Boeing 787 för SAS öppnar nya möjligheter

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Martin Björnström, 8 Maj 2011.

  1. När Boeing 787 börjar levereras kommer den troligen innebära att vi får se många nya rutter eftersom den flyger 210 passagerare längre och snålare än någonsin tidigare. Det blir en lillebror till 777 och ersättare till 767.

    Idag har SAS 7st A340 samt 5st A330 varav 3 i ARN och resten i CPH. Säg att SAS väljer att satsa framåt och går upp till 18 långdistansplan från 12 idag...

    [​IMG]

    Ta en titt på kartan ovan - det mörka området på södra halvklotet är utanför räckvidden för en Boeing 787-8. Vad ser ni för nya möjliga rutter?
     
  2. Om avståndet är ca 4500nm går det att använda ett dedicerat plan för t/r dagligen om jag räknat rätt.

    [​IMG]
     
  3. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    SAS har bara 11 långdistansplan idag när de får tillbaka den sista. De har bara 4 A330.

    Förutsätter vi att existerande rutter blir kvar antar jag att Shanghai, San Fransisco och Delhi kommer in. Frågan är om Sao Paulo skulle vara aktuellt? Rio kan vi glömma direkt, det vore vansinnigt. Det skulle behövas 4 plan för att hantera de linjerna(förutom Sao Paulo). Möjligen 3 om SFO/DEL skulle gå att kombinera. Eventuellt finns det utrymme för att ha flera avgångar per dag till Newark under sommaren och ett sånt plan kan roteras ut på tungt underhåll under vinterhalvåret.

    Jag tror inte på direktlinje till Singapore och vill inte se någon heller. Jag föredrar andra bolag dit...
     
  4. Ah, jag är dåligt uppdaterad :)

    Sao Paolo och anslutning till TAM:s nätverk i Sydamerika låter ju vettigt!
     
  5. hyper

    hyper Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    SFO vore verkligen mycket intressant och ger oss svenskar ett väl efterlängtat direktflyg till Silicon Valley!
    Två tummar upp för SFO!!
     
    1 person likes this.
  6. Espen

    Espen Medlem

    Ort:
    Oslo, Norge
    Land:
    Norge Norge
    Nja, problemet her er at mye av den norske virksomheten er spredt over hele Norge (mye er på Vestkysten) og transfer International-Domestic på OSL er et hassle, slik at mange vil uansett velge å fly via AMS og FRA

    Er heller vitkige destinasjoner fra ARN og CPH som bør komme før noe nytt fra OSL, og tror markedet til Kina er større
     
  7. Robbiedeluxe

    Robbiedeluxe Medlem

    Ort:
    Oslo & Stockholm
    Land:
    Norge Norge
    OSL - MIA hadde vært noe! :)
     
  8. eramag

    eramag Medlem

    +1

    Västkusten är inte bara ett attraktivt resmål. Det är också en bra flygtid för att vältra sig i C!
     
  9. Jag kom just ihåg att det var SVG-IAH som SAS testade flyga 737 med endast Business Class:
    All C-class 737 HOU-SVG. - FlyerTalk Forums
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×