Boeing 737 med rökutveckling i kabinen nödlandar på Arlanda

Diskussion i 'Övrigt' startad av Golfkillen, 11 Juni 2013.

1. Golfkillen

Golfkillen Medlem

2. nlu

nlu Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  3. fly4fun

fly4fun Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  4. Xilan

Xilan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tyder på att det verkligen var bråttom ner.

5. Holloman

Holloman Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    "Fantastisk" kommentar av deras pressansvariga Åsa Larsson "– Det kan bli så ibland med alla knappar i cockpit." Om jag var flygrädd skulle en sådan kommentar från en ansvarig på flygbolaget inte minska min oro.

Last edited: 11 Juni 2013
    1 person likes this.
  6. Jocke08

Jocke08 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Läste och tänkte samma sak. Inte helt genomtänkt :)

7. Jocke08

Jocke08 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    För övrigt blir jag alltid lika förvånad när en flight ARN-OSL kan ha så få som 79 passagerare.
    Tycker alltid plan jag flyger med på "stora" rutter har beläggning på 80%+.

8. Alf

Alf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Lika dålig journalistik som vanligt i Aftonbladet. Där kallar man Bana 08, förbjuden bana. Detta trots att motsatta banan, Bana 26, har använts för landningar hela dagen. Bana 08 och 26 är samma bana men från olika inflygningshåll. (Landning i riktning 60 grader resp 260 grader. Bana 08 är inte förbjuden att landa på men undviks för att inte orsaka buller i Sigtuna/ Märsta samt att den saknar inflygningshjälpmedel vid dålig sikt.
    Detta hade ju ingen betydelse idag när det var bra väder så det blev kortaste vägen i till ARN och landning Bana 08, kunde inte bli bättre.
    Vidare hänvisas till flygövervakningsiten Flight Radar som är ett hobbyverktyg för den som är flygintresserad och inte har ett dugg med flygledning att göra.

Jag kunde inte låta bli att slänga iväg ett mejl till journalisten som skrivit artikeln. Han beklagade att det varit så bråttom och skulle försöka hinna uppdatera på nättidningen.

Det är alltid likadant, så fort det är tillbud inom flyg så skall det dramatiseras till sina ytterligheter. Hade man lagt lika mycket tid för källkontroll som att klura ut tokiga formuleringar ade allt blivit så mycket bättre.

4 personer gillar detta.
  9. Holloman

Holloman Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Blev lite fundersam när man sa i Expressen att Södertörns brandförsvar ryckt ut. Det kanske stämmer, men det känns ju inte som om de är närmast direkt.

10. jth

jth Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, lite ovanligt att han gick ner på 08. Jag har faktiskt bara sett starter på 26 en enda gång (alltså samma riktning, västerut, som när man landar på 08) när Iran Air hade gått i diket och stängt av bana 1. Förutom att det inte finns någon ILS på den så stänger man även av 01L/19R, så den sänker kapaciteten (och som sagt, ökar bullret över Märsta).

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!