Boka AAdvantage Award från Sverige?

Diskussion i 'Oneworld' startad av robert_06_, 24 Februari 2012.

1. robert_06_

robert_06_ Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har börjat titta på att boka en resa med mina American Airlines-poäng i September.
    Om jag försöker göra det på American Airlines.com så får jag bara upp ett meddelande att det inte finns några awards tillgängliga.
    Detta måste vara för att American Airlines inte själva flyger från Sverige.

Är det så då att jag måste boka en award-resa via ett OW bolag som flyger från Sverige, dvs British Airways eller AY?

2. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    När det gäller att boka awards med andra OW bolag måste du ringa det svenska numret som står på deras hemsida. Jag gjorde det i september för att boka en award MXP-TPE//BKK-MXP med Cathay Pacific. Som du mycket riktigt säger måste du använda British Airways eller AY om du ska ut ur Sverige. Ska du resa i C, så rekommenderar jag nog British Airways eller Cathay Pacific framför American Airlines, beroende på vat du skall åka. Kom även ihåg att dom inte tillåter stop-over. Ska du leta platser kan du titta på British Airways'hemsida, eller KVS. AHO har också publicerat en guide här hur man använder Qantas sökmotor.

Last edited: 24 Februari 2012
  3. Du måste ringa till American Airlines call center för att boka bonusresa med partnerflgbolag.

Om du har Skype, så kostar det inte att ringa till USAs 800 nummer: +1-800-882-8880

Om det är kontorstid i Sverige, kan du också ringa till svenskt nummer: 08-590 000 90
    Observera att bokningsavgift via svenskt nummer är dyrare(250 SEK) än i USA(25 USD).

4. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hur mycket agent roulette är det om man ringer till US-numret. Har gjort en bokning via det svenska numret och jag upplevde aldrig några problem då. Det enda som har hänt är ju att Cathay har bytt plan mellan HKG-TPE så jag inte får flyga F den sträckan. Men just nu har dom också bytt till en 747 mellan BKK-HKG, så det var ju viss kompensation:) Men ska som vi diskuterade tidigare, jag ska se om jag kan åstadkomma någon kompensation för bytet när jag kommer till HKG.

5. robert_06_

robert_06_ Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Då ringer jag nog till svenska kontoret som jag har mycket bra kontakt med. Mycket trevliga och hjälpsamma tjejer som jobbar där.

För min del handlar det ju om en resa till USA så då borde det gå att få till några stopover också (hur många är tillåtna?).
    Vad blir skatten och avgifter eftersom jag måste flyga med British Airways eller AY innan en American Airlines flight?

6. Nu har henrik l hunnit svara före mig. :)

Här är i alla fall guiden: [Guide] Sök lediga award platser online - oneworld

Som henrik l har nämnt, generellt kan man inte flyga via tredje zon. Men som med allting finns det undantag.
    Här kan ni hitta mer information om bonusrea via tredje zon:
    Award Rules (AA) - FlyerGuide Wiki

1 person likes this.
  7. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Europa-USA lär det väl inte behöva bli 3:e zoons problem, men frågan är hur det funkar med stop-over om man fortsätter inom USA?

8. Nej, ingen stopover(byte över 24 timmar) är tillåten om man väljer enkelresa award.
    Totalt 4 segments per enkelresa award är tillåtet.

Skatterna på AAdvantage bonusresa är låg.
    OBS: Om du väljer att flyga med British Airways, behöver du betala bränsletillägg fullt. Det kan sluta som en saftig nota.

9. Om man bokar en returbonusresa med AAdvantage till/från Nordamerika, kan man ta en stopover i international gateway.
    T ex flygplatser som New York, Chicago, Miami, Los Angeles etc räknas som international gateway.

10. robert_06_

robert_06_ Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Min plan är British Airways till LHR och sen American Airlines till JFK, LAX eller SFO så frågan är hur saftig notan blir eftersom jag är tvingad till att flyga British Airways på mitt första leg till LHR.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!