Senaste nytt

Boka hotell och poäng/EBpoäng?

Atom

Medlem
Här kommer två nybörjarfrågor, frågan rör delvis EB och delvis Club Carlson därav min placering av tråden i forumet.

Jag har nyligen "köpt" mig status hos Rezidor och fått guld tack vare businessclass. Därav har jag ännu inga bokningar men är i planerartagen för två resor i höst. Jag är även nybliven medlem i Eurobonus och har börjat samla poäng.

När jag loggade in på ClubCarlson står det att man kan få flygpoäng eller hotellpoäng. Givetvis tror jag flygpoäng är bättre för mig. Problemet är att den rutan är "grå" så jag kan inte fylla i denna. Beror detta på att jag inte har bokat något ännu tror ni? Jag kan givetvis maila och fråga men tänkte om någon har haft liknande problem.

Eftersom jag ännu inte bokat hotell eller gjort min första resa med sas sen jag blev medlem undrar jag även vad som är bäst för poängintjäning kontra ekonomi? Är det att boka hotell separat via CC hemsida eller är det bättre att boka allt på sas hemsida? Kommer ens "status" att iaktas även om man bokar via sas hemsida?
 

Berglund

Medlem
@Atom Tänk såhär,
om du hade varit en hotellkedja - vilka hade du då velat gynna mest?
1. De egna bonusklubbmedlemmarna
eller
2. Främmande bolags (tänk flygbolag, exempelvis SAS) bonusklubbsmedlemmar

Vilka tror du får flest "poäng" eller mest värde tillbaka?


När du funderat färdigt på den frågan, så kan du gå vidare till att fundera kring vilken kanal såväl hotell som flygbolagen föredrar att du bokar via:

1. Deras egen hemsida, där de får behålla hela försäljningssumman och inte behöver dela med någon tredjepartskanal
eller
2. Någon "smart" försäljarsida på internet som ser jätteflashig ut, med massa fjoll och färg, blinkande knappar och grejer och som utlovar "lägsta pris garanti"...

Vilken tror du de tjänar bäst på?
Vilken tror du då, generellt sett, ger flest poäng tillbaka till dig själv?
 
  • Gilla
Reactions: mry
Toppen