar men just denna biljett har sålt slut medan du skrev in alla uppgifter men vi kan erbjuda samma flygning till dubbla priset om du är intresserad..."
 

trekker

Medlem
Vet inte varfor priset ar sa mycket lagre, har provat att ga igenom hela bokningsprocessen utan att trycka pa sista betala knappen och priset ar kvar pa samma.
 

AABack2ARN

Medlem
Då skulle jag också boka via dem. Har bokat både via mrjet och travellink vid ett antal tillfällen och så här långt har det fungerat bra. Dock har det inte uppstått något avsevärt strul under de resorna så jag vet faktiskt inte hur dessa byråer skulle hantera den situationen.
 
Toppen