Senaste nytt

Boka codeshare

Dr. Miles

Expert
Jo, jag fick upp rutten där, men då får jag ju betala i USD vilket gör det jobbigare att göra reseräkning.. (Ja, nu är jag gnällig.. ;) ) Dessutom blir det samma pris att ta telefonbokningskostnaden som att ta ett valutapåslag hos AmEx för att boka hos AA.

Fattar inte varför AAs svenska sida inte kan ha lika kompetent bokningsmotor som den amerikanska - det hade ju varit jättepraktiskt!

上有政策,下有對策 (Om det finns regler, finns det åtgärder) säger kineserna. :)

  1. Du kan boka din resa på American Airlines USA webbsida.
  2. Vid betalning får du flera val.
  3. Välj FREE 24 Hour Hold
  4. Du får ett bokningsnummer.
  5. Du ringer till American Airlines nummer i Sverige (08-590 000 90).
  6. Bijettera din bokning i Svenska kronor.

Screenshot20130111_4.jpg
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Nu är jag medlen i AAdvantage och inte BAEC så jag kan inte garantera att de svaren som gäller för AA är desamma för BA men

På AA gäller undantagslöst att poängintjäning ges efter marketing carrier när operating carrier är med i oneworld. Men det brukar även gälla så när operating carrier INTE är med i oneworld, exempelvis AY-flight operated by AF har gett poäng till AA enligt poängintjäningen från AY.

Så jag TROR inte att det påverkar avseende statuspoäng men låter det vara osagt och nåt undantag lär nog finnas.

Prova att boka via AAs kontor i Sverige. De är jäkligt duktiga i de flesta fall. En del av dem kommer från tiden när AA flög på Sverige. De tar förvisso en avgift som AA Executive Platinum slipper betala. Jag tror dock att det är enbart AAs egna medlemmar som slipper avgiften.
 

agehall

Medlem
Hmm, om det är marketing carrier så borde man kanske se till att få BA-prefix på alltihop. Det ger ju mer avios. Fast å andra sidan blir det rätt liten skillnad när jag inte har någon nivåbonus (än).
 

Knucket

Medlem
Jag åkte till LAX i höstas och bokade via AA's amerikanska sida för att att vara säker på att få rätt bokningsklass för F tier points. Bokade BA codeshare och det enda minuset var att jag fick lite mindre avioser. 25% Cabin Bonus på BA sträckorna, fast å andra sidan 50 % på AA. Så det gick nästan jämt ut gissar jag i slutändan.
 

agehall

Medlem
Smått relaterad fråga - hur funkar det med lounger hos AA när man reser i BA C och AA F men helt saknar status i OW? Om jag tolkar alla regler rätt, så är det kört med lounger i USA under inresan. På hemresan får jag access samma dag som jag flyger ut ur USA, right?
 
Toppen