Senaste nytt

Boka First Class med EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher

agehall

Medlem
Jag har bokat motsvarande flight mellan FRA-JFK. Lite dåligt svar på frågan men en ledtråd iallafall.
En sen flight från EU till USA är inte lika attraktivt som en sen flight från USA till EU, så redan där har vi helt olika parametrar. Sedan är awardsläpp på inget sätt symetriska, dvs det kan mycket väl vara så att det släpps 20 awards åt ena hållet men 0 åt det andra.
 

Rob_flyer

Medlem
Tack, tittar jag på Lufthansas sida så verkar just den sena flighten från JFK generellt vara väldigt öppen i såväl A, D och P under de dagar den går. Men bonusplatser lyser med sin frånvaro. En sen flight hade vid den kommande resan passat väldigt bra och det skulle även vara intressant att testa loungen på JFK om det dök upp möjlighet att boka om bonusbiljetten till F.
 

palmen

Moderator
Tack, tittar jag på Lufthansas sida så verkar just den sena flighten från JFK generellt vara väldigt öppen i såväl A, D och P under de dagar den går. Men bonusplatser lyser med sin frånvaro. En sen flight hade vid den kommande resan passat väldigt bra och det skulle även vara intressant att testa loungen på JFK om det dök upp möjlighet att boka om bonusbiljetten till F.
Kan ju vara så att sena planet agerar "dammsugare" för massa folk som inte kommer med sina anslutningar och att de pga detta kan fylla upp planet bra och då ger några opup till högre kabin. SAS sena flight från New York var väl en av de sista att gå till Europa och fick alltid ta massa extra passagerare som missat sina ordinarie plan pga sent inkommande plan.
 

Rob_flyer

Medlem
Kan absolut stämma... såg föresten idag på United sida att Swiss F var tillgänglig som award för ett flertal datum. Men mycket riktigt var det inget som gällde Eurobonus.
 
Kan man ringa Tallinn och säga "Hej! Jag vill åka First Class med EuroBonus AMEX 2-4-1 voucher - vad finns tillgängligt de närmaste 14 dagarna"? Eller måste man ha kollat upp detta själv och bara diktera vilka flyg de ska boka? Alltså, är de en resebyrå eller bara manuella flygbokare?
 

palmen

Moderator
Kan man ringa Tallinn och säga "Hej! Jag vill åka First Class med EuroBonus AMEX 2-4-1 voucher - vad finns tillgängligt de närmaste 14 dagarna"? Eller måste man ha kollat upp detta själv och bara diktera vilka flyg de ska boka? Alltså, är de en resebyrå eller bara manuella flygbokare?
Om du ställer den frågan lär du inte få något, du måste tala om vart du vill åka och när. Har du inte tittat upp i förväg om tillgänglighet kommer du ta mycket av deras tid och din egen.
 

Rob_flyer

Medlem
Tillgång bonusbiljetter F Lufthansa JFK – Frankfurt (sena flyget LH405)?

Är det någon som har lyckas boka biljetter på den flighten inom tvåveckorsfönstret? Till skillnad från de övriga flygen finns det avsevärt fler biljetter till försäljning, men bonusplatser via United verkar aldrig synas.

Men den här gången öppnades det upp två platser för det sena flyget JFK-FRA-ARN precis två veckor innan hemresa. Platser för utresan dök upp idag 8 dagar innan resa. ARN-HAM-MUC-JFK
 

ante888

Medlem
Hej!

Hade tänkt flyga till Calgary med 2-4-1 och funderar på om man kan boka in delar av sträckan med LH First, t.ex. arn-fra-ord-yyc. Helt ok om de kortare flighterna är i ekonomi eller business, och går via någon annan hub, bara jag får testa first :)

Tänkte vara borta 10-14 dagar, runt månadsskiftet maj-juni och vi är 2st. Dock hittar jag inga sådana flighter om jag söker fr.o.m idag och två veckor framåt.

Är det ens värt att försöka få till en sådan bokning via 2-4-1 och EB-poäng, eller skall man sikta in sig på några "klassiska" first-resmål som Tokyo? Vad är bästa taktiken för att få till resan ovan?
 

bnr

Medlem
Hej!

Hade tänkt flyga till Calgary med 2-4-1 och funderar på om man kan boka in delar av sträckan med LH First, t.ex. arn-fra-ord-yyc. Helt ok om de kortare flighterna är i ekonomi eller business, och går via någon annan hub, bara jag får testa first :)

Tänkte vara borta 10-14 dagar, runt månadsskiftet maj-juni och vi är 2st. Dock hittar jag inga sådana flighter om jag söker fr.o.m idag och två veckor framåt.

Är det ens värt att försöka få till en sådan bokning via 2-4-1 och EB-poäng, eller skall man sikta in sig på några "klassiska" first-resmål som Tokyo? Vad är bästa taktiken för att få till resan ovan?
Lufthansa släpper First till EuroBonus (och övriga partners?) 14 dagar innan avgång. Du kommer inte se någon First-tillgänglighet innan dess.
Eftersom du inte kan ändra bokningen efter att du påbörjat resan så blir det ju tight om du ska vara borta i 10-14 dagar då du måste vänta till 14 dagar innan tänkt hemresa för att se om LH släpper First, om du vill ha First på hemvägen också.

ORD är rätt lätt att hitta F på. Det är värt att försöka få till en sån bokning, men ha lite is i magen och vänta. Om du absolut måste åka dit och vara i Calgary ett visst datum så skulle jag fokusera på att boka en "good enough"-bokning i typ Business, för att sedan ändra till First när det närmar sig om Lufthansa släpper platser.

I övrigt så är HND, PEK, PVG, MEX (och säker några till) destinationer som är lätta att hitta F-platser till.
 

ante888

Medlem
Lufthansa släpper First till EuroBonus (och övriga partners?) 14 dagar innan avgång. Du kommer inte se någon First-tillgänglighet innan dess.
Eftersom du inte kan ändra bokningen efter att du påbörjat resan så blir det ju tight om du ska vara borta i 10-14 dagar då du måste vänta till 14 dagar innan tänkt hemresa för att se om LH släpper First, om du vill ha First på hemvägen också.

ORD är rätt lätt att hitta F på. Det är värt att försöka få till en sån bokning, men ha lite is i magen och vänta. Om du absolut måste åka dit och vara i Calgary ett visst datum så skulle jag fokusera på att boka en "good enough"-bokning i typ Business, för att sedan ändra till First när det närmar sig om Lufthansa släpper platser.

I övrigt så är HND, PEK, PVG, MEX (och säker några till) destinationer som är lätta att hitta F-platser till.

Så långt är jag med - att jag sökte from idag var bara för att testa och se tillgången just nu, med hänsyn till att F bara visas 14 dagar innan.
Jag hittar dock inte en enda bonusresa med sträckningen arn-fra-ord-yyc. Är det en omöjlig sträckning att få till?

Minimerar jag till sträckan fra-ord så hittar jag lite alternativ med F, men då måste jag dels köpa arn-fra och ord-yyz separat vilket ökar kostnaden, men det tillkommer även risker eftersom det inte är en genomgående biljett.
 
Toppen