Senaste nytt

Boende New York | påsk | 2015

johan_fbg

Medlem
Tack för alla tips än så länge. Även om Affinia Gardens är lite över min budget verkar det helt klart prisvärt under den här perioden. Kanske att jag hittar något billigare under tre nätter och sedan avslutar på Affinia sista tre dagarna.

Har spanat lite på Country Inn & Suites men varit skeptisk just eftersom det är så otroligt stor prisskillnad – jag vet att man brukar få vad man betalar för. Om andra har bättre recensioner än Agö så lyssnar jag gärna. Ett "City View" rum kostar i dag runt 1000:- för en natt, vilket jag hoppas innebär att inte bo i källaren.
 

Maja

Medlem
Gå in på Travelzoo.com och håll koll på erbjudanden. Där kan du göra riktigt bra fynd!

Boka något hotell som är du kan avboka utan kostnad så att du har något back-up och håll sedan koll på olika erbjudanden.

Posta ett inlägg på Tripadvisors forum (New York City Forum, Travel Discussion for New York City, New York – TripAdvisor med datum och önskvärd budget i $ per natt (före tax) så kommer du få en mängd bra förslag. Det finns många enormt duktiga människor där som ger värdefulla tips och råd.

Affinia Manhattan (mitt emot Madisson Square Garden) är helt ok, men sägs att det börjar bli något slitet. OBS! Wifi kostar extra (dyrt som tusan) om du inte bokar via Affinia.com. Kolla för övrigt via deras hemsida efter erbjudanden!

AirBnB är helt uteslutet i NYC då det är olagligt att hyra i andra hand under 30 dagar.

Vill du bo billigare så kolla på Long Island City och hotellen som finns där. Agö hade ingen vidare erfarenhet från från Country Inn & Suites och har hört fler som har haft samma upplevelse. Övriga alternativ känner jag inte till då jag aldrig har bott där själv.

Har dock bott på många av Affinias hotell och överlag är de bra, men kan vara lite slitna ibland och tokdyrt Wifi om du har bokat med någon annan än dem själva.

Kolla även med Holiday Serviced Apartments Hotels, apartment Accommodation rentals (Londonbaserat företag) vad de kan erbjuda er. De har ofta fördelaktiga priser. En "översättningsnyckel" till vilka hotell som döljer sig bakom siffrorna finns postade på Tripadvisor.
 

agehall

Medlem
AirBnB är helt uteslutet i NYC då det är olagligt att hyra i andra hand under 30 dagar.

Är det verkligen olagligt att hyra? Jag trodde bara det var olagligt att hyra ut i andra hand på så kort tid. Det finns (fanns?) iaf gott om erbjudanden när jag tittade senast. Men det är något år sedan.
 

Maja

Medlem
Erbjudanden finns det enormt många via t.ex. AirBnB eller Homeaway och självklart är det delen med att hyra ut som är olaglig. Det finns dock ganska många lägenheter där det är förbjudet att hyra i andra hand då det bryter mot "reglerna" för själva huset.

New York City: Vacation Apartment Rentals - TripAdvisor

Jag har helt enkelt bara accepterat att det är en dum idé att hyra lägenhet i NY även om jag göra det på många andra ställen i USA där det inte är olagligt.
 

AABack2ARN

Medlem
Man skall vara lite försiktig med att hyra på detta sätt i USA anser jag. Om något mot förmodan med skulle hända fastigheten/lägenheten kan du som hyrestagare bli stämd upp över öronen och troligen åtalas i USA. Ingen försäkring täcker detta. I de flesta fall gäller inte god tro i USA och som utlänning är du ett enkelt byte.

Det har varit mycket diskussioner på Hawaii om denna typ av aktiviteter. Media har rapporterat om turister som hyrt i god tro och sedan har föreningen krävt dem på pengar för obetalda skulder eller liknande. Ett av ryktena har varit att det är de etablerade firmorna som statuerar exempel.
 

AABack2ARN

Medlem
Så vitt jag förstår det på bekanta i New York så är problematiken där (delvis) beroende på försäkringar. Fastighetsägare och lägenhetsinnehavare behöver givetvis ha försäkringar som redan i grundläget är väldigt dyra. Skall de tillåta andrahandsuthyrning i större skala (eller normal uthyrning) krävs det att både lägenhetsinnehavaren och fastighetsägaren tecknar försäkringar för detta plus att fastigheten måste besiktigas. Därför står det i många kontrakt att all sådan verksamhet är förbjuden. Skulle anta att hotellägare utöver detta utövat påtryckningar på stan att förbjuda denna typ av verksamhet då det kan ses som illojal konkurrens och skulle tvinga ner de skyhöga priserna på hotellrum... Ett vanligt scenario är visst att någon hyr en lägenhet i andrahand under en längre period och därefter lägger ut den på bokningssiter vilket givetvis inte fastighetsägaren och de andra boende inte uppskattar.

På Hawaii är det på många (men inte alla) ställen tillåtet med denna typ av uthyrning om man är registrerad hos delstaten, vilket skall garantera att skatter betalas och att försäkringar täcker fastighet och hyrestagare. Detta var på tapeten för cirka 10 år sedan när delstaten införde nya hotellskatter och dollarn var som dyrast (varför jag letade alternativt boende). Det var en hel del skriverier i Honolulu Advertiser om just detta men jag kan inte hitta detta på deras site (betaltjänst).

Det enda som jag noterat i detta ärende på senare år är ett par skandaler då det dykt upp villor/lägenheter på typ Craigs list som i verkligheten inte finns eller redan hyrts ut.

Vacation Renting Property in Hawaii - Good to Know

Generellt sett verkar det vara ganska riskfritt att hyra på Hawaii om man läser kommentarerna på bland annat trip advisor.
 

Totopez

Medlem
Vi bodde nio dagar på detta hotell förra året. Det var ett misstag. Vad sägs om följande:

1. Rum i källaren (våning -1) med ett minimalt takfönster mot parkeringen. Som CCC...

2. Den s.k. frukosten bestod av flingor och kaffe. Eftersom det omöjligt att få plats i den lilla loungen hoppade vi över detta efter första natten.

3. Oförskämd och okunnig personal. Nivån av service var den lägsta jag någonsin upplevt.

4. Slitna rum där heltäckningsmattorna i rummet hade fläckar och i övrigt var solkiga.

5. Receptionsområdet var varje dag fylld med ett berg av väskor. Vem som helst hade kunnat gå in och ta för sig. Något bagagerum fanns inte.

Jag klagade naturligtvis och fick tillbaka 70 000 poäng motsvarande två nätter från CC centralt.

Med andra ord: jag tycker inte att det är prisvärt och skulle inte rekommendera detta skräp ens till min värste fiende.
Vi har uppenbarligen väldigt olika erfarenheter av usla budgethotell, din beskrivning låter som de flesta ställen jag bodde på när jag var yngre och bara prioriterade pris framför annat. Får uppriktigt gratulera dig om det där är det sämsta, för då har du lyckats extremt bra i ditt resande. Men jag håller med om att det är under all kritik att ge en CCC ett rum i källaren.

Jag har bott på rätt många Country Inn, och det är oftast enkla, inte sällan slitna hotell, med ett klientel som ofta förefaller samla rabattkuponger på Walmart snarare än frequent flyer-miles. Men de brukar vara rena och fylla sin funktion. Är man ute efter ett billigt hotell på vettigt avstånd till Manhattan har jag svårt att se något där man får mer för 1000kr natten, och om Club Carlson dessutom är prioriterat passar det ännu bättre. De jag känner som bott där verkar vara av ungefär samma uppfattning. Lite som ett turisthotell i Bayswater. Omdömena på Tripadvisor är rätt varierande, men hotellet brukar ofta rekommenderas i forumet där.

Men vi har olika referensramar, och det är väl också en styrka med det här forumet.
 

Agö

Medlem
Vi har uppenbarligen väldigt olika erfarenheter av usla budgethotell, din beskrivning låter som de flesta ställen jag bodde på när jag var yngre och bara prioriterade pris framför annat. Får uppriktigt gratulera dig om det där är det sämsta, för då har du lyckats extremt bra i ditt resande. Men jag håller med om att det är under all kritik att ge en CCC ett rum i källaren.

Jag har bott på rätt många Country Inn, och det är oftast enkla, inte sällan slitna hotell, med ett klientel som ofta förefaller samla rabattkuponger på Walmart snarare än frequent flyer-miles. Men de brukar vara rena och fylla sin funktion. Är man ute efter ett billigt hotell på vettigt avstånd till Manhattan har jag svårt att se något där man får mer för 1000kr natten, och om Club Carlson dessutom är prioriterat passar det ännu bättre. De jag känner som bott där verkar vara av ungefär samma uppfattning. Lite som ett turisthotell i Bayswater. Omdömena på Tripadvisor är rätt varierande, men hotellet brukar ofta rekommenderas i forumet där.

Men vi har olika referensramar, och det är väl också en styrka med det här forumet.
Tja, jag har bott på åtskilliga vandrarhem och enklare ställen jag uppfattat som bättre än detta skräp. Med personal som varit trevlig och besvarat frågor (jag fick en känsla av att kunskapsnivån på engelska hos FD var mkt låg). Med rena rum och något som åtminstone kan liknas vid frukost. Med ett rum där man kunnat lämna bagage utan att känna risk för att det ska vara borta när man hämtar det på eftermiddagen. Mina förväntningar på detta ställe var låga. Men det uppfyllde som sagt inte ens dessa. Jag hade inte ens i min vildaste fantasi trott att de placerar folk i en källare (eller ens att det fanns sådana rum - i så fall ska det varnas tydligt). Club Carlson tog uppenbarligen min kritik på allvar, återbetalning/kompensation utan snack.

Vad andra skriver på Tripadvisor etc är mindre relevant för egen del eftersom jag har förstahandserfarenhet. Och med sådan kan jag inte annat än varna för stället, inte minst eftersom TS har som krav att det ska vara "rent och fräscht" och har en budget upp till 2000 kr/natt.

Visst, vill du ha en säng och tak över huvudet och inte har några som helst krav på ditt boende så duger väl detta. Själv har jag ett intresse av att trivas även på det hotell jag bor på. Det gjorde jag inte där. Titta gärna på bilderna på Tripadvisor, finns en del godbitar...

Och ja, jag har bott på utmärkt trevliga och rena Country Inn och även Hiltons Garden Inn. Så det är inte konceptet som sådant utan det aktuella hotellet det är fel på.
 

Bridgeman

Medlem
Erbjudanden finns det enormt många via t.ex. AirBnB eller Homeaway och självklart är det delen med att hyra ut som är olaglig. Det finns dock ganska många lägenheter där det är förbjudet att hyra i andra hand då det bryter mot "reglerna" för själva huset.

New York City: Vacation Apartment Rentals - TripAdvisor

Jag har helt enkelt bara accepterat att det är en dum idé att hyra lägenhet i NY även om jag göra det på många andra ställen i USA där det inte är olagligt.
Har hyrt lägenhet privat i New York de senaste två åren mitt i TS. Ägaren skrev att vi är delägare till lägenheten under vår vistelse. har aldrig överhuvudtaget varit problem. Kostnad ca 300$ natten. Samma hus som M&M våning 16.
 
Toppen