Senaste nytt

Boka hyrbilen via agent här hemma eller direkt via biluthyraren (Californien)

rvarttinen

Medlem
Bokar alltid direkt med Hertz, dels så ger guld-status att bilen i USA kan hämtas direkt utan att behöva gå via någon disk (oftast), dels så ger de (Hertz) fördelaktiga rabatter efter ett antal hyror med dem ... och, ibland har jag också nyttjat rabattkoder jag fått av Flying Blue, då dessa gäller vid bokningar gjorda direkt med Hertz. AMEX, om du har Platinum, ger alltid en rabatt vid bokning direkt med Hertz.
 
Last edited:

hallgren

Medlem
Sånt varierar förstås över tid, men när jag hyrde bil i Kalifornien i somras var Budget överlägset billigast när jag jämförde. Det stannade på $560 för 15 dagar, för en "standard SUV" som visade sig vara en BMW X3 med mindre än 1000 mil på mätaren.
 

cantona

Medlem
Vad gäller för hämtning/lämning av bil? Anger man samma klockslag? Räknas det som ett nytt dygn om återlämningen sker en timme senare?
 

chazzie

Medlem
Beroende på hur stort entourage man har så brukar ofta en mindre SUV vara väldigt prisvärd, ofta billigare än Full Size-bilar och Intermediate-bilar. Är man 2-3 st så fungerar de bra, men fler så kan det bli lite trångt.
 

Nemo

Medlem
Vad gäller för hämtning/lämning av bil? Anger man samma klockslag? Räknas det som ett nytt dygn om återlämningen sker en timme senare?
Generellt sett har man en marginal på +/- 30-60 min på när man hämtar bilen, så boka på den tid som du tror att du hämtar. Taxan brukar vara per påbörjad 24h så du kan ange återlämningstiden så sent som möjligt. Exempelvis hämtar bil kl 10 så kan du ange att du lämnar bil kl 10. Men om du anger lämnatid till exempelvis kl 08 och sedan lämnar kl 10 kan du åka på en rejäl straffavgift, då biluthyraren då redan planerat att har hyra ut den till nästa kund kl 9.
 

Homer

Medlem
Vad gäller för hämtning/lämning av bil? Anger man samma klockslag? Räknas det som ett nytt dygn om återlämningen sker en timme senare?

Normalt 24 timmar från den tid det står i kontraktet att du hämtade bilen,
+ att de flesta biluthyrare har en "grace period" på 29 minuter.

Vad som händer om du lämnar tillbaka för sent varierar, här är ett exempel:

Rentals have a grace period of 29 minutes.
Optional coverages do not have hourly charges/grace period, but are charged as a full day.
Extra hour charges will be incurred at the 30 minute mark if the vehicle is returned more than 29 minutes past the original rental time.

https://www.hertz.com/rentacar/rese...plates/rentalTerms.jsp?KEYWORD=GRACE&EOAG=JFK
 

chazzie

Medlem
För uthämtande av bilen så kan det väl inte vara så exakt? Förseningar och liknande uppstår då och då, däremot kan jag förstå att de är ganska hårda på återlämnandet.
 

Nemo

Medlem
För uthämtande av bilen så kan det väl inte vara så exakt? Förseningar och liknande uppstår då och då, däremot kan jag förstå att de är ganska hårda på återlämnandet.
Vid bokning anger man flightnummer och en försening accepterar biluthyraren, de ser själva när det inträffar. På många flygplatser har de en bemannad disk öppen enbart kring ankomst, så om du dyker upp en timme senare utan att flyget var försenat så är desken stängd. Och då har du problem.
Vid återlämnande brukar jag ange en tid så sen som möjligt (till samma belopp) och återlämna bilen när det passar mig, nyckeln lämnas då i en drop-box.
Så min erfarenhet är att vid hämtande är det noga med tiden, vid lämnande inte så noga så länge du inte överskrider hyrtiden.
 

Valley

Medlem
Skit i poäng till flygbolag - det brukar röra sig om så små summor att det inte är värt det.

Och boka alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid ... alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid direkt hos bolaget. Annars är risken stor att du står där och ska hämta ut den cab du bokat och får reda på att bolaget som levererar bilen inte ens har cabbar.

Har du varit med förr ? :p
 
Toppen