Boka bonusresa på väntelista?

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Yekermo, 3 Juni 2012.

1. Yekermo

Yekermo Medlem

Jag läste just nedanstående text i Ben Schlappig's blogg (Five Tips For Booking Award Tickets). Är det någon som har erfarenhet av detta och isåfall vilka flygbolag det fungerar på? Vore ju tråkigt att få betala First-poäng om man tillslut hamnar i Y, men det kan vara värt att boka C med god chans på F och få betala för F, med tanke på hur svårt det är att få F på många rutter.

2. Yekermo

Yekermo Medlem

Inte någon som har erfarenhet av detta?

3. rob74

rob74 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag ville boka HND-FRA för att testa ANA's nya B787. Enligt US Airways hade de ingen plats i C på Award. (SAS hade det, men i detta fall är allt annat på resan bokat med US Miles.) US hade platser att boka i economy och då hela resan är bokad i First så hade jag kunnat ha is i magen och boka economy för att sedan förmodligen kostnadsfritt flytta upp till C på samma flygavgång. De sa att de skulle underrätta mig om det blev en stol tillgänglig.
    Tyckte dock det var bättre att säkra en stol i F med TG på BKK-FRA istället... :)

4. Yekermo

Yekermo Medlem

Jag funderar på att boka award med US DM till Sydafrika och hittar C med både LX och SAA. Nu har ju SAA visserligen ingen First men Swiss har ju en rätt trevlig sådan och tycker det kan vara värt att chansa eftersom sannolikheten nog är ganska stor att bli placerad i F med sådan taktik?

5. Roger J

Roger J Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Exempelvis SAS Eurobonus tillåter inte väntelista på bonusbiljetter. Men andra bolag är bättre på detta, speciellt de amerikanska.
    En gång var jag bokad på en SAS-award med Air Canada i I-klass (Business), men ett segment var bokat i X-klass (Economy) eftersom det inte fanns tillgänglighet. Jag påpekade detta för check-in i YYZ (Toronto) och vid gaten ropade de upp mitt namn och jag fick en upgrade till Business.
    Denna ordnade uppgraderingskultur finns ju inte här i Europa. Tvivlar på att exempelvis SAS eller Lufthansa hade hanterat en bonusbiljett från Air Canada eller United på det fina sättet.

6. Gnopps

Gnopps Medlem

Land:
    Finland Finland
    Dels måste det flygande bolaget tillåta väntelista på sina bonusplatser och dels måste det bokande bolaget tillåta att man väntelistar bonusbiljetter. Är dessa två krav uppfyllda är det inga problem, jag har gjort det med en del flygbolag. Det är bara att ringa och höra!

Ett tips: Även om man är väntelistad kan det ibland hända att platsen man blir ha blir ledig trots att man fortfarande är väntelistad. Det lönar sig alltså att ändå kolla platstillgång lite då och då för säkerhets skull.

7. rob74

rob74 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det inte så hos t ex US Airways, att om du bokar en lägre klass och sedan upptäcker att högre klass har lediga stolar, så biljetteras allt om från början, med avgifter och annat som följd?
    Men har du redan bokat hela resan i den högre klassen och en sträcka endast har economy, så behåller du biljetten och blir uppflyttad utan kostnad om en stol blir ledig i högre klass, förutsatt att det är på exakt samma flight?

8. Magino

Magino Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vad jag har läst ska detta stämma.

9. Ja det stämmer.

T ex

2012-06-10
    LH805 C
    Stockholm-Frankfurt:

2012-06-10
    LH772 C
    Frankfurt-Bangkok

2012-06-20
    TG920 F
    Bangkok-Frankfurt

2012-06-21
    LH800 C
    Frankfurt-Stockholm​

Då har man betalat First class award för hela resan och om du hittar F award plats på LH772 på den 2012-06-10 senare, kan du ändra till F utan kostnad.
    Men inte till andra flight eller till andra datum. I så fall måste du betala 150 USD.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!