Senaste nytt

Boka First Class med EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher

fcx

Medlem
Jag har hittat tillgänglighet i F i följande routing som jag tänkte boka inför en kommande resa, ser ni några problem med den?

ARN-FRA LH C
FRA-HND NH F
NRT-BKK TG F (A380) (tillräckligt med tid finns för transfer då det är 16h mellan landning på Haneda och start från Narita)
BKK-SYD TG F (747)

SYD-ICN OZ C
ICN-FRA OZ F
FRA-ARN SK Plus

Alternativet är att flyga såhär:

ARN-FRA LH C
FRA-ICN OZ F
ICN-SYD OZ C

SYD-BKK TG C
BKK-MUC TG F
MUC-ARN LH C

Fördelen med det första alternativet är att jag får testa tre F-produkter, och att jag bara får ett long haul-leg i C. Verkar omöjligt att få F från SYD/MEL de datumen jag kan resa.

Nåt annat ni tycker jag bör tänka på?

Tyvärr är din första otillåten, eftersom HND och BKK ligger i olika zoner.
 

palmen

Moderator
Sitter och väljer mellan ANA first eller Asiana First. Vad skulle ni välja?
ANA First alla dagar i veckan, har visserligen bara testat deras square suites (eller vad de kallas, finns på B777-300ER bland annat).
Asiana First är inte dålig på något sätt och jag håller deras mjuka produkt som den bättre av de två. Har dock förekommit en del ship change med Asiana och risk att man inte får F på planet om man har otur. Är några medlemmar på forumet som råkat ut för detta. Asianas First på B747-400 Combi (som jag testade) hade ingen modern hårdvara, den var i klass med en bättre business skulle jag säga. Har för dålig koll för att veta vilka plan hos Asiana som har en nyare First hårdvara, men jag har för mig att den finns på A380 bland annat.
 
ANA First alla dagar i veckan, har visserligen bara testat deras square suites (eller vad de kallas, finns på B777-300ER bland annat).
Asiana First är inte dålig på något sätt och jag håller deras mjuka produkt som den bättre av de två. Har dock förekommit en del ship change med Asiana och risk att man inte får F på planet om man har otur. Är några medlemmar på forumet som råkat ut för detta. Asianas First på B747-400 Combi (som jag testade) hade ingen modern hårdvara, den var i klass med en bättre business skulle jag säga. Har för dålig koll för att veta vilka plan hos Asiana som har en nyare First hårdvara, men jag har för mig att den finns på A380 bland annat.
mm, det var min tanke oxå. Men får tyvärr inte till det med SYD-HND/NRT. Verkar inte finnas några (platser på) direktflyg ens i C å då blir det byte i transferzon å det gillar ju de inte i Tallin..

Så det som återstår är att flyga via ICN ena hållet för att få testa OZ F och OZ C, men riskera att bli nergraderad till C, eller att flyga TG F hela vägen båda hållen (ser ut att få ihop det så). Är det värt att ta en tur om ICN å riska att få flyga C hela vägen hem, eller satsa på ett "säkert" kort å flyga TG F hela vägen?

Får spara NH F till nästa voucher.. :)
 

sunkan

Medlem
Jag försökte tidigare i vintras boka en utresa via ICN med OZ F (till Nya Zealand) och hemresan med Thai via BKK. Enligt SAS kundtjänst skulle det vara en ok bokning men enligt Tallinn gick den inte igenom och jag fick boka Thai åt båda hållen. Intressant och se om du lyckas med något annat!

/Christian
 

Dr. Miles

Expert
mm, det var min tanke oxå. Men får tyvärr inte till det med SYD-HND/NRT. Verkar inte finnas några (platser på) direktflyg ens i C å då blir det byte i transferzon å det gillar ju de inte i Tallin..
Enligt japansk medier, ANA skall öppna Tokyo Haneda-Sydney under japanskt fiscal year 2015 (apr 2015 - mar 2016). De har dock inte bekräftat exakt när de skall öppna linjen.

http://www.businessclass.se/forum/threads/ana-planerar-att-öppna-tokyo-haneda-sydney.21912/

Även om ANA skulle öppna Tokyo Haneda-Sydney, tror jag dock inte på att de kommer att ha First class kabin på denna linje.
 
Jag försökte tidigare i vintras boka en utresa via ICN med OZ F (till Nya Zealand) och hemresan med Thai via BKK. Enligt SAS kundtjänst skulle det vara en ok bokning men enligt Tallinn gick den inte igenom och jag fick boka Thai åt båda hållen. Intressant och se om du lyckas med något annat!

/Christian

Ok, så då låter det som att det vore bäst att hitta en bra förbindelse med TG F och sen se om det finns OZ F/C samma datum och om möjligt försöka boka med det, annars "nöja" sig med TG F... :)

Enligt japansk medier, ANA skall öppna Tokyo Haneda-Sydney under japanskt fiscal year 2015 (apr 2015 - mar 2016). De har dock inte bekräftat exakt när de skall öppna linjen.

http://www.businessclass.se/forum/threads/ana-planerar-att-öppna-tokyo-haneda-sydney.21912/

Även om ANA skulle öppna Tokyo Haneda-Sydney, tror jag dock inte på att de kommer att ha First class kabin på denna linje.

Mm, har oxå sett det, och det går ju att hålla utkik efter och boka om i så fall. Men inget jag hoppas på.
 

fcx

Medlem
Jag försökte tidigare i vintras boka en utresa via ICN med OZ F (till Nya Zealand) och hemresan med Thai via BKK. Enligt SAS kundtjänst skulle det vara en ok bokning men enligt Tallinn gick den inte igenom och jag fick boka Thai åt båda hållen. Intressant och se om du lyckas med något annat!

/Christian

Enligt SAS ska det vara ok med byte i en zon på utresan och en annan zon på hemresan. Dock verkar det vara agentroulette som gäller för just den regeln.
 

sunkan

Medlem
Enligt SAS ska det vara ok med byte i en zon på utresan och en annan zon på hemresan. Dock verkar det vara agentroulette som gäller för just den regeln.

När jag ringde in så knappade agenten in allting och jag fick även det första mailet med bokningen. En stund senare ringde han dock upp igen och meddelade att bokningen inte hade gått igenom. Det verkar alltså inte vara agenten jag pratade med som utgjorde problemet utan systemet som på något sätt satte stopp!

/Christian
 
Toppen